تقابل پکن و واشنگتن به جنگ منتهی خواهد شد؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی دلیل تداوم تنش ها و همچنین احتمال جنگی واقعی بین ایالات متحده آمریکا و چین پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین علی بیگدلی درباره تنش های بین آمریکا و چین گفت: مساله اول از زمان ترامپ و سر مساله هنگ کنگ ایجاد شد. مساله دیگر مساله دریای جنوب چین است که چینی ها آن را به صورت یک جزیره در اورده اند و امریکا می گوید این خلاف حقوق بین الملل است. آنها می خواهند به تایوان نزدیک شوند اما از طرف دیگر به یک پایگاه دریایی مهم هم نزدیک می شوند. امریکایی ها همچنین از چینی ها خواسته بودند که ارزش یوان را فزایش دهند، اما پکن این را قبول نکرد. شاید یکی از کارهایی که چینی ها کردند و باعث عصبانیت امریکایی هاست همین پایین نگه داشتن ارزش یوان بوده تا بتوانند از این طریق تجارت بین الملل را گسترش دهند. حتی آنها با خود امریکا هم چیزی به اندازه ۷۵۰ میلیارد دلار مبادله بازرگانی داشتند که ازاین مبلغ ۴۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات چین بود. این میزان البته کاهش پیدا کرده. ارتباطات سیاسی و بین المللی دو کشور هم از همین الگو پیروی می کند و در پی اتفاقاتی که افتاده، کاهش پیدا کرده اما هنوز قطع نشده است. همانطور که قرار است ملاقاتی بین بایدن و پوتین رخ دهد، به نظر من قطعا در اینده نزدیک هم ملاقاتی بین بایدن  و رهبر چین اتفاق خواهد افتاد. چرا که سیاست های عمومی بایدن به این سو می رود که آن فضای بسته ای که ترامپ داشت تا ایالات متحده را در فضای بین المللی منزوی کند، عوض کند. بنابراین با توجه به اینکه چین در حقیقت در قدم های اخر رسیدن به موقعیت های اقتصادی امریکاست، احتمالا واشنگتن درصدد انجام اقداماتی بر می آید.

وی افزود: بایدن در سخنرانی صدروز اول کاری خود هم اعلام کرد که ممکن است که برخی از کشورها به ما نزدیک شده باشند، اما تلاش ما این است که موقعیت برتر امریکا را در فضای اقتصادی و تجاری دنیا حفظ کنیم. بنابراین هیچ کدام نمی توانند هم را کنار بگذارند. هر دو بازار پر منفعتی دارند و بازار یک میلیارد .چهارصد میلیون نفری چین برای ایالات متحده خیلی ارزش دارد. همینطور بازار ثروتمند امریکا هم برای چین مهم است و این مبادله در هیچ کجای دنیا برای دو کشور پیدا نمی شود. مساله دیگر در مورد تایوان است که امریکا به این منطقه سلاح ارسال می کند. با این وجود به نظر نمی رسد که پکن بخواهد برای این مساله خیلی شلوغ کند و درگیری جدی راه بیاندازد.

بیگدلی در خصوص احتمال جنگ بین چین و آمریکا نیز گفت: اصلا این تحلیل درست نیست. خرد سیاسی رهبران جهان بالا رفته و با توجه به سرمایه گذاری های عظیمی که کشورها انجام داده اند احساسات ناسیونالیستی منجر به جنگ کاهش زیادی پیدا کرده و به  نفع این کشورها نیست که خودشان را درگیر جنگ با یکدیگر کنند. چین و امریکا هر دو کشوری اتمی هستند و غیر از اینکه مبادلات اقتصادی پرسودشان بر اثر جنگ بهم خواهد خورد، می دانند که میلیون ها نفر جانشان را در چنین شرایطی از دست خواهند داد. ما در جنگ سرد و جنگ کره دو کشور رویاروی هم قرار گرفتند. اما کار به جنگ نکشیده است. پیشبینی من این است که در اینده نزدیک رهبران دو کشور ملاقاتی خواهند داشت.

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

میان واشنگتن و پکن جنگ نمی‌شود؛آمریکا به دنبال بازارهای جدید است

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1522019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =