امام جمعه قم: هیچ عذری برای نیامدن پای صندوق‌های رای پذیرفته نیست/آل‌هاشم: کاهش مشارکت مردم در انتخابات به معنی دلسرد شدن آنها از نظام نیست

ائمه ‌جمعه شهرهای مختلف کشور در این هفته در خطبه‌های عبادی و سیاسی خود، به مسائل مختلفی از جمله اهمیت انتخابات و رعایت اخلاق در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری از سوی کاندیداها اشاره کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  ائمه جمعه سراسر کشور در خطبه‌های عبادی و سیاسی این هفته خود به مسائلی از جمله انتخابات، حضور مردم در انتخابات، اهمیت حوزه و دانشگاه،انتخابات شوراهای شهر و روستا ، ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر ، درخواست آمریکایی‌ها برای بازگشت به مذاکرات،دسترسی قطار رشت به قم  اشاره کردند.

هیچ عذری برای نیامدن پای صندوق‌های رای پذیرفته نیست/کاندیداها به جای حواشی به حل مشکلات مردم بپردازند


فارس نوشت: آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه امروز قم، با اشاره به یکصدسالگی حوزه علمیه قم اظهار کرد: حوزه علمیه در این سال ها به اتکاء مردم توانسته به بالندگی و ظهور و بروز ویژه ای برسد. ‌‫البته حوزه قم سبقه ای هزار و ۲۰۰ ساله دارد ولی به همت آیت الله حائری این حوزه توانست دچار پویایی قابل توجهی شود.

وی با تاکید بر اینکه قم یک نگین درخشان در پایه ریزی حوزه از هزار و ۲۰۰ سال قبل است افزود: منحنی حوزه قم در این هزار و ۲۰۰ سال فراز و فرود دارد؛ گاهی آنقدر این حوزه باشکوه بود که ۱۰ها هزار عالم و محدث و راوی و متکلم و مفسر و فقیه در خود جای می داد و گاهی هم به خاطر حوادث زمانه این اوج فرود پیدا می‌کرد اما هیچ گاه خاموش نشده است.

امام جمعه قم با اذعان به اینکه هیچ گاه قم و مردم آن از حوزه جدا نشدند و همراه و پشتیبان آن بودند تصریح کرد: اینکه از حوزه سخن می گوییم هرگز به معنای کوچک شمردن مراکز علمی و دانشگاه‌ها و دستاوردهای علمی نیست؛ امام راحل(ره) به ما آموخت که حوزه و دانشگاه بال‌های سعادت و رشد این کشورند و اگر در مسیر درست باشند و هم‌گرایی و وحدت داشته باشند، راه‌های سعادت را به سوی ملت باز می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته پیش از اینکه حوزه و دانشگاه کنار هم قرار گیرند و دانشگاه‌ها تشکیل شوند تمام علوم ما در حوزه‌ها خلاصه بود. امروز برخی حرف‌ها زده می‌شود و ما می‌گوییم که نقش علمی حوزه‌ها را در تاریخ باید ببینید. فقه ما بر پایه مبانی درست عقلی و کارشناسی استوار است و از هر تحول علمی استقبال می‌کند و نام‌های بزرگی چون شیخ‌بهایی، ملاصدرا، غیاث‌الدین، کلینی، صدوق، مفید و... ستارگان پرفروغ تاریخ این ملتند.

امام جمعه قم: هیچ عذری برای نیامدن پای صندوق‌های رای پذیرفته نیست/آل هاشم: کاهش مشارکت مردم در انتخابات به معنی دلسرد شدن آنها از نظام نیست

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: تمدن اسلامی و همه افتخارات بزرگ که پس از جنگ‌های صلیبی به غرب برده شد برآمده از همین مدارس علمیه و حوزه‌ها است و فراتر از نام و نشان و مدرک برای تمام قلمروها تولید علم می‌کردند و بیگانگان به همین دلیل تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی حوزه‌ها آن‌ها را محدود کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خردادماه اظهار کرد: تردیدی نباید کرد که چشم همه اولیای الهی بر ملت است که چگونه از این امتحان الهی بیرون می‌آیند. تردیدی نیست که حتی یک رای در اقتدار ملت ایران و گشایش کارها و پیشرفت کشور اثر دارد.

اعرافی ادامه داد: ممکن است بهانه‌هایی تراشیده شده و نقدهایی مطرح شود اما راهی برای پیشرفت ما جز انتخابات قوی، مشارکت خوب و انتخاب صحیح نیست؛ ممکن است برخی به اشکالات موجود در کشور بپردازند و بگویند کاری نشده اما ضمن پذیرش اشکالات کشور ما قله‌های رفیعی از موفقیت را هم فتح کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دستاوردهای حوزه‌های مختلف نیز در دوران انقلاب اسلامی باید دیده شود گفت: باید این را دید که کشوری تنها در مقابل دشمنان و امواج تحریم و مشکلات دیگر ایستاده است. ما مشکلات امروز را که ناشی از تحریم، کرونا و ضعف مسوولان است را می‌پذیریم اما ابتدا و انتهای قدرت در جمهوری اسلامی به ملت برمی‌گردد و تمام ارکان قدرت به آرای مردم استوار است.

امام جمعه قم تصریح کرد: هیچ عذری برای نیامدن پای صندوق‌های رای پذیرفته نیست و براساس همین چارچوب قدرت‌ها در کشور چرخش کرده‌اند و تغییرات شکل گرفته است. امیدواریم در سایه این انتخابات دوستان ما امیدوارتر و دشمنان ما ناامیدتر شوند.

وی با بیان اینکه ما امروز از اسناد جامعی چون بیانیه گام دوم، سند اسلامی ایرانی پیشرفت و سیاست‌های کلان و... برخورداریم خاطرنشان کرد: کسانی که وارد مجلس و دولت می‌شوند باید این اسناد را عملی کنند و گره‌های موجود را باز کنند؛ باید کار علمی، فنی، جهادی، انقلابی و مدیریت صحیح مبتنی بر این اصول می‌تواند مشکلات ما را حل کند.

اعرافی خانواده، ازدواج جوانان، کاهش جمعیت، افزایش طلاق، تورم و نقدینگی، خام‌فروشی، عدالت‌ اجتماعی، عدالت طبقاتی، زیرساخت‌های اقتصادی، واسپاری کار به مردم با روش درست، اشتغال، نخبگان، کشاورزی، منابع آبی، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، درمان و سلامت، معماری و شهرسازی و امور فرهنگی را از جمله موضوعاتی دانست که باید در دولت و مجلس به آنها پرداخته شود.

وی خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری افزود: به جای پرداختن به حواشی، باید به این موضوعات پرداخته و مشکل کشور و مردم حل شود.


نامزدهای انتخابات از تخریب یکدیگر خودداری کنند

مهر نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز که با حضور پرشور مردم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد با اشاره به اهمیت فرهنگ در جامعه گفت: شکل گیری شخصیت هر انسانی در بستر فرهنگی که در آن به دنیا آمده و زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه تحولات فرهنگی زیربنای تحول در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است، ادامه داد: حضرت امام (ره) در ارتباط با فرهنگ می‌فرمایند فرهنگ یک کارخانه آدم سازی است. با فرهنگ فاسد نمی‌توان انسان سالم تربیت کرد.

امام جمعه تبریز ادامه داد: اگر ملت‌ها بخواهند از دام کشورهای سلطه گر نجات یابند باید فرهنگ آن جامعه را اصلاح کنند. فرهنگ اساس استقلال یک جامعه است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند حاضرم جانم را در راه اصلاح فرهنگ جامعه بدهم.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت فرهنگی گفت: پیشنهاد می‌کنم گروه‌های جهادی در کنار پخش بسته‌های معیشتی، بسته‌های فرهنگی هم در اختیار مردم قرار دهند. هر مسئولی که در جایگاه فرهنگی باشد و نتواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد بدترین ضربه را به فرهنگ خواهد زد.

آل هاشم ابراز داشت: تا زمانی که نتوانیم واقعیت‌های فرهنگی جامعه را کنترل کنیم نخواهیم توانست به آرمان‌هایمان در عرصه فرهنگی دست یابیم.

وی گفت: بدون شناخت اولویت‌های فرهنگی و تمرکز به آن اولویت‌ها، نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

نماینده ولی فقیه در خصوص اهمیت زنان و خانواده نیز گفت: یکی از اولویت‌های فرهنگی استان تضعیف نقش زن در نظام خانواده است به طوری با تبلیغات گسترده در فضای مجازی شاهد تضعیف و تحریف نقش زن در نهاد خانواده و جامعه هستیم. نهاد خانواده در قرآن محل اصلی رشد و تربیت کودکان یاد شده است.

امام جمعه قم: هیچ عذری برای نیامدن پای صندوق‌های رای پذیرفته نیست/آل هاشم: کاهش مشارکت مردم در انتخابات به معنی دلسرد شدن آنها از نظام نیست

آل هاشم با اشاره به رعایت تقوای انتخاباتی نیز گفت: رعایت تقوای انتخابات یعنی معرفی خود، نه نفی دیگران. کاندیداها برنامه‌های خود را اعلام و خود را معرفی کنند و نباید دیگر کاندیداها را تخریب کنند.

وی با اشاره به دهه کرامت گفت: ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر را تبریک می گویم. حضرت فاطمه معصومه (س) کریمه اهل بیت (ع)، الگوی عفت و نماد ولایت مداری است و به این دلیل سالروز ولادت ایشان آغاز دهه کرامت نام گذاری شده است.

وی سپس با اشاره به سالروز تشکیل جهاد سازندگی افزود: جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام (ره) تشکیل شد و خدمات زیادی را به کشور انجام داد. نیروهای جهاد سازندگی در جبهه‌های جنگ ۸ ساله گاهی جلوتر از رزمندگان در خط مقدم در خاکریز سازی فعالیت می‌کردند. این جهادگران از طرف امام خمینی (ره) سنگر سازان بی سنگر نام گرفتند.

وی با اشاره به فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا گفت: دانشگاهیان، طلاب و نخبگان باید منادیان اخلاق سیاسی و انتخاباتی باشند و زمینه برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند.

امام جمعه تبریز گفت: وقتی مردم ببینند کاندیدها و طرفداران آنها با اخلاق تبلیغ می‌کنند، نسبت به شرکت در انتخابات تشویق خواهند شد. کاندیدها باید از اختلاف افکنی، نفاق ورزی، تهمت و دروغ دوری کنند.

وی ادامه داد: امروز دشمنان ما مشارکت حداقلی را راهبرد خود در تخریب و تضعیف نظام اسلامی می‌دانند و از هیچ تلاشی در کاهش مشارکت مضایقه نمی‌کنند.

آل هاشم ابراز داشت: کاندیدها نباید در زمین طراحی شده دشمنان بازی کنند و افراد انقلابی با اخلاق و متانت به فرافکنی‌ها پاسخ دهند.

وی افزود: کاهش مشارکت مردم در انتخابات به معنی دلسرد شدن آنها از نظام نیست بلکه از عملکرد مسئولین ناراضی هستند.

مردم برنامه می‌خواهند نه سیاه‌نمایی/دستگاه‌های نظارتی مذاکرات را فراموش نکنند

فارس نوشت: رسول فلاحتی امروز در آیین عبادی سیاسی با اشاره به میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: یکی از موضوعات عمرانی دسترسی قطار رشت به قم می باشد چرا که اگر این مهم به نتیجه برسد رفت و آمد زوار تسهیل پیدا کرده و مشتاقان و زائران بیشتری می‌توانند با دغدغه کمتری به زیارت بروند.

وی با اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد که پیش روی مردم بزرگ ایران اسلامی گفت: تحریم از شیوه‌های ترامپ و مهار ایران اسلامی از برنامه‌های بایدن است لذا تلاشهای دشمن هیچگاه کم نشده و در صدد است تا تحریم هایی که ایجاد کرده را  برجسته  و به مردم بگوید که تحریم  می‌شوید.

امام جمعه رشت با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا با فعالیت های رسانه ای خود کاهش مشارکت را در مردم ببیند و نسبت به انجام آن خوشحال و خشنود شود، گفت: برنامه‌های دشمن این است که بگویند انتخابات مهندسی شده است باید به حال آنها خندید چرا که این سخن از زبان کسانی بیرون می آید که خودشان سابقه معلوم الحالی در انتخابات خود دارند.

فلاحتی با تأکید بر تحریف بدخواهان ایران عزیز  نسبت به مشکلات و معضلات تصریح کرد: به جای اینکه بگویند فلان مشکل مربوط به مسئول مربوطه آن است می‌گویند مربوط به نظام است تا مردم را ناامید کنند بی آنکه بدانند این مردم پایبند نظام خود بوده و با وجود گله‌مندی ها اما گله خود را پای نظام نمی نویسند.

خطیب جمعه رشت با بیان اینکه همه تلاش دشمن ایجاد ترس از سر کار آمدن یک نیروی انقلابی روی مسئولیت است  بیان کرد: بدخواهان این نظام همه چیز را بهانه می کند تا باعث سرد شدن انتخابات شوند تا به خیال خام خود به اهداف شوم خود برسند.

وی با تاکید بر بصیرت هوشیاری و بیداری مردم ایران سربلند  بیان کرد:  به نقشه دشمن بنگرید که چگونه مسیر روشن را تاریک نشان می‌دهند تا به اهداف خود برسد.

خطیب جمعه رشت با اشاره به اینکه یک مناظره تا پیش از انتخابات باقی مانده است خاطر نشان  کرد: به عنوان برادر  یک شهروند به کاندیداها می‌گویم که دست از سیاه نمایی بردارید چرا که چاره کار و خواسته مردم سیاه‌نمایی نیست تنها ثمره سیاه‌نمایی شاد کردن دشمنان است مردم از شما برنامه و راهکار می‌خواهند نه سیاه‌نمایی.

وی با اشاره به درخواست آمریکایی‌ها برای بازگشت به مذاکرات گفت: اخیراً رافائل گروسی مسئول آژانس که ظاهراً جاسوس آمریکا بوده آمده با یک رنگ و لعاب جدیدمسائلی را مطرح می‌کند افزود: ما بارها تاکید کرده ایم باز هم به  همه دستگاه‌های نظارتی می‌گوییم نظارت خود را بر این نشست‌ها بیشتر کنید.

فلاحتی با بیان اینکه کسانی که در این مذاکرات نشستن همین هایی بودند که فریب آمریکایی‌ها را خوردند تصریح کرد: ما پایبند به تعهدات خود ماندیم و اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نم پس ندادند لذا باید گفت که این موضوع   خوف دارد، انتظار میرود اتفاقاتی رقم بخورد که برای کشور مبارک باشد.

وی با اشاره به سخن گروسی که مردم ایران را جاه‌طلب خواند، گفت: چطور این سخن را به زبان می‌آورند که خود در کشورهای غربی و آمریکایی جاه‌طلبی را به فراوانی می‌بینند و مردمی که به فکر نجات ملت‌ها هستند را جاه طلب خطاب می کند.

فلاحتی با اشاره به سیلی محکمی که جبهه مقاومت و ملت ایران به دنیای استکبار زد تصریح کرد: سیلی که جبهه مقاومت و ملت ایران به صورت آنها زده هرگز پاک نخواهد شد آنها می‌خواهند ملت ایران را منزوی کنند و جزو ویرانی برای  ملت ایران چیزی نمی‌خواهند اما بدانند  ملت ایران اجازه نخواهد داد و خواب های خیالی آنها را به کابوس تبدیل می کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به اهمیت انتخاب درست بیان کرد: علاوه بر انتخاب ریاست جمهوری مراقب باشید تا از شوراها هم غافل نشوید، دقت کنید چه کسانی انتخاب می‌شوند کسانی را انتخاب کنید که دستی پاک داشته باشد، زدو بند نکنند و صرفاً به عکس‌هایی که با ژست های مختلف می‌گیرند بسند نکنید چرا که تصمیمات و فعالیت‌های آنها روی فضای شهری و روستایی تاثیرگذار است.

حضور مردم در انتخابات دسیسه دشمنان را خنثی می کند

مهر نوشت:  آیت الله سید کاظم نورمفیدی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه گرگان اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد انقلاب را از توطئه‌های دشمنان محفوظ نگه می‌دارد و مردم باید حضور گسترده و پرشوری پای صندوق های رای داشته باشند.

امام جمعه گرگان افزود: هر چند در کشور مشکلات فراوانی وجود دارد اما باید برای رفع نقشه معاندان نظام صحنه را خالی نکرده و همه مردم از هر قشر و گروهی پای صندوق های رای حاضر شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر مشکلات معیشتی در سایر حوزه ها هم مانند فساد اداری و اقتصادی دغدغه هایی برای مردم وجود دارد اما این مشکلات سبب نمی شود که پای صندوق های رای حاضر نشویم بلکه می توانیم با انتخاب فرد اصلح در تعیین سرنوشت کشور سهیم شویم.

امام جمعه قم: هیچ عذری برای نیامدن پای صندوق‌های رای پذیرفته نیست/آل هاشم: کاهش مشارکت مردم در انتخابات به معنی دلسرد شدن آنها از نظام نیست

نورمفیدی اضافه کرد: مردم باید بررسی های لازم را انجام داده و انتخاب آگاهانه داشته باشند؛ امیدواریم هر کس که مصلحت بیشتری برای نظام به همراه دارد برگزیده شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: همه ساله در دوره‌ای که کشور نیاز به حضور و مشارکت حداکثری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دارد دشمنان با ترفندها و دسیسه های مختلف، تصمیم به بی انگیزه کردن مردم دارند.

وی بیان کرد: دشمنان می خواهند با بزرگنمایی و القای برخی از مشکلات غیرواقعی موجب دلسردی در جامعه شوند اما مردم ما آگاه بود و با حضور خود نقشه های آن ها را خنثی می کنند.

امام جمعه گرگان به دهه کرامت همه اشاره کرد و گفت: باید ویژگی‌های حضرت معصومه(س) به عنوان الگویی برای بانوان جامعه ما قرار گیرد.

کاندیدای اصلح دارای برنامه اقتصادی و نگرش فرهنگی است/ حضور حداکثری به تقویت امنیت میانجامد

آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همدان در جمع نمازگزاران با بیان اینکه نامزدها، طرفداران و اعضای ستادهای انتخاباتی را به تقوای الهی دعوت می‌کنیم چراکه رعایت اخلاق سیاسی برای افرادی که در حوزه انتخابات ورود می‌کند ضروری است اظهار کرد: مدتی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام، جامعه اسلامی در سال ۳۵ هجری با مشکلات اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مواجه شد، به طوری که مردم قیام کردند و خلیفه سوم را در منزل او کشتند.

وی با بیان اینکه در اوج مشکلات اجتماعی مردم آن زمان به سوی حضرت علی(ع) هجوم آوردند و آن حضرت به خلافت رسیدند افزود: در آن زمان امام(ع) می‌دانستند که مشکلات بسیاری وجود دارد و اگر بخواهد ورود کند با مشکلات بسیاری مواجه است اما مردم به درستی تشخیص دادند و برای حل مشکلات به سوی حضرت امیرالمومنین(ع) روی آوردند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه وقتی مردم مشکلات را بفهمند می‌دانند که دولتی که معتقد به حرکت جهادی، معتقد واقعی به اسلام باشد می‌خواهیم ادامه داد: مردم در آن زمان چشمان فتنه را در جمل درآوردند و امام به مردمی که همراهی کردند بهترین صفات را دادند و آنها مورد تمجید قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) هم معتقد بودند که بدون حضور و همراهی مردم مشکلات برطرف نمی‌شوند خاطرنشان کرد: امروز هم کشور ما با مشکلاتی مواجه است، البته دولت‌های امروز را با آن زمان مقایسه نمی‌کنم، اما مشکلات امروز نیز بدون همراهی مردم ممکن نیست.

شعبانی با اشاره به اینکه برخی از وعده‌ها فقط حرف هستند و مشکلات را برطرف نمی‌کنند گفت: امروز جامعه ما در عرصه انتخابات نیاز به افرادی داریم که عملشان درمان باشد نه اینکه فقط حرف بزنند.

وی با بیان اینکه حضور مردم در عرصه باعث تقویت دین، امنیت جامعه و حل مشکلات خواهد شد اظهار کرد: دشمن نباید احساس کند که امنیت در جامعه ما پایین آمده است بنابراین باید حضور حداکثری در انتخابات رخ دهد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه فردی که می‌خواهد خود را زمامدار مردم قرار دهد، باید ابتدا از خودش شروع کند افزود: برخی از کاندیداها در بیان نظرات خود درباره مسائل اسلامی خودداری می‌کنند و برای جذب نظر برخی از افراد، سخنانی خارج از چارچوب‌ها را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه خدا دستور می‌دهد که امانت را به اهلش بسپارید تصریح کرد: مسئولیت امانت الهی است و نمی‌توان به دست هر کس داد، اگر کاندیدایی نگاه فرهنگی و توجه به دین نداشته باشد، نباید به او رأی داد.

شعبانی با اشاره به اینکه اصلح کسی است که درد مردم را بداند و از برنامه اقتصادی قابل اجرا برخوردار باشد ادامه داد: البته این موضوع بدان معنا نیست که به مسائل فرهنگی و دینی توجهی نشود، اصلح فرد باتجربه است.

وی خاطرنشان کرد: برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز باید به کسی رأی داد که ضمن برخورداری از سلامت اقتصادی، سلامت نفس بالایی در مسائل مالی داشته باشند و از رانت‌های اطلاعاتی استفاده نکنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه نگاه فرهنگی بسیار حائز اهمیت است گفت: ما در پروژه‌های شهری نیاز به پیوست‌های فرهنگی داریم و علاوه بر تخصص، نگرش فرهنگی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه گلایه مردم نسبت به مشکلات اقتصادی به حق است اما هفته آینده برای تغییر این وضعیت حماسه بزرگی خلق خواهند کرد افزود: دشمنان تمام تلاش خود را برای رأی ندادن مردم به کار خواهند گرفت اما مردم ما با نظرات آنها تصمیم نمی‌گیرند.

216219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =