۹ نفر
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
ترور شخصیتی ظریف تنها به این علت بود...

کارشناس سیاست خارجی و حقوقدان بین الملل در گفتگویی آینده روابط ایران با کشورهای غربی را پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و استقرار دولت جدید مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، رضا نصری در تشریح آینده تعامل و ارتباط ایران با اروپا و آمریکا گفت:اولاً معتقدم حتی اگر سیاست خارجی در سطح عالی نظام تعیین شود، نقش «مجری» آن نیز نقش بسیار قابل ملاحظه‌ایست. ممکن است سیاست کلان نظام تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط اقتصادی با اروپا باشد، اما یک جملهٔ نامتعارف از سوی رئیس‌جمهور یا وزیر امور خارجه در مورد «هولوکاست» برای سال‌ها تمام آن سیاست را نقش بر آب کند! پس نقش مجری، تدبیر او، قابلیت‌های شخصی او، تسلط او بر ظرافت‌های روابط بین‌الملل، دانش فنی او و همچنین مقبولیت و محبوبیت بین‌المللی‌اش همه در حُسن اجرای سیاست‌های کلان نظام نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. ثانیاً، باید در نظر داشت رسیدن به یک تعامل پایدار در سیاست خارجی ابتدا مستلزم اقناع و جلب همکاری طرف مقابل است. اگر در فرایند اقناع و جلب همکاری خللی وارد شود، طبیعتاً تعامل سازنده نیز شکل نخواهد گرفت. حال، در اینجا عوامل متعددی ممکن است در این فرایند خدشه وارد کنند. به عنوان مثال، اگر رئیس‌جمهور آینده برای بنگاه‌های تبلیغاتی و دستگاه پروپاگاندای جریان متخاصم «سیبل آسانی» باشد در حدی که به راحتی بتوانند افکار عمومی را نسبت به او بدبین سازند، طبیعتاً برای دولت‌ها نیز قدم گذاشتن در مسیر تعامل بسیار دشوارتر خواهد شد.

نصری افزود: در سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین معضلات لابی‌های متخاصم وجهه و جایگاه بین‌المللی دکتر ظریف بود. از دید آن‌ها، کشوری که وزیر امور خارجه‌اش دست‌کم دو بار نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شده و قابلیتی استثنایی در جذب رسانه‌ها، افکار عمومی و محافل تخصصی را دارد، نمی‌توانست به راحتی سوژهٔ هراس‌آفرینی و اجماع‌سازی بین‌المللی قرار گیرد. به همین خاطر هم، بخش قابل ملاحظه‌ای از نیرو و منابع خود را صرف تخریب و ترور شخصیتی دکتر ظریف کردند تا او را بی اعتبار یا از صحنه خارج کنند. حال، تصور کنید افرادی جایگزین ایشان و رئیس‌جمهور شوند که از همان ابتدای امر لابی‌های متخاصم موفق شوند - بدون کوچک‌ترین زحمتی - تمام سازمان‌های مدنی، فعالان حقوقی و رسانه‌ها را علیه او سازمان‌دهی کنند! در چنین فضایی، قطعاً برای دولت‌ها، پارلمان‌های ملی و احزاب این کشورها توجیه اینکه «باید با ایران همکاری کنیم» بسیار دشوار خواهد شد. در واقع، در صورت انتخاب یک «سیبل آسان» در تهران، حدود۷۰٪-۸۰٪ زحمات لابی‌های متخاصم کم و به کارایی و بازدهی آن‌ها افزوده خواهد شد!

وی در ارزیابی آینده روابط ایران با شرق نیز گفت: بخش اقتصادی و تجاری روابط ایران با شرق تابع روابط ایران با غرب (رفع تحریم‌ها) و کیفیت تعامل آن با نظام مالی بین‌المللی است. به بیان دیگر، اگر دولت بعدی نتواند مشکل تحریم‌ها را حل کند - یا اگر نتواند از دستاوردهای مذاکره‌کنندگان در وین به خوبی محافظت کند - احتمال اینکه روابط اقتصادی معناداری با کشوری مثل چین داشته باشد یا حتی بتواند روابط راهبردی متعادلی با آن‌ها برقرار کند هم به حداقل می‌رسد. ایضاً اگر نتواند یا نخواهد معضل FATF را در داخل کشور حل‌وفصل کند، احتمال اینکه موفق شود همکاری بلندمدتی با شرق سامان‌دهی کنید بسیار دور از ذهن است. مگر اینکه باور کنیم راه توسعه یک کشور هشتاد میلیونی از تهاتر و تبادل کالا می‌گذرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بعدی تکلیفFATF را مشخص خواهد کرد گفت: در هر حال، اگر عزم و اراده کلان کشور بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با جهان باشد، پذیرش موازین FATF یک مرحله اجتناب‌ناپذیر است. به نظر می‌رسد همه جریان‌های سیاسی در داخل کشور کم‌وبیش به این نتیجه - که موضع رسمی دولت و طرفداران دیپلماسی در سال‌های گذشته بود - رسیده باشند. امیدوارم نگاه مثبت‌تر برخی شخصیت‌ها و جریان‌ها به این موضوع صرفاً متاثر از فضای انتخاباتی نباشد.

>>> مشروح این گفتگو را بخوانید:
جنگ‌اقتصادی و فشارحداکثری؛نامزدهای انتخابات برنامه‌ای برای‌آن دارند؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسکندرزاده IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    19 30
    آقای نصری تبادلات دوجانبه با پول ملی یعنی چه؟ چون شما مطرح نکردید بنده عنوان میکنم یعنی با هر کشوری که تمایل به مراودات اقتصادی با ایران باشد براساس پول ملی دوکشور معاملات انجام شود البته سازوکار خاص خود را دارد اما می‌شود خارج از چارچوب دلار و تحریم‌های آمریکا معاملات را انجام داد ، درست است که مردم اطلاعات کافی ندارند اما شما که احتمالا وجدان دارید پس با ملت روراست باشید علی برکت الله
    • حسین IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      17 27
      می شودباپول های ملی هم تبادلات خودراانجام داد...اف ای تی اف هم که ما39بخشش روپذیرفتیم...امابیشترشون روقبول نکردن...البته آقای همتی که اطلاعات مهمی روبه صندوق بین المللی پول لوداد...ولی دوستان چشم خودرابسته اند...گدرحالی که بایدگفت لیبرال های غرب زده...که نمی خواهندبفهمندمی شودباوجودتحریم هم می توان زندگی قابل قبولی برای ملت ایجاد...وحتی دشمن راازتحریم هاپشیمان کرد...امثال عباس عبدی وزیباکلام وتئوریسین های دیگراصلاح طلب مامی توانیم رادورانداختند!!!
    • فرشاد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      51 14
      کدام کشور را می شناسید مغز خر خورده باشد و با پول و ارزی معامله کند که هر لحظه مثل ابر بهار ریزش دارد و هیچ پشتوانه ایی ندارد؟
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      چین فلسطین لبنان روسیه ونزوئلا شیلی و خیلی کشورهای دیگر به خاطر نپذیرفتن FATF حاضر به معامله با ایران نیستند و ربطی به معامله با ارزهای ملی آن کشورها ندارد مگر نه با چین توافق شده بود که با یووان با آن کشور معامله کنیم ولی بخاطر FATF حاضر به معامله با جمهوری اسلامی ایران نیست پس FATF ربطی به نوع ارز ندارد و مربوط به قوانین ضد پولشویی و معاملات مشکوک و زیر زمینی و قاچاق است
    • کامران IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      0 0
      دوست عزیزمثلاماپول فلان کشوربه چه دردمون میخوره یاکشورمقابل پول مابه چه دردش میخوره؟باپول مامیتونه باکدام کشورمعامله کنه؟چراخودتون رابخواب زدید؟ماچه بخواهیم چه نه الان دلارحرف اول وآخررامیزنه دربازارجهانی وبدون آن معامله صورت نمیگیره.مگرفقط دنبال تهاترباشیم.که آنهم به ضررماست چون بعضی کشورهاکه چیزی ندارندبه مابدن وبعضی هم مثل چین اجناس درجه چندم وبنجول بهمون قالب میکنند.حالاشماهرچی دوست داریدبگید. باپول دوطرف کدام دوطرف اصلامگه شماهاطرفی هم گذاشتیدکه بخوادبامامراوده داشته باشه.انشاالله ریاست جمهوری دست شمابیفته ببینیم چطوراداره میکنید.اگررفتیددنبال احیای برجام چی؟همون برجام که میگفتیدخسارت محضه.ولی الان هر5کاندیدادارن ازاحیای اون حرف میزنن.ولی4سال دولت رابخاطراون کوبیدند.چراالان نمیگن مابرجام راپاره میکنیم؟ کمی منصف باشید.بخدامردم دیگه خسته شدن ازاین جنگ قدرت
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    21 83
    همینطورکه حضرت ابراهیم باتبرش بت راشکست وخانه خدارا ساخت ریسی هم الگوی آن حضرت ه یاخدا
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      50 5
      چه جالب که رئیسی الگوی حضرت ابراهیمه.....
    • فرشاد IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      ابراهیم را در آتش بیاندازند اگر سالم در آمد ریاست جمهوری رو بسپارید بهش
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      زمانی هم اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خدا بود آخرش را هم همگی دیدیم پایان کار اقای رئیسی هم بعید است متفاوت باشد
    • شهروند FR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      ساندیس اش خوشمزه است ؟
    • رئیسی US ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      خوب بهتون پول دادن مثل احمق ها رفتار کنید. البته از شما داعشی صفت هایی که مثل کره شمالی بودن براتون مهم نیست چیز زیادی توقع نیست. یه مشت متحجر بدبخت.
  • پورسا US ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    52 13
    راي هاي قبلي هم كه باعث عوض شدن چيزي نشد. به گفته خود شما اجازه بديم مردم انتخاب كنند كه چطور زندگي كنند. خيلي از اين مشكلاتي كه گفتيد به راي دادن و ندادن مردم ربطي نداشت. سياست كلان كشور ثابت و بدون تغيير است تنها بازيگران صحنه جابه جا ميشوند.
  • حافظ IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    64 13
    اگه ذره ای منافع ملی در کار بود ملت جان می‌دادند ولی یه عده ای تندرو کاسب تحریم مملکت را تصاحب کردند
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      روووووووووووووووو که نیس
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    آقای ظریف را داخلی ها با کمک خارجی ها ترور شخصیتی کردند خارجی ها برای اینکه در برجام رقیب سرسختی داشتند و داخلی ها برای انتخابات رقیب سرسختی داشتند ،هیچ برنامه دیگری نبود
  • احمد آدینه IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    اینکه کسی سوالی در باره هولو کاست پرسیده و این سوال جهان را به هم ریخته ، چقدر می تواند واقعیت داشته باشد جای بسیار تعجب و سوال است . اگر دو یا چند سوال یا بیشتر پرسیده شود بر این اساس کره زمین باید منفجر شود . این ادعا ها مزخرف به جای اینکه واگویه شوند بهتر است به روشهای علمی تحلیل شوند . ولی به همان دلیل هولو کاستی تحلیل نمی شوند . آن دلیل هولو کاستی دلیلی است برای کشتن میلیون ها آدم بی گناه در خاور میانه . که به نظر من همین آدمهای که خودیند که همان حرف های آن آدم کشها را واگویه می کنند شریک بانیان جنایت کشتار مردم منطقه هستند . چرا این حرف ها واکسنی هست علیه نسج گرفتن آگاهی واقدام مردم منطقه در برابر عاملان جنایت . واگویه کنندگان این مزخرفات همان واکسیناتور های هستند که در استخدام جنایت کاران هستند و آن حرف های مزخرف و واگویه در واقع واکسنی هستش که به افکار عمومی تزریق می شو د بنابراین واکسیناتور ها تسهیل گر ادامه ی جنایات هستند که گناهشان بیشتر از طراحان جنایات مکرر ومزمن نباشد کمتر نیست
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    ظاهر خندان و تسلط ظریف بر زبان و شیوه مراودات غربیها مهمترین عامل جلب اعتماد و اقناع غربیها در موضوع برجام بامید رفع مشکلات اقتصادی و احیای بازارهای گذشته بود که این امید محقق نشد و غرب به ارزوی دستیابی به بازارهای ایران نرسید. ازانجا که دولت بایدن در نفوذ کامل ایران عمل میکند سعی براینست که موضوع تحریمها بشکل صوری حفظ شود تا بتوانند به بهانه ان روابط اقتصادی با چین را محدود و از خروج ارز جلوگیری کنند. تاریخ مصرف چین برای ایران در عرصه سیاسی و باج دهی به پایان رسیده و با سقوط نتانیاهو تمام جهان در مدیریت ایران عمل میکند.
  • علی تیموری IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    آمریکا از اولش هم قرار نبود تحریمی رو برداره،برجام حتی توی دوره ی اوباما هم یه تله ی سیاسی بود،فقط همین اندازه بهتون بگم که اگر فکر میکنید با به رسمیت شناختن اسرائیل و خلع سلاح مقاومت آمریکا باهامون دوست میشه،باید بگم حتی این پیشنهاد رو هم خاتمی سال 2003 به بوش پسر داد،کسی که فکر میکرد هر توافقی با آمریکا بهتر از هیچیه،آمریکا هم اون موقع تصمیم گرفت موشک های ایران رو هم مطالبه کنه،دقیقا این پروژه به صورت موازی داشت رو لیبی پیاده میشد،البته لیبی بر عکس ایران توان دفاعیش رو هم معامله کرد،تهشم بعد ۵ سال بهش حمله کردن،توی همین مذاکرات هم دلیل اصلی طولانی شدنش راستی آزماییه که آمریکا زیر بارش نمیره،یعنی دوباره قراره برجام یه تله ی سیاسی باشه الانم چون میدونن قرار نیست رای بیارن دارن انتخابات رو میزنن،۴ سال پیش به روحانی رای دادید واسه این که رئیسی رای نیاره،الانم میگین رای نمیدیم واسه افتضاحی که روحانی به بار آورده،تنها راه مقابله با تحریم بی اثر کردنش و نگاه به داخله نه به دست آمریکا
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    آقای حقوقدان چرا از ترور شخصیتی ۸۰میلیون ایرانی صحبت نمیکنید صفهای ... حالا هم شنیدیم دربرخی مناطق تهران آبرسانی با تانکر انجام میشود ، خوب کسی حق ندارد به دستشویی برود یا حمام کند ، خلاصه در سایه ترورهای شخصیتی مردم رسیدیم به عصر پارینه سنگی
  • رضا IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    پس لازمه هرچه غربیها گفتند ما بگیم چشم ، که روابط ما با آنها خراب نشه . آدم باید به این افراد شک کنه