گیاهخواری بر نوع حاد کووید ۱۹ چه تاثیری دارد؟

ایسنا نوشت: گروهی از متخصصان انگلیسی بر اساس آزمایشات جدید مدعی شدند که احتمال ابتلا به نوع وخیم کوویدـ‌۱۹ در افرادی که برنامه غذایی گیاهی دارند مانند گیاهخوارها و وگان‌ها (گیاهخواری مطلق) یا افرادی که تنها از گوشت ماهی تغذیه می‌کنند، بسیار پایین می‌آید.

بنا بر یافته‌های این مطالعه که در نشریه پزشکی انگلیسی تغذیه، پیشگیری و سلامت (The BMJ Nutrition, Prevention and Health) منتشر شده و داده‌های کارکنان بخش درمان شش کشور جهان از جمله انگلیس را بررسی کرده است، گیاهخوارها ۷۳ درصد کمتر به نوع وخیم کرونا مبتلا می‌شوند و ماهی‌خوارها در مقایسه با کسانی که گوشت قرمز و سفید می‌خورند، ۵۹ درصد کمتر بیمار و بدحال می‌شوند.

به نظر می‌رسد برنامه‌های غذایی با کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا با افزایش احتمال ابتلا به نوع متوسط تا وخیم بیماری مرتبط باشند، هرچند یافته‌ها در این مورد از نظر آماری قابل‌ملاحظه نیست.

این مطالعه متشکل از پرسشنامه‌ای آنلاین برای بررسی ارتباط میان این بیماری‌ تنفسی و برنامه‌ غذایی بود و از ۲۳۰۰ نفر که به کرونا مبتلا نشده بودند و ۵۶۸ نفر که مبتلا شده بودند نظرسنجی شد.

از میان کسانی که به کوویدـ‌۱۹ مبتلا شده بودند، ۱۳۸ نفر بروز علائم متوسط تا وخیم را گزارش کردند، در حالی که ۴۳۰ نفر گفتند بروز بیماری در آن‌ها خفیف یا بسیار خفیف بود.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد برنامه غذایی را که در سال قبل از ابتلا به کووید داشتند در نظر بگیرند و ۱۱ گزینه داده شد: غذاهای کامل و فراوری‌نشده، برنامه غذایی گیاهی؛ برنامه غذایی کیتو؛ برنامه غذایی گیاهخواری؛ برنامه غذایی مدیترانه‌ای؛ برنامه غذایی ماهی‌خواری؛ برنامه غذایی پالئو یا پارینه‌سنگی؛ برنامه غذایی کم‌چربی؛ برنامه غذایی با کربوهیدرات پایین؛ برنامه غذایی با پروتئین بالا؛ سایر موارد؛ هیچ‌کدام.

از ۵۶۸ نفر شرکت‌کننده‌ای که گفتند پیش‌تر بیمار شده بودند، فقط ۴۱ نفر گفتند که برنامه غذایی گیاهی را دنبال کرده بودند و فقط ۴۶ نفر پس از رعایت برنامه غذایی گیاهی یا ماهی‌خواری، بیمار و بدحال شده بودند.

به نوشته نویسندگان این مقاله در شش کشور، دنبال کردن برنامه‌های غذایی گیاهی یا ماهی‌خواری با احتمال پایین‌تری از بروز علائم متوسط تا وخیم کوویدـ‌۱۹ همراه بود.

برنامه‌های غذایی گیاهی یا ماهی‌خواری الگوهای غذایی سالمی‌اند، که می‌شود برای محافظت در مقابل نوع وخیم کوویدـ‌۱۹ در نظر گرفت.

گونتر کونله، پروفسور تغذیه و علوم غذایی در دانشگاه ردینگ، در همین زمینه گفت: از آغاز همه‌گیری جهانی، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تاثیر برنامه غذایی بر میزان خطر بیماری مطرح بوده است.

این مطالعه سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد، اما برخی محدودیت‌ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: این مطالعه کاملا متکی به گزارش خود افراد است و داده‌های بسیاری نشان داده است که گزارش غذایی خود افراد قابل اطمینان نیست. در این پژوهش، از شرکت‌کنندگان درباره برنامه غذایی‌شان پس از تشخیص کوویدـ‌۱۹ پرسیده شد، و این می‌تواند به گزارش‌های اشتباه بیشتری منجر شود، به‌خصوص از جانب شرکت‌کنندگانی که به ارتباط احتمالی میان برنامه غذایی و بیماری علاقه‌مندند. 

در آخر اینکه پژوهش در کشورهای گوناگون با برنامه‌های غذایی بسیار متفاوت انجام شده است‌ــ برنامه غذایی گیاهی در اسپانیا یا ایتالیا احتمالا با برنامه غذایی عمدتا گیاهی در آلمان یا بریتانیا فرق دارد.

هرچند به گفته پروفسور فرانسوا بلو، از موسسه ژنتیک یوسی‌ال، این مقاله گزارش کرده است پزشکانی که برنامه‌های غذایی گیاهی یا ماهی‌خواری دارند در صورت ابتلا، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر در معرض خطر بروز علائم وخیم کوویدـ‌۱۹ قرار دارند.

به گزارش ایندیپندنت، وی می گوید: اندازه نمونه مورد بررسی مناسب است و به نظر می‌رسد تحلیل‌ها درست انجام شده است. شاید برای تایید ارتباط مستقیم سببی میان برنامه غذایی و شدت بروز بیماری کوویدـ‌۱۹ به راستی‌آزمایی و بررسی بیشتر نیاز باشد.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =