همشهری تماشاگر نوشت:

اگر بخواهیم درباره خاندان آنیلی، قدرت و ثروت‌شان مطلب بنویسیم، خودش مثنوی 70 من کاغذ می‌شود. اما سعی می کنیم مروری گذرا بر مدیریت این خاندان در باشگاه یوونتوس داشته باشیم. باشگاهی که پرافتخارترین تیم در رقابت‌های باشگاهی در ایتالیا محسوب می‌شو خیلی‌ها این خانواده را به خاطر تملک کارخانه خودروسازی فیات می‌شناسند.

شرکتی که نامش مخفف عبارت Fabbrica Itsliana Automobili To rino به معنی کارخانه خوردوسازی ایتالیایی تورین است. اما آن‌هایی که فوتبالی‌ترند نام انیلی را مساوی با باشگاه یوونتوس می‌دانند. جووانی‌آنیلی اول در سال 1901، رئیس این سازمان شد و با استفاده از حمایت‌های بنیتو‌موسیلینی به مجلس سنا رسیدو کارخانجاتش را به قدرتی فرا تصور در زمینه تولید انواع خودرو، تراکتور، موتورهای هواپیما، لوکومتیو و تجهیزات نظامی تبدیل کرد.

پس از او جووانی‌آنیلی نوه‌اش که به جانی معروف بود(پدر ادواردو) در سال 1953 ره رده‌های بالایی فیات رسید و 13 سال بعد هم رئیس این کارخانه شد. او نیز با فعالیت در زمینه‌ای مختلف از جمله املاک و گردشگری توانست سلطه خاندان آنیلی را بیش از پیش کرده و ثروت آن را به حد فوق‌العاده‌ای برساند. اما نکته اصلی این ماجرا ورود این خاندان به مستطیل سبز بود.

سال 1923 ادواردوآنیلی، پدر جانی و پدر بزرگ ادواردو (مهدی) که مالک شرکت فیات بود، باشگاه یوونتس را خرید و ورزشگاهی اختصاص در ویلارپروزا در نزدیک شهر تورین برای این باشگاه بنا کرد. آن‌ها در فصل 26-1925 به مقام قهرمانی رقابت‌های باشگاهی ایتالیا رسیدند. باشگاه یوونتوس طی سالیان متمادی همواره تحت نظرمدیریت خاندان آنیلی قرارداشته و خیلی ها قهرمانی‌های بسیار این باشگاه را به رابط مافیایی این خاندان و سلطه آن‌ها بر بسیاری از امور جاری کشور ربط داده‌اند.

موضوعی که چند سال پیش با نام کالچوپولی معروف و باعث شد یووه به سری B سقوطکند. ادواردو (مهدی) آنیلی در دهه 1990 برای مدتی و بر اثر فشار خانواده سرپرستی تیم را برعهده گرفت و روی نیمکت یووتنوس می‌نشست.

پس از شهادتش بسیاری از بازیکنان بزرگ یووه از جمله دینوزوف گریستند و از او به عنوان انسانی بزرگ و وارسته یاد کردند. در حال ریاست کارخانه فیات برعهده خواهرزاده ادواردو گذاشته شده؛ شخصی یهودی به نام جان آپوالکان که در فساد، بی‌بندوباری و رسوایی‌ای گوناگون اخلاقی شهره خاص و عام است.

در باشگاه یوونتوس نیز آندراهآ آنیلی که عضو هیأت مدیره کارخانه هم هست به عنوان رییس فعالیت می کند. او فرزند رییس پیشین باشگاه بوده و آخرین فرزند ذکور این خاندان محسوب می‌شود.

17301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =