اسید فسفریک در کشاورزی چه کاربردی دارد + خطرات اسید فسفریک

اسید فسفریک، ارتوفسفریک اسید نیز نامیده می شود و دارای فرمول شیمیایی (H۳PO۴) می باشد. در صنایع گوناگون کاربرد دارد. اسید فسفریک در بین اسیدها بعد از اسید سولفوریک بیشترین میزان تولید در جهان را دارا می باشد. این اسید پرمصرف در مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مواد دارویی،  کودهای شیمیایی و سموم، پاک کننده های فرآورده های غذایی و مکمل غذای دام و طیور و محصولات دیگر استفاده میگردد.

اما چند سوال مهم درباره اسید فسفریک مطرح می شود: آیا اسید فسفریک دارای گرید های گوناگون است؟ انواع اسید فسفریک چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا اسید فسفریک در کشاورزی کاربرد دارد؟ و خطرات اسید فسفریک کدامند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

انواع اسید فسفریک کدامند؟

اسید فسفریک دارای دو نوع خوراکی و صنعتی میباشد. نوع خوراکی آن گرانتر است؛ زیرا خلوص بیشتری دارد و برای مصرف خوراکی، بهداشتی است. خلوص گرید خوراکی آن ۸۵ درصد بوده و خلوص نوع صنعتی ۵۴ درصد است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید فسفریک خوراکی در گالن های ۳۵ کیلویی و مخازن ۱۶۵۰ کیلویی بسته بندی میشود.

اسید فسفریک در کشاورزی چه کاربردی دارد + خطرات اسید فسفریک

همچنین برای خرید اسید فسفریک و دریافت قیمت نوع خوراکی و نوع صنعتی که بیشتر برای کشاورزی استفاده میشود میتوانید با شرکت بیسموت که از وارد کنندگان این ماده شیمیایی هستند، ارتباط برقرار کنید.

این ماده افزودنی رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. تولیدکنندگان از آن برای افزودن عطر و طعم و حفظ شادابی استفاده می کنند.

اسید فسفریک خوراکی که دارای میزان خلوص بالایی می باشد در تولید مود غذایی کاربرد دارد.   مثلا می توان به استفاده از آن در تولید روغن نباتی، نوشیدنی های گازدار، خوراک دام و مکمل غذای دام اشاره نمود.

اسید فسفریک  صنعتی در صنایع گوناگون برای تولید محصولات کاربرد دارد که برخی از آنها عبارتند از:

آزمایشگاه های تحقیقاتی، تولید مواد بهداشتی و شوینده، صنایع فولاد و تصفیه خانه ها صنایع پتروشیمی، در پتروشیمی وبرای زدودن آلودگی های سطحی از فلزات و فولاد، به ویژه از بین بردن زنگ آهن، صنعت نساجی، تصفیه پساب و نیز تولید ظروف تفلون  و مواد شوینده. بعلاوه  برای سنتز نمک های فسفات نیز به کار می رود.

کاربردهای اسید فسفریک در کشاورزی

همانطور که می دانید کود، غذایی ضروری برای رشد و حفظ سلامت گیاهان است. یکی از موادی که به عنوان کود در کشاورزی استفاده می شود اسید فسفریک می باشد. اسید فسفریک از ترکیب سه عنصر فسفر، اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. حدود ۸۰ درصد اسید فسفریک تولید شده در جهان برای ساخت کود استفاده می شود. این ماده به طور عمده به سه نمک فسفات تبدیل می شود که به عنوان کود استفاده می شود. آنها سوپر فسفات سه گانه (TSP)، دی آمونیوم فسفات (DAP) و مونو آمونیوم  فسفات(MAP)  هستند.

فسفر ماده ای حیاتی برای رشد و سلامت گیاهان است. به خواص فسفر برای رشد گیاهان اینگونه می توان اشاره نمود:

  • موجب جذب و تبدیل انرژی خورشیدی به مواد مورد نیاز گیاه می شود.
  • برای انجام فتوسنتز در گیاه ضروری است.
  • رشد ریشه را افزایش می دهد
  • مقاومت گیاه را در برابر عوامل گوناگون بالا میبرد
  • کیفیت و سرعت محصول دهی گیاه را افزایش می دهد
  • موجب بهبود تشکیل گل و دانه در گیاه می گردد.
  • استحکام ساقه و شاخه ها را بالا می برد.
  • تولید مثل گیاه را افزایش می دهد.

امروزه، بیشتر خاکهای کشاورزی با مشکل کمبود فسفر و در نتیجه کاهش تولید محصول مواجه هستند، در حالی که در برخی مناطق فسفرمازاد وجود دارد. البته، مشکل کمبود فسفر خاک به دلیل کشت مداوم و فرسایش خاک نیز بیشتر می شود.

بنابراین استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی، گزینه ای عالی برای تقویت گیاهان و دریافت محصولات بیشتر از آنان می باشد.

استفاده های دیگر اسید فسفریک و فروش مواد شیمیایی

اسید فسفریک کاربرد های دیگری نیز دارد که بیش از ده مورد است. در سایت شرکت بیسموت که خود آنها در زمینه فروش مواد شیمیایی فعال هستند با یک ویس کامل توضیح داده اند همچنین در پیج اینستاگرام آنها نیز به آدر @bismoot_com نیز میتوانید اطلاعات بیشتری پیدا کنید

چگونه از اسید فسفریک در کشاورزی میتوان استفاده نمود؟

برای استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی آن را به آب اضافه نموده و به خاک می افزایند.  میزان استفاده فسفریک اسید در زمین های زراعی هفت الی ده لیتر به ازای هر هکتار میباشد و شما اگر از سیستم آبیاری کرته ای استفاده میکنید میتوانید در ابتدای مسیر به آب اضافه کنید.

امروزه فسفر جزء اساسی کود تجاری است. نود درصد سنگ فسفات معدنی جهان در کشاورزی و تولید مواد غذایی، بیشتر به عنوان کود، کمتر به عنوان خوراک دام و مواد افزودنی غذایی استفاده می شود.

اسید فسفریک در کنار اسید نیتریک از ترکیبات مهم در تولید کودهای شیمیایی است.

اسید فسفریک مهمترن ماده اولیه در تولید کودهای فسفاته ای مانند سوپر تریپل فسفات ها، آمونیوم نیترات و کودهای NPK است.

فرآیند تولید اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک (H۳PO۴) را می توان با ۳ روش اصلی تجاری تولید کرد:

فرآیند مرطوب، فرآیند حرارتی و فرآیند کوره خشک

 فرآیند مرطوب تا حد زیادی رایج ترین مسیر است و می توان از این اسید در تولید کودهای فسفاته استفاده کرد. فرآیند حرارتی اسید فسفریک خلوص بسیار بالاتری دارد و در تولید مواد شیمیایی با درجه بالا، داروها، شوینده ها، محصولات غذایی و سایر محصولات غیر کود استفاده می شود. آخرین روش، با استفاده از کوره دوار، به دلیل کاهش اثر محیطی و صرفه جویی در هزینه بالقوه، یک گزینه امیدوار کننده است.

خطرات اسید فسفریک و مهمترین مواردی که باید در مورد اسید فسفریک در موارد اضطراری بدانید چیست؟

اسید فسفریک در صورت تماس با بدن، خطراتی را برای آن تولید می کند. این خطرات عبارتند از:

استنشاق

این اسید ضعیف، می تواند بینی و گلو را تحریک کند.

تماس با پوست

تماس آن با چشم می تواند باعث درد، قرمزی، سوختگی و تاول زدن شود. بعلاوه  زخم دائمی می تواند ایجاد شود. متاسفانه قرار گرفتن در معرض مقدار زیاد آن می تواند باعث مرگ شود.

تماس چشمی

باعث سوختگی شدید همراه با قرمزی، تورم، درد و تاری دید می شود. حتی ممکن است منجر به آسیب دائمی از جمله نابینایی شود.

هنگام کار با اسید فسفریک از چه روشهای نگهداری و ذخیره سازی باید استفاده کرد؟

هنگام انتقال محصول به ظرف دیگر، اطمینان حاصل کنید که ظرف جدید برای محصول مناسب است. از تماس تصادفی اسید فسفریک با مواد شیمیایی ناسازگار جلوگیری کنید. هرگز به آن آب اضافه نکنید. همیشه مواد خورنده را به آرامی به آب سرد اضافه کنید. درباره این موضوع میتوانید بیشتر در سایت kiakoud.com بخوانید.

همچنین میتوانید از اسانس ها برای خوشبو کردن محیط نگهداری استفاده کنید. برای خرید اسانس به esance.ir مراجعه کنید و اسانس مورد نیاز خود را خرید کنید.

ذخیره سازی

 در محلی نگهداری شود که خنک، خشک، دارای تهویه مناسب، و دور از منابع گرما و احتراق و مواد ناسازگار باشد. مقدار کمی از آن را در انبار ذخیره کنید. قفسه بندی، کف، دیوارها و غیره باید از موادی ساخته شوند که در برابر حمله اسید فسفریک مقاوم هستند. در ظرف اصلی حمل و نقل، برچسب خورده و نگهداری شود. در ظروف کاملاً بسته و دارای برچسب مناسب نگهداری شود. به طور منظم تغییرات فیزیکی یا علائم تبلور، آسیب یا نشت را بررسی کنید. دریچه های مخزن ذخیره سازی را به یک گیرنده شعله مجهز کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1527638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =