واحد مرکزی خبر نوشت:

به استناد گزارش کمیسیون دولتی بررسی امنیت راکتورهای اتمی آلمان، هیچکدام از هفده نیروگاه اتمی این کشور در برخورد با هواپیماهای سنگین، توان مقاومت ندارند.

هفته نامه آلمانی اشپیگل در این رابطه گزارش داد: برغم آنکه این کمیسیون پس از هفته ها بررسی های ایمنی به این نتیجه رسید اما توصیه نکرد تمامی این نیروگاهها بلافاصله خاموش و غیرفعال شوند.

این گزارش با اشاره به اینکه دولت آلمان در نظر دارد تا زمان استفاده بهینه از منابع انرژی جایگزین، تعطیلی (تمامی) راکتورهای آلمان را به تعویق اندازد، نوشت: نوربرت روتگن، وزیر محیط زیست آلمان که مسئول تامین انرژی در این کشور است، سه شنبه گذشته در حین ارائه گزارش کمیسیون دولتی بررسی ایمن بودن راکتورهای آلمان گفت: در حالی که کارشناسان هیچ علت جدی برای خاموش شدن فوری هفده راکتور اتمی آلمان مطرح نکردند در عین حال آنها تاکید کردند هیچکدام از این نیروگاهها در برابر تصادمات ناشی از برخورد هواپیماهای سنگین، مقاوم و ایمن نیستند؛ ضمن آنکه در این میان، هفت راکتور از داشتن تجهیزات مناسب برای مواجهه با سقوط هواپیماهای سبک وزن نیز بی بهره اند.

این نشریه چاپ آلمان با یادآوری آنکه بدنبال فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دستور بازبینی ایمن هفده راکتور اتمی کشورش را در ماه مارس گذشته صادر کرد، اضافه کرد: مرکل زمانی این دستور را در قالب یک مهلت سه ماهه تحمیل کرد که در سال قبل در تصمیمی بحث برانگیز، خواستار افزایش طول عمر راکتورهای اتمی آلمان شده بود.

بحث خاموش شدن نیروگاههای اتمی آلمان در سال 2021 میلادی در اصل به دوران دولت گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان بازمی گردد که با همکاری دو حزب سوسیال دموکرات و حزب سبزهای آلمان به تصویب رسیده بود.

پس از واقعه انفجار نیروگاه فوکوشیمای ژاپن بود که مرکل تلاش کرد با برگزاری دو کمیسیون برای دریافت توصیه هایی در زمینه آینده صنعت اتمی در آلمان و نیز ارائه طرح استفاده از انرژی های جایگزین در ژوئیه آینده به دغدغه ها و نگرانی های عمومی به نوعی پاسخ دهد.

به گفته روتگن، وزیر محیط زیست آلمان، دولت برآن است هر چه سریعتر از انرژی اتمی خلاص شود و جایگزینی مطمئن برای تامین برق بیاید.در گزارش پیش گفته به امکانپذیر بودن ارتقاء کیفی راکتورهای قدیمی تر و مقام سازی آنها در برابر سقوط هواپیما اشاره شده است.مدتی است هفت راکتور قدیمی آلمان برای بازبینی آزمونهای ایمنی، خاموش و غیرفعال شده اند و هنوز معلوم نیست سرانجام کدامیک از آنها پس از پایان مهلت سه ماهه که در اواسط ژوئیه آینده خاتمه می یابد، فعالیت خود را از سر خواهند گرفت.

در گزارش ارائه شده، حدود یکصد کارشناس به ارزیابی میزان آمادگی راکتورهای اتمی آلمان در هنگام مواجهه با بلایای طبیعی و یا حملات تروریستی پرداخته بودند.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =