بانی فیلم نوشت:

امین تارخ جشنواره فیلم شهر را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و یادداشتی در‌این‌باره نوشت که در ادامه می‌خوانید.

چنانچه قصد ارزیابی توفیق یا عدم توفیق نهادی، فرهنگی، اجتماعی، یا خدماتی را داشته باشیم بی‌شک عملکرد آن را باید تحلیل کرد.

تا آنجا که می‌دانم مدیریت ترکیبی است ازعلم و هنر؛ علم است چون با مناسبات روانشناختی و جامعه‌شناختی انسان سر و کار داشته و هنر است چون بهره‌مند از خلاقیت و زیبایی‌شناختی است.

آن‌چه در این مجال مطرح می ‌شود، ارزیابی علمی و آماری نیست که ارزشگذاری انسانی، عاطفی و زیبایی شناسانه است. واقعیت آن است که شهرداری تهران عمری نه کوتاه و نه بلند داشته (حداقل در زمینه عملکرد) اما چرا یا دوره‌های رکود و انفعال داشته و یا از دوره‌هایی درخشان و متعهدانه بهره‌مند بوده؟

پاسخ به این سئوال بی‌تردید به امر اداره آن در دوره‌های مختلف برگشته و زمان ثابت کرده که همیشه پای مدیریتی شایسته و مسئول یا مدیریتی باری به هر جهت درمیان بوده اما به راستی خدمات شهرداری متوجه چیست و کیست، آنان که بهره‌مند از مدیریتی متعهدانه می شوند چه کسانند؟ هیچکس بجز انسان شهری ...

هنگامی که شهرداری تهران با شعار «شهری انسانی و انسان شهری» پا به عرصه فرهنگ گذاشت برخود فرض دانستم که بر اساس وظیفه و بی‌تعارف، یک دست مریزاد اساسی به شهرداری و شخص مدیر این نهاد بگویم، چرا که حلقه مفقوده وظایف شهرداری - که همانا شرکت مستقیم و غیرمستقیم آن درحوزه فرهنگ بوده و هست- پیدا شده و دیگر کار از ساخت پل، فضای سبز، گذشته ( که البته در جای خود تعظیمی خاص می‌طلبد) و حوزه‌ای تجربه نشده یا دست پایین، کم‌تجربه شده را به میان می آورد.

جشنواره شهر نمود عینی توجه به موقعیتی است که شهرداری به عنوان یک نهاد مسئول فرهنگی دارد. بدیهی است انسان شهری را عملا تعبیر و تفسیر کرده و شهری انسانی را نیز تحلیلی بایسته کرده که هر شهروند را وادار کند از کنار مسائل شهری -که هم انسانی است و هم عاطفی و و هم مسئولیت‌آفرین است -  به سادگی نگذریم.

آماده‌سازی انسان جهت حرکتی رو به پیش، حرکتی که شهروند را وادار کرده از کنار مسائلی چون سپردن زباله در وقت معین یا حفظ فضای سبز و احترام به دستاوردهای متمدنانه برسد، حرکتی شریف است.

دراین رابطه شهروند می‌آموزد تعبیری دگرگونه را در رابطه با هنجارهای شهری پذیرفته و بابت آن مسئولیتی درخور یافته تا به حضور خود در یک زندگی اجتماعی معنایی دیگر بخشد .

برگزاری جشنواره شهر نه تنها عمق بخشیدن به حرکت‌های فرهنگی شهرداری است که ورای آن، عرصه‌ای است تازه در ساخت فیلم‌های سینمایی و می‌توان امیدوار بود درآینده فیلم‌هایی با نگاه به انسان، به عنوان موجودی اجتماعی تولید شده و حضور و وجود عاطفه انسانی و مسئولیت و تعهد انسان بودن را نشانه رود. نگاهی که وجدان خفته انسان را در قبال ناهنجاری‌های اجتماعی بیدار می‌کند.

58301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =