اردوغان: آمریکا بعد از خروج از افغانستان می‌تواند روی ما حساب کند

ایسنا نوشت:رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه واشنگتن میتواند به این متحد خودش در ناتو اتکا کند، گفت، ترکیه "تنها کشور معتبر" باقیمانده برای تثبیت افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی خواهد بود.

 به نقل از فرانس۲۴، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت او این مساله را در اولین نشست حضوری با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست امروز دوشنبه ناتو در بروکسل مطرح خواهد کرد.

اردوغان یکشنبه پیش از عزیمت به بروکسل به خبرنگاران در فرودگاه گفت: آمریکا به زودی برای ترک افغانستان آماده میشود و از همان لحظه‌ای که آنها بروند، معلوم است که تنها کشور معتبر برای حفظ این روند ترکیه است.

ایالات متحده در مراحل پایانی تکمیل خروج نظامی از افغانستان در کنار نیروهای ناتو تا تاریخ یازده سپتامبر است؛ ۲۰ سال پس از حمله آنها به افغانستان و سرنگون کردن طالبان. ترکیه بارها از آمادگی خود برای حفظ نیروهایش در افغانستان به منظور حفاظت از فرودگاه کابل گفته است. این فرودگا، اصلی‌ترین مسیر خروج برای دیپلماتها و نیروهای امدادی غربی است.

اردوغان یکشنبه گفت که مقامهای ترکیه همتایان آمریکایی خودشان را درباره برنامه های آنکارا  در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی مطلع کرده اند. او جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: آنها خشنود و خوشحال هستند. ما میتووانیم درباره روند افغانستان با آنها رایزنی کنیم.

ترکیه از اهداف خود برای باقی ماندن در این کشور جنگ زده سخن گفته اما جزئیات آن هنوز روشن نیست. یک مقام ترکیه گفته است، نیروهای کشورش تا زمانی که شرایط خاصی شامل مجوز امنیتی و اعتبار مالی فراهم باشد، میتوانند آنجا بمانند.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، پرسید: اگر ناتو بخواهد در افغانستان بماند، این کار را در چه چارچوبی انجام میدهد؟ تحت لوای ناتو یا شرایط دوجانبه. قدرتهای غربی مایل هستند که ترکیه بماند و از فرودگاه کابل حمایت کند. اما اگر قرار باشد هیچکس حمایت نکند، چرا ترکیه باید آنقدر سخت تلاش کند؟ این مسائل باید روشن شوند.

روز شنبه گروه طالبان اعلام کرد که نیروهای خارجی نباید روی حفظ حضور نظامی در افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکا و ناتو "امید ببندند" و هشدار داد که تامین امنیت سفارتها و فرودگاه‌ها صرفا به عهده افغان‌هاست.

روابط میان آمریکا و ترکیه در سالهای اخیر تیره شده است و اردوغان میگوید که میخواهد با دولت بایدن صفحه جدیدی باز کند. او گفت: شایعاتی هست. ما باید آنها را پشت سر گذاشته و درباره کاری که میتوانیم انجام دهیم، صحبت کنیم. ما انتظار داریم تا رویکرد آمریکا را بدون اما و اگر ببینیم.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین درباره به رسمیت شناختن قتل عام ارامنه به دست دولت بایدن گفت: این مساله ما را عمیقا ناراحت کرد... ترکیه یک کشور معمولی نیست، متحد آمریکاست.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    3 0
    هدف اردغوان محاصره ایران است. آن هم با همکاری اسرائیل.
  • TR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 11
    دریوزگی و بی حیثیتی رهبر یک کشور مسلمان که زمانی خودرا رهبر جهان اسلام معرفی میکرد.
  • آسو IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    2 1
    تو شرق کشور خودت رو نداری بعد میخوای بری افغانستان،دردسر مرده کشی میشه برای ایران،الان پانترکیست های متوهم میان میگن که ما سومین ارتش قدرتمند جهانیم تا بازم ما بخندیم،
  • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    12 0
    برو بابا کشکتو بساب خیلی خودتو گنده فرض کردی
  • Metipayton IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 0
    vaghti ye seriya iran ro zamin gir mikonan, va baese ghodrat gereftane barkhiya mishan.... un barkhiyaam chon arezushun bargharaariye emperaturi hashune harruz bishtar vase mantaghe ghad alam mikonan!