مناسب‌ترین روغن سرخ کردنی برای سرخ غذاهای با حرارت بالا کدام است؟

روش‌های مختلفی برای آماده‌سازی یک وعده غذایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به پخت و پز، سرخ کردن‌های کوتاه‌مدت یا تفت دادن، سرخ کردن طولانی‌مدت و سرخ کردن عمیق مواد غذایی اشاره کرد. در هر کدام از این روش‌ها، شما می‌توانید مواد غذایی مورد نظر خود را با روغن مخصوص آماده کنید.

همان‌طور که می‌دانید، روغنی که برای پخت و پز یا تهیه سس و سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل نقطه دود پایین، برای سرخ کردن طولانی‌مدت و عمیق مواد غذایی با حرارت بالا مناسب نیست.

بنابراین موضوعی که باید در زمان خرید روغن خوراکی به آن دقت کنید، نوع و نحوه مصرف روغن گیاهی است. همانطور که اشاره کردیم همه روغن‌های گیاهی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شوند، روغن سرخ کردنی نیستند، بنابراین نباید از آن‌ها برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کرد. روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو در اثر حرارت بالا، تجزیه شده و ترکیبات سمی ایجاد می‌کنند. این روغن‌ها، همگی دارای مواد مغذی و خواص بی‌نظیری هستند، اما زمانی‌که در معرض حرارت قرار می‌گیرند، خود عامل مهمی برای ابتلا به سرطان، بروز التهاب در بدن و بیماری‌های مرتبط با آن خواهند بود. بنابراین چه بهتر که با آگاهی از موارد مصرف انواع روغن‌های خوراکی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

خرید-روغن-خوراکی

چه روغنی برای سرخ کردن مواد غذایی با حرارت بالا مناسب است؟

در زمان انتخاب روغن سرخ کردنی باید به این موضوع توجه کنید که نقطه دود محصول مورد نظر شما باید بالاتر از ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد باشد. هر چقدر نقطه دود روغن بالاتر باشد، میزان مقاومت آن در برابر حرارت و اکسیداسیون نیز بیشتر خواهد بود. از طرفی در زمان خرید روغن خوراکی باید به این موضوع توجه کنید که روغن سرخ کردنی بدون پالم انتخاب کنید. چون روغن خوارکی حاوی پالم، خود به تنهایی عاملی بسیار خطرناک در گرفتگی عروق، افزایش سطح کلسترول بد خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی خواهد بود. با این تفاسیر به نظر شما کدام روغن گیاهی خوراکی برای سرخ کردن مواد غذایی با حرارت بالا مناسب‌تر است؟

معرفی روغن مخصوص سرخ کردن‌های خانگی

روغن ذرت یکی از محصولاتی است که به عنوان روغن سرخ کردنی زیروترانس و روغن مخصوص سرخ‌کردن‌های خانگی و رستورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل نقطه دود بالا (حدود ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد) می‌تواند بهترین انتخاب برای سرخ کردن غذاها با حرارت بالا باشد. از طرفی روغن ذرت به دلیل وجود فیتواسترول‌ها (به عنوان یک ضدالتهاب قوی) در کنار ویتامین E (به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی) و اسیدهای چرب ضروری، خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. روغن ذرت فاقد رنگدانه کلروفیل است و بنابراین مقاومت آن در برابر اکسیداسیون حتی از روغن آفتابگردان نیز بالاتر است.

به دلیل وجود لوتئین، روغن‌ذرت از پیشرفت آب مروارید جلوگیری کرده و باعث سلامت چشم و تقویت بینایی خواهد شد. علاوه‌براین، روغن ذرت عامل مهمی در جذب بهتر ویتامین D توسط بدن است. با وجود چنین خواص عالی، می‌توان گفت این محصول علاوه‌بر اینکه برای سرخ کردن مواد غذایی گزینه‌ای بسیار مناسب است می‌توان از آن برای پخت و پز و تهیه سس و سالاد نیز استفاده کرد.

روغن-سرخ-کردنی

روغن آفتابگردان یکی دیگر از محصولاتی است که از دیرباز برای سرخ کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت اصلی این امر، نقطه دود بالای روغن آفتابگردان (حدود ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد) است. بنابراین می‌توانید از این محصول برای سرخ کردن‌های کوتاه‌مدت یا تفت دادن، سرخ کردن طولانی‌مدت و عمیق مواد غذایی استفاده کنید. از طرفی، این روغن سرخ کردنی زیروترانس بوده و در نتیجه باعث افزایش سطح کلسترول بد خون نخواهد شد. روغن آفتابگردان حاوی مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب ضروری مانند  امگا۶ و امگا۹ است. ویتامین‌ E موجود در روغن آفتابگردان به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی و طبیعی، در کنار اسیدهای چرب ضروری عامل مهمی در مبارزه با اثر رادیکال‌های آزاد بوده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش خواهد داد.

جایگاه سوم مناسب‌ترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی با حرارت بالا، به روغن کانولا تعلق می‌گیرد. پس از روغن ذرت و روغن آفتابگردان، روغن کانولا به دلیل نقطه دود بالا انتخابی مناسب برای سرخ کردن‌ انواع مواد غذایی است. این محصول مقادیر قابل توجهی از اسیدهای چرب غیراشباع همچون آلفالینولنیک اسید و اسید لینولئیک دارد که هر کدام به عنوان بهترین ضدالتهاب طبیعی و قوی، برای بدن ضروری بوده و وجود آن‌ها منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیابت خواهند شد. نقطه دود روغن کانولا حدود ۲۰۴ درجه سانتی‌گراد است و از نقطه دود روغن ذرت و روغن آفتابگردان پایین‌تر است، بنابراین بهتر است از این روغن برای سرخ کردن‌های کوتاه مدت استفاده کنید.

ما در این مطلب به معرفی سه روغن گیاهی پرداختیم که هر کدام با داشتن نقطه دود بالا، می‌توانند انتخابی مناسب برای سرخ کردن مواد غذایی باشند. همان‌طور که مطالعه کردید، روش پخت‌ و ‌پز و آماده‌سازی مواد غذایی مهمترین عامل در انتخاب نوع روغن گیاهی مصرفی است. به این مفهوم که اگر همواره غذاهایی تهیه می‌کنید که روش آماده‌سازی آن‌ها پخت‌وپز یا تفت دادن‌های کوتاه مدت است، می‌توانید از روغن کلزا استفاده کنید. اما اگر در رژیم غذایی شما غذاهای سرخ کردنی نیز وجود دارد، باید از روغنی استفاده کنید که مقاومت بالایی در مقابل حرارت دارد. از بین تمامی روغن‌های گیاهی موجود، روغن ذرت و آفتابگردان بهترین انتخاب برای سرخ کردن مواد غذایی با حرارت بالاتر و سرخ کردن‌های طولانی تر خواهند بود.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524783