رأی احمدی نژاد به سبد سعید جلیلی می رود؟ /اگر لاریجانی و پزشکیان در صحنه بودند قطعا رئیسی برنده نمی شد

یک نماینده اسبق مجلس گفت: آقای رئیسی چون سابقه شکست دارد اگر نامزدهایی مانند لاریجانی و پزشکیان تایید می شدند، قطعا برنده نبود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین دور از مناظرات انتخاباتی فردا شنبه ساعت ۱۷ برگزار می شود. در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به این سوال پاسخ داده می شود که برنده مناظره نهایی کیست؟

بخش هایی از این نشست مجازی را بخوانید؛

اتفاق عجیب و غریبی در مناظره سوم نمی افتد /انتخابات در مرحله اول تعیین تکلیف می شود

*احمد ترک نژاد، استاد دانشگاه

کسی برنده مناظره سوم نیست چون اتفاق مهمی نمی افتد. نظرسنجی ها می گوید ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت می کنند که حدود ۱۰ میلیون نفر در مناطق روستایی هستند. مشارکت در مناطق روستایی که همیشه بالای ۹۰ درصد بوده به ۷۰ رسیده است. در شهرهای غیرمرکز استان مشارکت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است و در شهرهای بزرگ ۱۲ تا منفی ۲ درصد رای داریم.

پس تکلیف انتخابات روشن است و این که می گویند منتظر موج و اتفاقات عجیب و غریبی هستیم، من چیز خاصی نمی بینیم که این اتفاق بیفتد. نه در شکل مناظره و نه در محتوا تغییری نمی بینیم. حرف اساسی هم دوستان برای مسایل اساسی کشور ندارند. درست است همه روی معیشت حرف می زنند ولی این که چطور و چرایی و چیستی تصمیم خود را بیان کنند معلوم نیست. 

به عنوان یک آدم باتجربه به نتیجه نمی رسم چیزهایی که می گویند اتفاقی را رقم بزند. فرض کنیم که آراء از ۴۰ درصد بالاتر برود که خیلی خیلی دشوار است، ولی بازهم خیلی اتفاق خاصی رخ نمی دهد و انتخابات در مرحله اول تعیین تکلیف می شود.

طبیعی است زمانی که مشارکت از ۲۵ میلیون نفر بالا می رود، موج طرفداران اصلاحات شروع می شود. تا ساعت حدود ۳.۵ عصر سال ۹۶؛ آرای آقای رئیسی از آقای روحانی بالاتر بود ولی از ساعت ۴ که موج جمعیت آمد، آرای آقای روحانی برتری یافت و زمانی که به ۴۰ میلیون رای رسیدیم من گفتم آقای روحانی پیروز قطعی است.

نرخ مشارکت در موفقیت جریانات سیاسی فاکتور کلیدی است. این سطح از مشارکت نشان می دهد سهم اصلاح طلبان در سبد ۲۵ میلیونی کمتر از اصولگرایان است. پیش بینی می کنم انتخابات در دور اول به احتمال زیاد به نتیجه می‌رسد و امیدواریم دولت آینده مشکلات و گرفتاری های ملت را حل کند. تهدیدها را برطرف کند. حال مردم ایران را بهتر کند.

اگر لاریجانی و پزشکیان در صحنه بودند قطعا رئیسی برنده نمی شد

*علی نظری روزنامه نگار و نماینده اسبق مجلس

در این دوره یک اتفاق دستکاری شده دارد می افتد. در کل ۱۲ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری، روانشناسی انتخابات می گوید نامزدهایی که سابقه شکست دارند هرگز نمی توانند رئیس جمهور شوند. به ۷ رئیسی جمهور نگاه کنید تماما کسانی بودند که سابقه شکست انتخاباتی نداشتند. این بار نظام انتخابات را توسط شورای نگهبان مهندسی کرد. وقتی از قیف شورای نگهبان علی لاریجانی با آن سوابق و ارتباطاتی که دارد رد نمی شود و همه نامزدها قلع و قمع می شوند، مشخص است این انتخابات از قبل نتیجه روشنی دارد.

فرض کنید در مسابقه فینال جام جهانی فیفا می خواهد فرانسه قهرمان شود. خود فیفا که برگزار کننده و مجری و ناظر است می شود یار دوازدهم فرانسه. آقای رئیسی چون سابقه شکست دارد اگر  نامزدهایی مانند لاریجانی و پزشکیان تایید می شدند، قطعا برنده نبود. این اتفاق ولی دارد می افتد. آقای قالیباف هم سابقه باخت داشت. ایشان را در یک انتخابات حداقلی در اسفند ۹۸ در غیاب مردم تهران با ۳۰۰ هزار رای به عنوان نفراول به مجلس بردند. 

این بار کمیته نظارت بر انتخابات می خواهد مسابقه هفته در مناظره ها برگزار کند. آنها می ترسند در مناظره ها مسایل خاص مطرح شود. بنا این است که مناظره سوم راحت و آسوده برگزار شود و آقای رئیسی از صندوق بیرون بیاید. موجی نمی شود متصور بود. اگر قبل از ۲۸ خرداد در برجام به توافق می رسیدیم روی رای همتی اثر می گذاشت ولی دیدیم که برجام و مذاکره مسکوت ماند و اتفاق خاصی نمی افتد. نظرسنجی ها ۴۱ درصد مشارکت را نشان می دهد که حداکثر با ۵۰ درصد مشارکت یعنی ۳۰ میلیون رای دهنده، چون آقای رئیسی رقیب ندارد برنده است.

رقبای او نه پایگاه جریانی و نه سازمانی دارد. آقای محسن رضایی نهایتا ۳ میلیون رای بیاورد. اصلاح طلبان هم نمی آیند و آرای خاکستری هم به صورت اعتراضی نمی آیند و محیط اطمینان بخشی برای آقای رئیسی ایجاد شده که در غیاب مردم و رای دهندگان ۹۲ و ۹۶ بتواند پیروز مطلق میدان شود و دستش مقابل رقبا بالا برود.

گروهی که احمدی نژاد را برنده انتخابات کرد الان روی جلیلی برنامه ریزی می کند

* شهریار شمس مستوفی، روزنامه نگار

مناظره ها قرار نیست پرشور باشد همانطور که قرار نیست انتخابات پرشوری داشته باشیم. این روند تا آخر انتخابات است و نامزدها بر این مبنا انتخاب شده اند که توان دوقطبی سازی نداشته باشند و احیانا اگر کاری می کنند بعدا به آنها تذکر داده می شود که فتیله را پایین بکشند. مناظره سوم کم رمق تر خواهد بود.

دوستانی که به مرحله دوم امید دارند تصور نمی کنم این اتفاق بیفتد. بر اساس کم شور بودن انتخابات و این که سیستم توان مواجهه با دوقطبی را ندارد و هر دوقطبی ای می تواند جرقه ای باشد که نشود جمع کرد، در دور اول نتیجه معلوم است. 

نکته سوم باید به آقای جلیلی نگاه دقیقتری داشت و برنامه او را بهتر رصد کرد به خصوص حرکت توده ها به سمت او را بیشتر رصد کنید. این گروه در دوره ای آقای احمدی نژاد را برنده انتخابات کرد. الان این گروه روی آقای جلیلی برنامه ریزی عمیقی می کند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =