دکتر رسول جعفریان، عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در یادداشت جدید خود به نقد وبررسی مسائل جدید درباره جن گیری، خرافه گرایی، غیب پرایی و... پرداخته است.

این نویسنده و محقق تاریخ می نویسد: " در طول این چند سال به دلیل رفتارهای اشتباه و غلط بسیاری از آنچه به عنوان اصول انقلاب پذیرفته شده بود آسیب دید. روحانیت که مع الاسف متهم به دفاع از این جریان بود بیشترین آسیب را دید اما بیش از همه دین و دینداری لطمه خورد.
طی دو سال اخیر رفتارهای افراط گریانه در دفاع از آنچه امروزه به عنوان «جریان انحرافی» از آن یاد می شود، به صورت عاملی برای سست شدن بسیاری از ارزشها به ویژه در حوزه ارزشهای دینی گردید و شماری از جوانان ما را ناامید کرد. در این ماجرا، جدای از آن که خط عقل گرایی دینی به شدت تعضیف شد و باب رمالی و جن گیری بازتر گردید، تندروی در دفاع از این ماجرا و استفاده از ادبیات غیر معمول، بیشترین آسیب را به میراث بسیار غنی دینداری که سرمایه سه دهه انقلاب بود، در میان نسل جدید زد. "

جعفریان ادامه می دهد: " شاید کمتر کسی باور کند، کسانی که مدعی دفاع از ارزشها بودند، امروزه به عنوان عاملی برای دور شدن بسیاری از ارزشها شناخته می شوند و این کاری است که باید پاسخگوی آن باشند. صاحب این قلم کاری به جنبه های اقتصادی و عدالت اجتماعی و مدیریت جهانی ندارد که هیچ کدام محقق نشد. آنچه از اول مد نظر داشت و در باره آن می نوشت این بود که از روی نصیحت برادرانه به جریان موسوم به جریان انحرافی توصیه می کرد کاری به جنبه های دین و دینداری مردم نداشته باشد و صرفا تلاش کند با مدیریت کشور توانایی انقلاب را در عرصه اجتماع و اقتصاد نشان دهد. یادداشت «اداره کشور با غیب و استخاره»‌ یکی از نخستین یادداشت هایی بود که درتیرماه 1386 این باره انتشار یافت. اما هیچ گاه به حرفها توجهی نشد و چنان تلقی گردید که گویی از سر نفرت و نه نصیحت این مطالب مطرح می شود. اما امروز باید از هواداران افراطی این جریان ـ به ویژه چند نماینده ای که همیشه خود را در دفاع از این ماجرا حریص نشان می دادند ـ پرسید: اکنون بعد از این مدت از آن ارزشها چه مانده است؟ "

دکتر جعفریان می افزاید: " اکنون در این باره چه باید کرد که نسل جدید در دو سال اخیر از لحاظ دینی بشدت آسیب دیده است. اخلاق در جامعه به دلیل عدم تعهد به اصول اخلاقی دین در میان شماری از سیاست مداران تا مرز نابودی رفت. دروغگویی و دادن آمارهای بی ربط و غلط نشان داد که تا چه اندازه این جماعت به ساده ترین اصول اخلاق انسانی وفادار هستند چه رسد به اسلامی. ادعاهای پرطمطراق و زدن حرفهای بزرگ و بی توجهی به این مثل قدیمی که سنگ بزرگ علامت نزدن است، نشان داد که این جماعت، مردمی به وسعت ایران بزرگ را احمق تصور کرده و در دادن اطلاعات غلط و گمراه کننده اصرار دارند.
شگفتا که حتی تا به امروز نیز حاضر نیستند بپذیرند که در مسیر اشتباه قدم و قلم بر می دارند و همچنان در مصاحبه ها و گفته ها تلاش مزبوحانه می کنند تا فریب کارانه خود را وفادار به اصول انقلاب از جمله ولایت فقیه نشان دهند.

برای مطالعه متن کامل این یادداشت لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 0
    با سلام آقای دکتر من شما را خوب نمی شناسم اما به نظر می رسد تحلیلگر خوبی هستید و این جماعت را خوب شناخته اید اما سوال بنده این است من بی سواد 5 سال قبل این موضوع را می دانستم چرا شماها این مسیر را اشتباه رفتید. البته بین بد و بدتر این مسیر را شما به مردم پیشنهاد دادید.
  • ا.پ IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
    0 0
    صد افسوس از بابت وعده هاي بي پايان و حاصل نشدني كه تمام ايرانيان را سرخورده كرده .؟
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 0
    همان بهتر که شما شعور دارید...
  • بدون نام IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    0 0
    باسلام چراروشن فكرمردمراآگاه نمي كنند.
  • بدون نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    ی سئوال مهم . چطور قصد دارید این جریان را به یک شخص محدود کنید در حالی که در کشور ما بدون پشتوانه مذهبی یک شخص به مقام نمی رسد . چطور رییس جمهوری که خودش اعلام کرده حرفش با مشایی یکیست و خود رواج دهنده خرافه گرایی بود باید تبریه شود
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    اينجانب اينان را دو سال پيش افشا كردم اما به اين زلالي نبود بوي خشونت و ديكتاتوري از وجودشان متعفن بود. بيشتر برايمان باز كنيد خصوصياتشانرا ممنونيم.
  • فاطی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    برا ستی به اعتقادات جوانان ما آسیب جدی وارد کردند خداجوانان ما را دریابد و خود این ها را هدایت کند
  • kasra NL ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    man nemedonam chera khayleha be Iran,tamadone Iran va farhange Iran nemekhahand bahee bedahand,Ma Irani hasteem na Arab,farhange ma farhange Parsi hast na farhange Arab,va tamadone ma yekee az tamadonhaye ghadeeme dar donya hast,mesle enke mardome kharej mesle Alman,Holland,France va ... bishtar be tamadone Iran alaghemand hastand ta khaylee az Iranihaye dar Iran.Har kes az Iran,parsi boodan va tamadone Iran badesh meyad metoneh az Irn kooch koneh,donya ke faghat Iran heest.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۶
    0 0
    شما هم که با اختلاف 2 سال داری حرف های به اصطلاح سران فتنه رو میزنی
  • بدون نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    1 0
    احمق تصور نکرده احمق یافته
  • نکته سنج IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    0 0
    آنچه شما حالا فهمیدید، فتنه گران دو سال قبل فهمیده بودند.
  • داودآبادی IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام... شما که اینقدر شفاف می نویسی لطف کنید..اسامی این افراد را برای آدمای با آیکیوی پایین مثل من بنویسید تا آنها را بهتر بشناسم....