۱۵ نفر
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
دغدغه‌ کیهان، پیشنهاد خیلی ها!

کیهان در یک ابراز نگرانی نوشت که اگر مردم فردی را با رأی بالا برای ریاست‌جمهوری انتخاب کردند اما پس از مدتی به دلیل آنکه رئیس‌جمهور انتخاب شده، نتوانست در سطح انتظارات انتخاب‌کنندگان خود ظاهر شود دلخوری شدید مردم را در پی خواهد داشت در حالی که نمی‌توان دولت را برکنار و یا حتی تحت فشار قرار داد و کشور را در تنگاتنگ مواجهه با حریف‌های قدر بی‌دولت کرد.

انصافاً این دغدغه ی کیهان را خیلی از مردم هم دارند .

نگاهی به وعده های بزرگ و دشواری که تقریبا همه ی نامزدها می دهند به این دغدغه دامن زده است.

چند نمونه از وعده ها را که شایبه ی رقابتی بودن عدد و رقم آن ها هم به ذهن می آید مرور کنیم:

- در حوزه مسکن ، نامزد محترمی قول ساخت چهار میلیون واحد ( که مصوبه مجلس نیز هست ) و عزیز دیگر قول چهار و نیم میلیون واحد را می دهد ، نامزد محترم سوم تعداد واحدهای سالانه را به یک میلیون و دویست هزار افزایش می دهد و چهارمین نامزد گرامی هم قول صاحبخانه شدن مردم را با ۱۰ درصد آورده می دهد.

-یا در رابطه با حمایت مالی و یارانه یکی از پنج برابر کردن یارانه صحبت می کند و دومی قول ده برابر کردن یارانه را می دهد و سومی از توزیع ماهانه هفتاد میلیون بن چهل هزار تومانی و پرداختهای نقدی ماهانه ٥٠ تا ٢٠٠ هزارتومانی حرف می زند ، دیگری پای یارانه یک میلیونی را به میان می کشد و نفر بعدی از وام نیم میلیاردی صحبت می کند.

-در بحث کاهش نرخ تورم و تولید فرصت شغلی نیز وضعیت وعده ها بر همین سیاق است.

-سوای از این ها، دامنه ی وعده ها از موضوع خدمت سربازی و کنکور گرفته تا حل مشکل FATF، ایجاد بازار ٥٠ میلیارد دلاری در منطقه، اتمام واکسیناسیون تا پایان سال جاری، حل مشکل مناسبات با کشورها و بالاخره کندن ریشه دروغ از کشور را شامل می شود

این موضوع حتی مورد توجه رهبر انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان فرمودند:"وعده های غیر عملی ندهند؛ بعضی نامزدها، وعده‌هایی به مردم می‌دهند که خودشان هم می‌دانند از دست آنها ساخته نیست، شما که نمی‌توانی این وعده را عملی کنی، چرا به مردم وعده می‌دهی؟"

حالا که رجال سیاسی احراز صلاحیت شده برای این مسئولیت خطیر محدود به همین هفت نفر است و گزینه ی نهایی قطعا یکی از آنهاست و از طرفی مردم بجای این که در انتخاب به سابقه ی عملکرد آن ها در صحنه ی اجرا تکیه کنند به حرفهایشان باید اعتماد کنند مردم هم حق دارند که نگران حالتی باشند که سالها بعد متوجه بشوند وعده ها نه تنها تحقق پیدا نکرده است که اصلا از اول هم امکان تحقق آن ها نبوده است و انتظار داشته باشند حضرات صادقانه تر و شفاف تر یک ضمانت اجرایی هم برای وعده هایشان بگذارند، ضمانتی که قاعدتاً حداقل می تواند با ترک این مسئولیت و عذرخواهی در پایان سال اول و یا دوم و قبل از اتمام دوره ی چهار ساله باشد . البته اگر خدای نکرده این حالتِ مبادا رخ دهد هیچ بعید نیست که دستگاه قضا و مدعی العموم محترم هم به نیابت از مردم برای وعده هایی که استیفا نشده و باعث فرصت سوزی انقلاب و آسیب به اعتماد مردم شده است عنوانی در نظر بگیرد.

بدیهی است نامزدها و مردم می دانند که در آینده راه هرگونه توجیه در ناتوانی و عدول از وعده ها نیز بسته است ، زیرا :

١- نامزدهای محترم دولت را در شرایط موجود که حتما بررسی فرموده اند ( اوج جنگ اقتصادی و تحریم همه جانبه و با موجودی فعلی ذخایر و دارایی ها و با پارامترهای اقتصادی فعلی) تحویل می گیرند.

٢-هیچکدام از حضرات وعده هایشان مشروط نبوده و اما و اگری الحمدلله نداشته است.

کنار رفتن مسئولین از مسئولیتی که توانایی انجام آن را ندارند قبلاً مورد توجه بنیانگذار کبیر انقلاب نیز بوده است آن جایی که فرموده بودند :«هر یک در هر مقام احساس ضعف در خود می ‏کند، چه ضعف مدیریت و چه ضعف اراده... دلاورانه و با سرافرازی نزد صالحان از مقام خود استعفا کند که این عمل، صالح و عبادت است».

تاریخ نظام شکوهمند اسلامی پیش از این نیز نشان داده که توانایی جایگزینی دولت را در کوتاهترین زمان و با کمترین خسارت ( که قطعا جلوگیری از خسارات بزرگتر بعدی است ) دارد.علاوه بر این اخیراً مشخص شده که وجود دولت های در سایه هم مسبوق به سابقه است.

2721517

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1525408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =