۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است جزئیات سخنان اوباما حائز اهمیت نیست بلکه مهم این است که هرکدام از طرفین درگیر با این سخنرانی یا تاثیر گرفته از آن چه خواهند گفت.

استفان والت در یادداشتی برای فارین پالیسی نوشت: آنچه که برای من بسیار جالب بود تنوع در افکار و عقاید و برداشت ها از این سخنرانی بود. بسیاری از دوستان من این سخنرانی را نشانه ضعف و حراج اعتبار و آبروی آمریکا دانستند. عده ای هم آن را حرکتی کاملا مثبت خواندند و برخی هم آن را حد میانه ای دانستند که یا به بیانیه ای مثبت شباهت داشت و یا به اعتراف به شکست در ماموریت.

وی در ادامه با بیان اینکه باراک اوباما با این سخنان به ظاهر امریکا را در مسیر اصلاحات قرار داد، تصریح کرد با این همه او در خصوص عربستان سعودی نامی بر زبان نیاورد. وی سخنانی کوته بینانه و نه چندان کلیدی در خصوص تونس و مصر گفت و البته از تحریم های بی معنی سوریه هم سخنانی به میان آورد.

استاد دانشگاه هاروارد اظهار داشت با تمام این سخنان معلوم نبود که وی برای ارتقای دموکراسی در جهان اسلام و عرب چه برنامه ای در سر دارد؟ اوباما با سخنانی قانع کننده توجیه کرد که چرا تغییرات هم از منظر اخلاقی و هم سیاسی واجب و ضروری است اما نسخه ای که او برای این مساله پیچید چندان موجه نبود.البته باراک اوباما برخلاف روسای جمهور پیشین آمریکا به این حیقت اذعان دارد که دیگر نمی توان با گلوله و اسلحه دموکراسی را ترویج داد. با این همه ناقض این بحث هم ماجرای حمله نظامی به لیبی است که اوباما برای ترویج دموکراسی دست به سلاح برد.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

26149

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =