به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه یک میلیون تن کالای اساسی هنوز روی کشتیهایی است که محمولههایی را برای بنادر و گمرکات کشور حمل کردهاند، گفت: ایستاییها و بروکراسیهای داخلی بیشتر از موارد خارجی بر وضعیت اقتصادی کنونی اثرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه در سال جهش تولید بالغ بر ۴.۸ میلیون تن کالای غیر اساسی غیرکانتینری درگمرکات و بنادر کشور دپو شد، بیان کرد : ۸۵ درصد این کالاها مواد اولیه، مواد واسطه ای و ماشین آلات مورد نیاز خط تولید بوده است.
ارونقی با اشاره به اینکه در سال جهش تولید متاسفانه شعار سال به صورت کامل محقق نشد، گفت: در ۴ ماهه ابتدایی سال ۹۹ کار تولید در شرکتهای زیادی که در صف تخصیص و تامین ارز قرار گرفتند، در آستانه توقف قرار گرفت و اغلب این شرکتها نتوانستند حتی یگ گرم از کالای خود را از گمرک خارج کنند.
وی با اشاره به اینکه در تیرماه سال گذشته زمانی که بحث کمبود روغن خوراکی در داخل مطرح بود، در بندر شهید رجایی هرمزگان دو کشتی حامل روغن خوراکی معطل مانده بود، افزود: مشکل تأمین و انتقال ارز این محمولههای روغن در آن زمان باعث عدم امکان تخلیه و اظهار این محمولهها شد و دقیقا چند هفته بعد از آن شاهد بروز مشکلات داخلی در زمینه تامین روغن بودیم.
معاون فنی گمرک ایران بیان کرد: در نهایت محمولههای روغن این دو کشتی بعد از گذشت ۴ ماه با پرداخت مبلغی بابت دموراژ ، تامین ارز شد تا مشکل کمبود این کالا در سطح عرضه مرتفع شود.
وی در مورد موضوع خبرساز معدومسازی ۲۰ میلیون جوجه یک روزه در سال ۹۹ ، بیان کرد: دلیل از بین بردن این جوجهها اینگونه مطرح شد که نهاده کافی برای تامین غذای این جوجه ها در اختیار نبود، در حالی در همان زمان میزان زیادی نهاده طیور در گمرکات ماند و تا آستانه مصرف ثانویه پیش رفت و بعد از آن هم با توجه به کمبود گوشت مرغ در کشور، مصوبه ای برای واردات ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ تصویب و ابلاغ شد.
ارونقی در رابطه با آشفتگیهای بازار مرغ در ماههای گذشته هم توضیح داد: بعد از گذشت چند ماه در ابتدا ۹۰ تن مرغ وارد کشور شد، در حالی که تنها در خیابان شریعتی به گفته فروشندگان مواد پروتئینی تنها در یکروز ۷۰ تن فروش داشتند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در فرآیند تجارت کشور جزیرهای عمل میشود، افزود: علیرغم دستورات صریح رئیس جمهور و معاونان وی، هرکدام از دستگاههای مسئول در این زمینه ادعای حاکمیتی دارند و به دیگر سازمانها هم دهن کجی می کنند.
معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه اعتقاد دارد کالای گروه چهار یا غیر ضرور نباید وارد کشور شود چون پدر تولید را در میآورد، گفت: اما متاسفانه بدواً مجوز ورود کالاهای ممنوعه و دارای اولویت ارزی غیرفعال داده شد و بعد از اینکه حقوق مکتسبه برای صاحبان کالا ایجاد شد به اشکال مختلف از ترخیص آنها جلوگیری و گمرک متهم شد.
وی در بحث ارزشهای صادراتی از جمله محصولات توضیح داد: یک کارگروهی در گمرک این موارد را میتواند انجام دهد و هر هفته تشکیل جلسه میدهد توسط این کارگروه ارزش کالاهای صادراتی تولیدکنندگان مختلف میتواند به دقت رصد و پالایش شود البته در بعضی موارد مانند مواد پتروشیمی باید از صنایع مربوطه استعلام لازم صورت گیرد.
ارونقی در مورد ترخیص کامیونهای وارداتی ویژه حمل محصولات صادراتی کشاورزی بیان کرد: این کامیونها مشکلاتی در بحث عدم ثبت سفارش و یا سال ساخت مشکل داشتند که به نحوی در چارچوب رعایت مقررات، مرتفع شد و خیلی از کامیونها ترخیص شد و در اختیار خریداران آن قرار داده شد.
وی در بحث شرکتهای دانش بنیان هم توضیح داد: هر شرکت دانش بنیانی که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به گمرک معرفی کند و اعلام شود که یک کالا را بدون ثبت سفارش وارد کرده است، درصورت رعایت دو مورد مهم با آن موافقت خواهیم کرد، نخست آنکه ارزش کالا مشخص باشد و دوم آنکه با استفاده از بند یک ماده ۳۸ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات تصریح شده باشد.
معاون فنی گمرک ایران در بخش دیگری با بیان اینکه در حال حاضر کالاها و اجناس ۵۰ شرکت حقیقی و حقوقی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده است، گفت: این اقلام در کل بیش از ۳۰۰ فقره ثبت سفارش داشته است که در مجموع ۳.۵ میلیون تن میشود، در جلسهای مطرح شد که علیرغم تأمین ارز ترجیحی، گمرک این کالاها را ترخیص نمیکند.
وی ادامه داد: بنده با صراحت اعلام میکنم این طرز فکر و اعلام نظر کاملاً مردود است، هیچ صاحب کالایی عمداً کالای خود را ماهها در وضعیت جوی بنادر شمال و جنوب کشور نگه نمی دارد. اگر تک تک ثبت سفارش این کالاها بررسی شده و با صاحبان کالاهای اساسی مذاکره شود، مشخص خواهد شد که دلیل این ماندگاری چیست؟
ارونقی در ادامه اشاره کرد: بعضیها گمرک را متهم میکنند که در پیگیری رسوب کالاهای اساسی فیلم و شو اجرا میکند و گمرک به این وسیله درصدد است نسبت به ترخیص کالاهای ممنوعه اقدام کند که به این افراد باید پاسخ داد برای دیدن رسوب و ماندگاری چندماهه برخی اقلام اساسی بهتر است بازدیدی از بنادر شمالی و جنوبی کشور داشته باشند و ضمناً قطع و یقین داشته باشند هر کالای ممنوعهای که از گمرک ترخیص شده است با بررسی ثبت سفارش،اخذ و ارائه کد رهگیری بانک بوده است.
وی در پایان با بیان اینکه تعداد کارشناسان مجازی گمرک به ۱۲۵ نفر در گمرکات رسیده است،گفت: این نظریه اکنون مطرح و مصوب شده است که تعداد کارشناسان مربوطه به ۱۰۰۰ نفر برسد که باوجود مخالفت حوزه معاونت فنی با این مورد، چون به تصویب جمع رسیده قابل اجرا خواهد بود.
46
نظر شما