برداشته شدن شرط کسب حداقل 25 درصد ارای از سوی نمایندگان مجلس رد شد و به تصویب نرسید.

به گزارش خبرآنلاین روز یکشنبه کلیات طرح اصلاح مواد ۸و ۹قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷آذر سال ۱۳۷۸ با ۱۱۰ رای موافق، ۸۵ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ رای نماینده‌ حاضر در صحن رد شد و به تصویب نرسید. 

موافقان این طرح معتقد بودند که که دو مرحله ای بودن انتخابات علاوه بر این که سبب می شود مشارکت مردم در مرحله دوم کاهش یابد، موجب بالا رفتن هزینه های کشور در برگزاری انتخابات می شود و بهتر هست که انتخابات در همان یک مرحله برگزار شود.

موافقان تاکید داشتند که باید شرط کسب 25 درصد آرای برای کسب نمایندگی حذف شود چرا که در مرحله دوم احتمال خرید و فروش رای و منازعات قومی وجود دارد.

اما مخالفان طرح می گفتند این پیشنهاد سبب می شود که گاهی نماینده ای تنها با 10 درصد آرای حوزه انتخابیه اش وارد مجلس شود واین کار علاوه بر این که شان مجلس را پاییین می آورد پشتوانه مردمی مجلس را از بین می برد و بر خلاف اصول مردم سالاری هست.

نماینده دولت هم با این طرح مخالف بود و تاکید داشت دولت حاضر است هزینه بیشتری کرده و مرحله دوم انتخابات مجلس را برگزار کند اما شرایطی ایجاد نشود که نماینده ای به مجلس راه پیدا کند که 90 درصد مردم حوزه انتخابیه اش به او رای نداده اند.

مهدی سنایی نماینده نهاوند در  مخالفت با یک مرحله ای شدن انتخابات مجلس و برداشته شدن سقف کسب حداقل 25 درصد ارای برای کسب کرسی مجلس، به نماینده ها هشدار داد که این طرح مخالف روند مردم سالاری حاکم در کشور هست و شائبه های زیادی را در بین افکار عمومی ایجاد خواهد کرد.

مشروح سخنان سنایی را ایـــنـــجـــا بخوانید.

لاهوتی هم در موافقت طرح گفت به آمار مرحله دوم نگاه کنید. از یک طرف کاندیداها دیگر انرژی لازم برای فعالیت مجدد ندارد و از طرفی  مردم هم انگیزه ندارند. اگر کسی مرحله اول با 50 هزار رای می تواند وارد شود همان فرد در مرحله دوم با 10 هزار رای وارد مجلس می شود پس بهتر است در همان مرحله اول تکلیف انتخابات را برگزار کنیم.

نماینده دولت اما با این طرح مخالفت کرد و گفت دولت حاضر هست هزینه کند اما جایگاه مجلس و پشتوانه مردمی آن کاهش نیابد.

نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت که یکی از عوامل موثر در جمهوریت نظام مجلس شورای اسلامی هست و باید در راس امور باشد و باید از پشتیبانی حداکثری مردم برخوردار باشد و مجلس مقتدر باید مظهر پشتیبانی ملت باشد اگر قرار باشد نماینده از 100 هزار رای با 10 هزار رای بیاید مجلس یعنی 90 درصد مردم می گویند این فرد نماینده ما نیست.

وی خطاب به نماینده های مجلس گفت: شما نگران نباشید این هزینه برای کشور نیست این سرمایه گذاری برای نظام هست و هر موقع خواستیم کشور را به رخ دشمنان بکشیم از موضع انتخابات و آرای بالای نمایندگان استفاده کردیم.

نماینده دولت هم مثالی آورد و با عدد و رقم با استناد به نماینده های موافق گفت: اگر واجدین 100 هزار نفر باشند و مشارکت 60 درصد باشد و بر اساس قانون کوجود یک نماینده با 15 هزار رای وارد انتخابات می شود یعنی 75 درصد مردم رای ندادند. این تازه وضع موجود هست و حالا اگر بخواهیم همین سقف را برداریم ممکن است که یک نماینده با 10 درصد رای مردم وارد مجلس شود. حالا هم اگر کسی پیدا شود و بگوید در انتخابات تقلب شده است به استناد این که 92 درصد مردم هم می گویند خوب ما که به آنها رای ندادیم این کار پشتوانه مردمی مجلس را به شدت کاهش خواهدداد.

وی در مورد نگرانی نماینده ها از کاهش مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات گفت: در حال حاضر میانگین مشارکت کردم در انتخابات مجلس  50 تا 55 درصد هست. در همین انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم مشارکت افزایش یافته است .

وی هم چنین ابراز نگرانی کرد که ممکن است فردی که با رای حداقلی وارد مجلس می شود و 75 درصد مردم به او رای نداده باشند به نحوی عمل کند که 75 درصد از سلایق دیگر در حوزه انتخابیه اش  کنار گذاشته می شوند. 

در بررسی این طرح هم چنین سودانی در مخالفت با این طرح عنوان کرد که در دو مرحله ای بودن انتخابات مجلس از یک طرف هزینه به کشور تحمیل می کند و یک مرحله ای کردن انتخابات سبب صرفه جویی هزینه های زاید می شود و هم چنین در مرحله دوم انتخابات در برخی شهرستان ها منازعات قومی تشدید می شود و با یک مرحله ای کردن از بسیاری از اختلافات جلوگیری می شود.

اما سودانی در مخالفت با این پیشنهاد گفت که مراقب این موضوع باید بود که با دو مرحله ای شدن انتخابات، تشخیص قدرت مردم بالا خواهد رفت.

محمد یازی نماینده تالش هم در مخالفت با این طرح گفت که نباید کاری کرد که فردی  نماینده شود که فقط 10 درصد افراد به او رای دادند چرا که او نماینده واقعی یک شهر نخواهد بود. اگر قرار باشد که سقف حداقلی را برداریم در همان مرحله اول انتخابات بازار خرید و فروش رای راه می افتد .

وی افزود: این نمی شود که برای حفظ نظام هزینه پرداخت نکنیم . در ابتدای انقلاب این سقف  50 درصد بوده حالا شده یک چهارم و کمتر کردن این سقف حداقلی با اصل دموکراسی مغایرت دارد.

وی تاکید کرد که وقتی در حوزه انتخابیه ای یک نماینده نمی تواند در مرحله اول 25 درصد آرا را به دست بیاورد چرا که معنایش این هست که مردم اگاهی لازم نتوانستند به دست آوردند و باید انتخابات به مرحله دوم برود تا مردم شناختشان از کاندیداها بیشتر شضود.

کریمی یکی از طراحان طرح فوق در دفاع از این طرح دلیل آورد که دو مرحله ای شدن انتخابات مجلس سبب شده تا شرایط کشور و فعالیت های عمرانی و سیاسی تحت الشعاع انتخابات قرار می گیرد و همه درگیر انتخابات می شوند.

این نماینده در دفاع از یک مرحله ای شدن انتخابات به نماینده ها یاداوری کرد که هر نماینده ای که کارش به مرحله دوم کشیده شده است میزان رایش حتی از مرحله اول هم کمتر شده است چرا که مشارکت مردم در مرحله دوم کمتر از مرحله اول هست .

این نماینده هم هشدار داد که در مرحله دوم عموما بازار خرید و فروش رای داغ هست.

در نهایت این طرح رای نیاورد و از دستور کار مجلس خارج شد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =