وزیر علوم صدور مجوز برای دانشگاه بین المللی ایرانیان را بدون ایراد دانسته است: از نظر وزارت علوم هیچ فرقی نمی کند که چه افرادی درخواست موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی می کنند.

به گفته کامران دانشجو، درخواست مجوز یک مسیر قانونی دارد و هر فرد دولتی و غیر دولتی می تواند درخواست مجوز دهد: "این موضوع یک مسیر قانونی دارد و هر فردی چه دولتی و چه غیر دولتی می تواند درخواست دهد و در صورت احراز شرایط لازم مجوز بگیرد. مگر آنها که تاکنون خواسته اند، دولتی نیستند؟"

این درحالی است که علیرضا سلیمی، مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرآنلاین گفته است: "به دلیل حساسیتی که موضوع دانشگاه مجازی ایرانیان دارد، ما قول می دهیم در کمیسیون، این مسئله را به صورت ویژه بررسی کنیم. با دانشگاه هایی که بدون کنکور و با پول، دانشجو جذب می کنند مخالف هستیم چون معتقدیم قشر مرفهی که دغدغه نظام و مردم و محرومان را ندارد در این دانشگاه ها رشد می کند و بعد به دلیل رانتی که دارد، در حوزه های مختلف قدرت قرار می گیرد و برای همه دردسرساز می شود."

با این حال وزیر علوم درباره موضوع دانشگاه بین المللی ایرانیان اضهار بی اطلاعی کرده است. او البته گفت: "مسیر غیرانتفاعی کاملاً مشخص است برای ما هیچ فرقی نمی کند. هر فرد یا موسسه ای برای موسسات و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی که به زودی اساسنامه آن نیز تغییر خواهد کرد درخواستی ارائه کند در مجموعه وزارت علوم بررسی می شود. اگر موسسه ای بخواهد در تهران راه اندازی شود باید شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز صادر کند اگر برای خارج از تهران باشد در اختیار وزارت علوم است. در صورتی که شاخصها را داشته باشند می توانیم به آنها مجوز دهیم. به آنهایی هم که مجوز داده شده نظارت می کنیم و اگر شاخصهایی که داشته اند را ارتقاء ندهند مجوزشان را باطل می کنیم."

پیش از این حسنی، رئیس شورای گسترش آموزش وزارت علوم و تحقیقات درباره رشته ها و نحوه پذیرش دانشجو در این دانشگاه چنین توضیح داده بود: "قرار بر این بود که ساخت و ساز دانشگاه ایرانیان را انجام دهند و سپس در این بحث وارد شویم که چه رشته هایی در این دانشگاه وارد شوند.نحوه پذیرش در این دانشگاه هنوز مشخص نیست."

اما اکنون خبر می رسد مجوزی که داده شده در تمام رشته ها، در تمام مقاطع بوده و مجوز به امضای دکتر نادری منش، معاون دانشجویی است. خبرگزاری فارس به نامه از ای معاون آموزشی وزارت علوم، حسین نادری‌منش استناد کرده است که به شماره (81288/22 به تاریخ 27 بهمن 89) ثبت شده و در آن، اسفندیار رحیم‌مشایی با عنوان "رئیس هیأت امنای دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان " مورد خطاب قرار گرفته است.

دانشجو چنین چیزی را تکذیب می کند: "خیر. شما می خواهید خبر سازی کنید اما آنچه خبررسانی است را من توضیح می دهم. من مسئول نیستم که در رسانه ها چه چیزی گفته می شود. از نظر وزارت علوم هیچ فرقی نمی کند که چه افرادی درخواست موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی می کنند. یک مسیر قانونی دارد. هر فردی چه دولتی و چه غیر دولتی هیچ فرقی ندارد. مگر آنها که تاکنون خواسته اند، دولتی نیستند."

وزیر علوم درباره ریاست رحیم مشایی بر هیات مدیره دانشگاه ایرانیان هم می گوید: "اکنون 300 مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی وجود دارد و فکر می کنم حداقل هر کدام از آنها در میان 7 تا 10 هیئت موسس، 60 تا 70 درصد دولتی ها هستند. دولتی به این معنا که در دانشگاهها تدریس می کنند. مگر فردی که دولتی شد نمی تواند درخواست کار غیرانتفاعی دهد؟"

پیش از این هم خبر رسیده بود که دانشگاه ایرانیان قصد دارد در مناطق آزاد فعالیت کند. آنطور که از اظهارات وزیر علوم هم بر می آید، دانشگاه ایرانیان در تهران فعالیت ندارد: "اگر برای تهران مجوز بخواهند چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است باید از این شورا مجوز دریافت کند اگر برای غیر از تهران بخواهد ما در وزارت علوم بررسی می کنیم. موافقت اصولی با مجوز فرق می کند و برای دانشگاههای دولتی هم که موافقت اصولی صادر می شود با نیاز سنجی مربوط است."

گزارش دیگری دراین باره را ایـــــنجــــــــــا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    0 0
    ظاهرا شما تکذیبیه شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر روی سایت این شورا نیز موجود است ندیده اید یا نخواسته اید ببینید که اینگونه به این مساله که از اساس دورغ است ادامه می دهید.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    0 0
    مرگ خوب است اما نه فقط برای همسایه چندین و چند سال است که این نوع رانت آموزشی و فرهنگی در اختیار صاحبان قدرت است و کسی هم متعرض شان نشده است ... اگر واقعا دل تان برای فکر و فرهنگ مملکت می سوزد نیم نگاهی هم به روش های معمول گذشته بیندازید ببیند چرا هر وکیل و وزیری که به منصب می رسد اول کاری که می کند یک مدرسه و آموزشگاه و دانشگاه تاسیس می کند
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
    0 0
    ‏"‏اظهار‏"‏ نه‏ "‏اضهار‏"‏ تو املاء کلمات دقت کن خبر انلاین
  • بدون نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 0
    تاسیس دانشگاه هم بد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 0
    بد نیست هنگام ادیت نهایی خبرهاتون، دقت بیشتری به خرج دهید...اظهار داشت درست است نه اضهار داشت...کلن خبرهاتون رو هم که بدون منبع یا به نام خودتون می زنید، یا کپی می کنید