خبرنگاران پرتغالی هنوز هم بخاطر نمایش ضعیف پرتغال در جام جهانی از دست کارلوس کروش عصبانی هستند.

علی آخوندان- دوبلین / برگزاری فینال لیگ اروپا بین دو تیم پرتغالی شاید برای بسیاری از کشورها چندان جذاب نباشد، اما حضور  متراکم خبرنگاران پرتغالی در مرکز رسانه ای ورزشگاه «آویوا»،  فرصتی طلایی است تا بتوان از نظر آن ها در مورد یکی از نام دار ترین مربیان شان و مربی کنونی تیم ملی ایران آگاه شد. کروش یکی از افتخارات فوتبال پرتغال است و هرگز نمی توان منکر اعتبار بالای او و وزن بالای این پرتغالی «خوش تیپ» در کشورش شد. یک مثال دم دست این که «پاسینسیا دومینگوئز» مربی براگا که به فینال این دوره لیگ اروپا رسید، در اوایل دهه 1990 از شاگردان کروش در تیم ملی پرتغال بود.

«مارکو . و» خبرنگار روزنامه «پوبلیکا» که میل نداشت نامش در این مطلب آورده شود، گرچه معتقد است کروش می تواند کمک بزرگی برای فوتبال ایران باشد، اما عقیده دارد کروش در حالی به کشور ما آمد که به هیچ عنوان جایی در فوتبال پرتغال نداشت :« تیم او در جام جهانی خیلی بد بود و کروش حالا اصلا در فوتبال پرتغال محبوب نیست. کروش قرارداد طولانی تری با فدراسیون داشت ولی قضیه دوپینگ موجب شد مسئولان فدراسیون بهانه لازم برای برکناری او را پیدا کنند. او از کارش اخراج شد و بعد از آن هم تا توانست از هرکسی که در فدراسیون فوتبال پرتغال می شناخت بدگویی کرد. مشکل با پپه هم از همین جا شروع شد. پپه گفت، کروش باید ساکت شود و اجازه دهد مربی جدید پرتغال به کارش برسد. کروش نیز عصبانی شد و گفت پپه بازیکنی است که غیر از لگد زدن به حریفان کار دیگری بلد نیست و حتی او را «پوپیت» (puppet) به معنای «عروسک خیمه شب بازی» نامید و گفت، سر نخ او دست کس دیگری است (اشاره به رئیس فدراسیون فوتبال پرتغال).

داستان دوپینگ

«داوید. آ» دیگر خبرنگار این روزنامه نیز معتقد است گرچه کروش رابطه خوبی با بازیکنان تیم ملی پرتغال داشت، اما نتوانست انگیزه مناسب را در شاگردانش ایجاد کند:« او به خاطر کارهایش در رده جوانان و وجهه جهانی معتبرش احترام زیادی در پرتغال داشت. کروش در منچستر هم کارنامه درخشانی داشت، ولی او انگیزه دهنده خوبی نیست و به همین دلیل هم فکر می کنم گزینه خوبی برای سرمربی گری نیست و بیشتری کارآیی او در کنار یک مربی بزرگ است. شاید بتوان گفت او نقطه مقابل اسکولاری است. اسکولاری خیلی خوب به بازیکنان انگیزه می داد و خیلی خوب هم نتیجه گرفت او ما را به فینال جام ملت های اروپا رساند و در جام جهانی نیز خوب کار کرد. اما جانشین او عملکرد خوبی نداشت. کروش که پیش تر نتوانسته بود به جام جهانی1994راه یابد، این بار نیز با این که تیم بهتری داشت، کار خاصی نکرد». او در پاسخ به این سئوال که واقعا داستان مشکل کروش که منجر به اخراجش شد، چه بود، گفت:« مسئولان کنترل دوپینگ پرتغال یک روز صبح خیلی زود به اردوی تیم ملی می روند و تقاضای نمونه گرفتن از بازیکنان را می کنند. کروش نیز خیلی عصبانی می شود به آن ها فحش های بدی می دهد که موجب اخراجش می شود. البته همه در پرتغال می دانند که این فقط بهانه بود و آن ها به دنبال بهانه ای برای خلاص شدن از دست کروش بودند».

خالق نسل طلایی

«برنو میگوئل دیاز» از روزنامه «ساپو دسپورتو»، کارلوس کروش را یکی از بزرگترین نظریه پردازهای فوتبال جهان می داند. او در این باره گفت:«کروش یکی از بهترین تئوریسین های فوتبال پرتغال و جهان است. او خیلی مطالعه می کند و شهرت زیادی نیز در این باره دارد. کروش دلیل اصلی به وجود آمدن نسل طلایی فوتبال ما است. نسلی که لوئیس فیگو، مانوئل روی کاستا و ژائو پینتو چهره های شاخص اش بودند. کروش روزهای خوبی با فوتبال ما داشت، ولی حالا همه می خواهند مسئولیت تمام ناکامی ها را به گردن او بیاندازند». دیاز در مورد رابطه کروش با بازیکنان نیز گفت:« گفته می شود کروش بازیکنان برزیلی الاصل تیم ملی فوتبال پرتغال مثل دکو و پپه را دوست ندارد. شایع است که او قبل از جام جهانی مشغول شام خوردن با نخست وزیر پرتغال بود. نخست وزیر از حضور این بازیکنان در تیم ملی ابراز خوشحالی می کند، ولی کروش می گوید که خیلی از بازی کردن آن ها در تیم ملی راضی نیست. کروش بعدها این قضیه را تکذیب کرد، اما بازیکنان برزیلی تبار پرتغال می گویند که کروش با آن ها مشکل داشت».

بازی دفاعی

«گیلبرتو فرنادز» از «اسکبراگا» دلیل اصلی مشکل کروش با مطبوعات را نه تنها عدم نتیجه گیری بلکه شیوه بازی تیم او نیز می داند:« روزنامه نگاران ما به هیچ وجه شیوه بازی تیم پرتغال در جام جهانی را نمی پسندیدند. تیم ما خیلی دفاعی بازی می کرد. ما تقریبا در تمام زمان بازی با اسپانیا در نیمه خودمان بودیم. درست است که اسپانیا تیم بسیار قدرتمندی داشت اما تیم ما آن قدر کیفیت داشت که بتواند  نمایش بهتری از خود نشان دهد.» او همچنین رفتار فدراسیون پرتغال با کروش را ناجوانمردانه دانست و گفت :« من به شخصه از کار رئیس فدراسیون خوشم نیامد. آن ها به به کروش وفادار نبودند و در جایی که لازم بود از او حمایت نکردند. کاملا مشخص بود که فدراسیون دنبال بهانه ای برای اخراج کروش است. او یک نظریه پرداز معتبر در زمینه تاکتیک های مختلف است و نقش بسیار مهم و پر رنگی در شکل گرفتن تیم منچستر داشت. شاید بتوان گفت یونایتد درصد بالایی از موفقیت اش را مدیون کروش است. او خیلی خوب می تواند توانایی بازیکنان را کشف کند وآن ها را گسترش دهد.»

به نظر می رسد خبرنگاران پرتغالی هنوز هم بخاطر نمایش ضعیف پرتغال در جام جهانی از دست کارلوس کروش عصبانی هستند. او را نمی توان با هیچ معیاری در پرتغال محبوب به حساب آورد، هرچند که هیچ خبرنگار پرتغالی نیز جرات ندارد منکر اعتبار بالای یکی از برجسته ترین چهره های فوتبال پرتغال در دنیای مربی گری شود.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    دوباره شروع شد نیومده انتقاد . بابا بذارید کار مکنه اینهمه که پول نفتو دادیم بهش بذارید کار کنه
  • افشین IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    بابا بذارید هفت هشت تا مسابقه بده بعد حاشیه درست کنید در ضمن تیمی که کروش به جام جهانی برد جوون و بی تجربه بود همین تیم چهار سال دیگه یه قطب فوتبال میشه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
    0 0
    تورو به قر آن اینقدر حاشیه سازی نکنید هنوز نیومده شروع شد . بابا این اگه بره کاره فوتبال ایران تمومه.چون دیگه هیچ مربی خارجی جرات اومدن به ایرانو نداره. خبر آنلاین تو چرا؟