۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۰

مروری بر حوادث جهان در صبحگاه یکشنبه 1 خرداد 1390

حمله به مقر پلیس افغانستان سه کشته برجا گذاشت
خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد در حمله چند عامل انتحاری به مقر پلیس افغانستان در خوست سه تن کشته شدند.


بازسازی مناطق زلزله زده ژاپن 184 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت
وزیر اقتصاد ژاپن امروز یکشنبه اعلام کرد دولت ممکن است برای بازسازی مناطق زلزله زده شمال شرق این کشور مجبور به پرداخت هزینه یکصد و هشتاد و چهار میلیارد دلاری شود. کائورو یوسانو در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد احتمال می رود دولت مجبور به انتشار اوراق بهادار برای پرداخت هزینه های ناشی از زمین لرزه شود که از ده تا پانزده تریلیون ین برآورد شده است اما باید نحوه بازپرداخت آنها را نیز در نظر بگیرد.

وی افزود برخی خواهان انتشار اوراق بهادار برای رسیدگی به پیامدهای ناشی از زمین لرزه هستند اما این اوراق نباید بدون توجه و بدون در نظر گرفتن نحوه بازپرداخت آنها منتشر شود. وی گفت: چنانچه قرار باشد اوراق بهاداری منتشر شود باید درباره مدت زمان و نحوه بازپرداخت آن تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو ، ژاپن همچنان با بحران ناشی از زمین لرزه ، سونامی و فاجعه هسته ای نیروگاه فوکوشیما روبروست و دولت این کشور به دنبال راه هایی برای تامین هزینه های بزرگترین عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده این کشور از زمان جنگ جهانی دوم است.

خسارت های ناشی از این حوادث بر اقتصاد ژاپن بی تاثیر نبوده و موجب شده است تا رشد اقتصادی این کشور بسیار بیشتر از آنچه پیش بینی می شد در سه ماهه نخست امسال روند نزولی داشته باشد.

دولت ژاپن اوایل ماه مه، اردیبهشت ماه ، نخستین بودجه اضافه چهار تریلیون ینی را به منظور تامین هزینه های بازسازی این کشور تصویب کرد.

 

بازگشت قدرت راه رفتن در مرد مبتلا به فلج نخاعی
مردی که بر اثر تصادف ، فلج شده بود بعد از عمل تحریک الکتریکی نخاعش ، اکنون قادر به راه رفتن و ایستادن است. راب سامرز بیست و پنج ساله که بیس بال بازی می کرده است ، اکنون و بعد از عمل یاد شده قادر است لگن ، زانوان ، مچ پا و انگشتان خود را حرکت دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، این عمل باعث شده وی حتی توانایی کنترل ادرار را نیز باز یابد.

 

شمار کشته‌های حملات مختلف در کرکوک به هفت نفر رسید
پلیس عراق اعلام کرد، تعداد کشته‌های حملات کرکوک در روز شنبه به هفت تن افزایش یافت. این در حالیست که تنها دو روز از یک رشته حملات علیه پلیس عراق در این شهر که 29 کشته برجای گذاشت می‌گذرد. مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که مناقشه کرکوک یکی از بزرگترین تهدیدها علیه ثبات عراق در آینده است. لیث محمود از پلیس عراق اعلام کرد، افراد مسلح روز شنبه دو برادر 23 و21 ساله به نامهای سلیم و سمه عبدالوهاب را در خانه‌شان در شمال کرکوک کشتند.

سلیم یک افسر پلیس بود. همچنین در شرق کرکوک نیز شبه‌نظامیان یک تن را کشتند. یک مامور امنیتی که خواست نامش فاش نشود گفت، در جنوب این شهر نیز یک کارگر و فرزند سه ساله وی توسط افراد مسلح هنگام ترک کارخانه کشته شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سوی دیگر سرتیپ پلیس سرحد قادر گفت، بر اثر انفجار یک بمب جاده‌ای سر راه یک خودروی گشتی ارتش در منطقه الراشد(65 کیلومتری جنوب کرکوک) دو سرباز کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

 

تلاشها برای مبارزه با تولید موادمخدر در افغانستان بی نتیجه مانده است
تلاشهای صورت گرفته برای مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان بی نتیجه مانده است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، افغانستان به عنوان یکی از بزرگترین مراکز تولید مواد مخدر درجهان، این فرصت را برای طالبان فراهم کرده تا با کسب سالانه چهارصد میلیون دلار درآمدی هنگفت داشته باشند. طبق گزارش سازمان ملل، قیمت تریاک خشک به سه برابر این میزان در گذشته رسیده است. با فرارسیدن فصل برداشت خشخاش در جنوب و غرب افغانستان، پلیس این کشور از خبرنگاران مختلف دعوت می کند تا شاهد نابودسازی خشخاش بدست این نیروها باشند. اما این اقدام پلیس بر میزان تولید که با توجه به شرایط کشاورزی و نیز طبق نظر سرکردگان تولید مواد مخدر تعیین می شود، تأثیری ندارد. در سالهای اخیر، ایجاد محدودیت برای منابع تریاک باعث افزایش بالای قیمت تریاک شده است. طبق گزارش رسمی سازمان ملل متحد، قیمت تریاک خشک در سال دوهزار و یازده میلادی به دویست و هشتاد و یک دلار بر هر کیلوگرم رسیده است. این در حالیست که در سال دوهزار و ده، این رقم تنها شصت و نه دلار بود.

به این معنی که از سال گذشته تا کنون قیمت تریاک خشک سیصد درصد افزایش داشته است. قیمت بالای این ماده ممکن است به این معنی باشد که کاشت و تولید آن در آینده با افزایش مواجه خواهد شد. معاون سابق وزیر کشور افغانستان به این نکته اشاره کرد که تعیین میزان تولید با توجه به اهرم های بازار، و نه طبق تلاشهای نیروهای مجری قانون، خود گویای مسائل بسیاری است.

هادی خالد، ضمن بیان اینکه دولتهای غربی اکنون مسائل مهمی همچون تولید تریاک و فساد گسترده ای که به همراه آن ببار می آید را در اولویت کارهای خود قرار نمی دهند، گفت: «فکر میکنم آنها تنها به فکر خروج و بازگرداندن نیروهای هستند و به آینده افغانستان، وضعیت جامعه و سعادت این کشور نمی اندیشند». تریاک همچنان به عنوان بزرگترین صادرات افغانستان به حساب می آید و صنعت تولید مواد مخدر با غلبه بر اقتصاد این کشور جنگ زده، آنرا از شکل صحیح خارج و دچار تحریف نموده است.

 

دولت رومانی با اسب ها بدرفتاری می کند
بدرفتاری دولت رومانی با اسب ها اعتراض مدافعان حقوق حیوانات را باعث شده است. شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد: حیات شماری از اسب ها در رومانی به خطر افتاده است و این انسان ها هستند که برای نجات آنها بسیج شده اند.

در رومانی بیش از پیش اسب ها از سوی صاحبانشان که امکانات پرورش آنها را ندارند رها می شوند. حدود دو هزار رأس اسب در رومانی به صورت وحشی زندگی می کنند و جنگل ها را از بین می برند. مسئولان رومانیایی پنجاه رأس از این اسب ها را جمع آوری کرده اند و قرار است این اسبها به جای اصطبل ها از کشتارگاه ها سر در بیاورند. این تصمیم دولت رومانی با اعتراض مدافعان حقوق حیوانات مواجه شده است. دویست نفر از این معترضان در بخارست در برابر مقر دولت رومانی تجمع کردند و از رفتار بد با اسب ها به شدت انتقاد کردند. در اینترنت نیز هفت هزار نفر طوماری را در حمایت از این اسب ها امضا کرده اند.

 

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =