۶ نفر
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
کمیاب‌ترین گروه خونی در کشور کدام است؟

ایسنا نوشت: سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان خون مبنی بر «اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان»، گفت: سالانه در کشور ۲.۵ میلیون نفر مراجعه‌کننده جهت اهدای خون داریم که از این تعداد مراجعه حدود دو میلیون واحد خون اهدا می‌شود.

بشیر حاجی بیگی، افزود:  ۱۴ ژوئن مصادف با ۲۴ خرداد ماه  هر سال به نام روز جهانی اهداکننده خون نام‌گذاری شده و شعار  امسال این روز هم «اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان» انتحاب شده است.

وی با بیان اینکه این شعار بر نقش کلیدی اهداکنندگان خون در ارتقاء سلامت جهان و نجات جان انسان‌ها تاکید دارد، گفت: بر این اساس این شعار از همه مردم در هر نقطه از این جهان درخواست می‌کند که به طور مستمر خون اهدا کنند. تمرکز کمپین امسال بر نقش جوانان در تضمین خون سالم و کافی است.

وی با اشاره به اهداف کمپین روز اهداکنندگان خون در سال جاری، اظهار کرد: یکی از اهداف این کمپین تقدیر از اهداکنندگان خون و افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص نیاز به اهدای خون مستمر و داوطلبانه است. همچنین ارتقاء ارزش‌های اجتماعی اهدای خون و نقش آن در اتحاد و همبستگی اجتماعی، تشویق جوانان به اهدای خون در فراخوان‌های بشر دوستانه و الهام بخشیدن به دیگران برای شرکت در این فراخوان‌ها و استفاده از پتانسیل جوانان در ارتقاء سلامت از دیگر اهداف این کمپین است.

حاجی بیگی ادامه داد: امسال نیز همانند سال پیش در تلاش هستیم که با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، مراسم و برنامه‌های مرتبط با این روز تا حد امکان به صورت مجازی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

اهدای سالانه ۲ میلیون واحد خون در کشور

وی با بیان اینکه سالانه در کشور ۲.۵ میلیون نفر مراجعه‌کننده جهت اهدای خون داریم، گفت: از این تعداد مراجعه حدود ۲میلیون واحد خون اهدا می‌شود. همچنین از این تعداد مراجعه‌کننده، ۵۰۰ هزار نفرشان اهداکننده مستمر هستند. یعنی کسانی هستند که به طور دائم خون اهدا می‌کنند. اهداکننده مستمر کسی است که به طور متوسط دو بار در سال موفق به اهدای خون شود.

بیشترین و کمترین گروه‌های خونی در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به بیشترین و کمترین گروه‌های خونی اهدایی در کشور، گفت: در کشور ما ۹۰ درصد مردم گروه خونی مثبت دارند و تنها ۱۰ درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند. از بین افرادی که گروه خونی منفی دارند، سه تا چهار درصد Oمنفی، سه درصد A منفی، دو درصد B منفی و کمتر از یک درصد هم دارای گروه خونی AB منفی هستند. در حالی که در گروه‌های خونی مثبت نزدیک ۳۳ تا ۳۴ درصد O مثبت، نزدیک ۲۷ درصد A مثبت، نزدیک ۲۳ درصد B مثبت و هفت درصد هم AB مثبت هستند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی اهداکنندگان خون که به و استفاده از پتانسیل جوانان در اهدای خون تاکید دارد، گفت: فرهنگ اهدای خون در کشور از زمان جنگ تحمیلی نهادینه شد. افرادی که از آن زمان برای اهدای خون مراجعه می‌کردند، اکنون به سنی رسیدند که از اهدای خون معافند. باید توجه کرد که سن اهدای خون در کشور از ۱۸ سال است و پایان اهدای خون ۶۰ سالگی است. البته اهداکنندگان مستمر می‌توانند تا ۶۵ سالگی خون اهدا کنند، اما به طور کلی افرادی که به سن ۶۰ سالگی می‌رسند، از پروسه اهدای خون خارج می‌شوند. ما باید کاری کنیم که جوانان به گروه اهداکنندگان خون بپیوندند.

سهم گروه‌های مختلف سنی در اهدای خون

وی با بیان اینکه سن اهدای خون در کشور ۱۸ تا ۶۰ سال است، درباره سهم گروه‌های مختلف سنی از میزان اهدای خون در کشور، گفت: در ایران افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله ۱۷ درصد، افراد ۲۶ تا ۳۵ ساله به میزان ۳۸ درصد، افراد ۳۶ تا ۴۵ ساله به میزان ۲۷ درصد، افراد ۴۶ تا ۵۵ ساله به میزان ۱۵ درصد و افراد ۵۶ تا ۶۰ ساله نیز سه درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند.

حاجی‌بیگی تاکید کرد: به هر حال نیاز به خون و فرآورده‌های آن در کشور روزانه و همیشگی است. سازمان انتقال خون ایران موظف است که نیاز ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی را در کشور رفع کند. بنابراین مردم هم باید کمک کنند تا اهدای خون را به صورت همیشگی داشته باشیم.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =