اردوغان درباره پیامدهای امنیتی اسلام‌هراسی و نژادپرستی هشدار داد

ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه شامگاه پنجشنبه گفت: افزایش روز افزون نژادپرستی، اسلام هراسی و مهاجرستیزی در جهان به تدریج در حال تبدیل شدن به یک مشکل امنیتی بین‌المللی است.

به گزارش آناتولی، اردوغان که در جریان کنفرانس روند همکاری در جنوب شرق اروپا به میزبانی استان آنتالیا در جنوب ترکیه سخن می‌گفت، همچنین افزود: اتحادیه اروپا بدون عضویت کامل ترکیه هرگز به هدف خود که تبدیل به یک مرکز جذب وقدرت است، دست نخواهد یافت.

وی افزود: انتظار داریم که اتحادیه اروپا از فقدان راهبرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن خلاص شود.

اردوغان به مشکل مهاجران اشاره کرد و گفت که کشورش همچنان میزبان ۴ میلیون پناهجوست که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنان را اتباع سوریه تشکیل می‌دهند.

ترکیه نخستین و نزدیک‌ترین کشور همسایه به سوریه بود که پذیرای عده زیادی از مهاجران از ابتدای تنش‌های داخلی این کشور شد. در سال ۲۰۱۲ حرکت سیل گسترده آوارگان و بدی شرایط جوی و نیاز شدید آوارگان به کمک‌های غذایی و سرپناه موجب شد تا آنکارا ضمن پذیرایی از پناهجویان، کمک‌های چشمگیری را از سازمان‌های بین المللی جذب کند. کمیساریای عالی اردوگاه‌های گوناگونی را در هفت استان هم مرز ترکیه با سوریه تدارک دید. برنامه جهانی غذا نیز انتقال مستقیم کمک‌های تغذیه‌ای به آوارگان را قبول کرد. منابع مالی که در اختیار دولت ترکیه قرار گرفت موجب شد تا این کشور امکانات تحصیلی را نیز برای آوارگان برقرار سازد.

با این‌حال و به نقل از برخی منابع، در پاره‌ای موارد نحوه رفتار با آوارگان سوری در این کشور مناسب نبوده است. تیراندازی مرزبانان به سوی مهاجران و بدرفتاری با آن‌ها از جمله مسائل مطروحه بوده است. در این میان، توسل به زور و بازگرداندن اجباری آوارگان به مناطق جنگ‌زده و حمایت آنکارا از برخی گروه‌های معارض سوریه می‌تواند در زمره نقاط تیره در کارنامه ترکیه به ثبت برسد.

دولت ترکیه اسفندماه ۹۹ مدعی شد تاکنون مبلغ ۴۰ میلیارد دلار را برای آوارگان سوری هزینه کرده است و این مبلغ باید از سوی کشورهای اروپایی و نهادهای بین المللی به آنکارا بازگردانده شود.

اردوغان در آن زمان اعلام کرد: اروپا تا به حال فقط سه میلیارد دلار به این کشور برای سروسامان دادن به امور آوارگان داده است.

 تحلیلگران عدد ۴۰ میلیارد دلار را بسیار اغراق آمیز می‌دانند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرده که در توافق با آنکارا متعهد شده بود برای تامین هزینه اقامت پناهجویان در ترکیه ۶ میلیارد یورو بپردازد.

 سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفته بود بر خلاف ادعای اردوغان تاکنون اتحادیه اروپا پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ترکیه کمک کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NO ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    1 0
    تو که شریک دزد و رفیق قافله ای ساکت، رهبر داعش. ترکیه قاتل اصلی شیعیان هست در منطقه و جهان 1-حمایت از داعش ضد شیعیان عراق 2-حمایت از عربستان سعودی برای کشتار شیعیان حوثی با پهپاد 3 - کشتار علویان سوریه 4 - شهادت هزارن ایرانی مداقع حرم بدست مزدوران ترکیه.