مجید دوستعلی قائم مقام وزیر کار با اعلام اینکه مشاغل کارشناسی قابل انجام در منازل به صورت دورکاری دنبال می شوند، اجرای این مصوبه در وزارت کار را تاکید دولت دانست.

زهرا تالانی: احسان ارکانی مشاور وزیر کار و امور اجتماعی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: حداقل 50 درصد از مشاغل وزارت کار و امور اجتماعی که قابلیت انجام از منازل را دارند، منتقل می شوند. مطابق آئین نامه ای که در راستای اجرای طرح دورکاری برای دستگاههای مختلف دولتی مطابق برنامه‌ریزیهای صورت گرفته از محل صرفه‌جویی هزینه‌های زاید در طرح دورکاری که مبلغ قابل توجهی خواهد بود بخشی به عنوان پاداش به دورکاران پرداخت می‌شود.

اعلام شده که کارشناسان وزارت کار دور کار شده اند. این کارشناسان بیشتر در چه حوزه ای اشتغال دارند؟

شاغلین IT، گزارش گیران، کارشناسان و مشاوران مستعدترین گروه‌های قابل انتقال هستند. بنابراین حداقل 50 درصد از مشاغل وزارت کار و امور اجتماعی که قابلیت انجام از منازل را دارند، منتقل می شوند. البته معنای دورکاری این نیست که افراد بروند در منازل و دیگر به ادارات مراجعه ای نداشته باشد بلکه مشخص شده است که هر شغل دورکار در هفته چند روز در منزل باشد. روند اجرای کار بررسی می شود و ضمن رفع نقایص دوباره در چرخه اجرا قرار می گیرد. تاکنون نیز در حوزه اجرا هیچگونه مشکلی به وجود نیامده است. هرچند که در مدت زمان اجرای این طرح دستاوردها و نتایج خوبی نیز به دست آمده است.

چه شغلهایی شامل این طرح نمی شوند؟

برخی مشاغل مانند پست‌های دبیرخانه ای که با ارباب رجوع و مراجعین سر و کار دارند در قالب دورکاری قرار نمی گیرند. در این خصوص نگهبانان، اپراتورهای سیستم های کامپیوتری و مشاغلی از این دست امکان انتقال به منازل را ندارند.

10 روز پیش، وزارت رفاه در وزارت کار ادغام شد. چرا تصمیم در این زمان که باید دو وزارتخانه ادغام شوند، اجرایی شد؟

مطابق آئین نامه ای که در راستای اجرای طرح دورکاری برای دستگاههای مختلف دولتی ابلاغ شده، باید حدود 50 درصد مشاغل همه دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه ها پس از سازماندهی به منازل انتقال یابند. در وزارت کار برنامه ریزی شد که مدیران بخشهای مختلف وزارت کار لیست مشاغل قابل انجام در منازل را تهیه و ارائه کنند. البته همه مشاغلی که قرار است در بخش های مختلف این وزارتخانه به عنوان دورکار مطرح شود حتما با صلاحدید مدیران کل است. 

این دورکاری تاثیری بر حقوق آنها هم دارد؟

مطابق برنامه‌ریزیهای صورت گرفته از محل صرفه‌جویی هزینه‌های زاید در طرح دورکاری که مبلغ قابل توجهی است، بخشی به عنوان پاداش به دورکاران پرداخت می‌شود. توجه داشته باشید که در طرح دورکاری به هیچ عنوان کسی بیکار نمی‌شود، هر چند ممکن است برخی از مشاغل حذف شوند اما قطعا به مشاغل جدیدی نیاز است که باید تعریف شود، به همین تمام کسانی که در حال حاضر در وزارت کار مشغول کار هستند کماکان به کار خود ادامه می دهند. در این طرح تمام ابزار مورد نیاز دورکاران مانند اینترنت پرسرعت، رایانه شخصی و سایر موارد توسط وزارتخانه تامین و مهیا می شود.

47/232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =