نیروگاه شهیدرجایی آماده تولید برق پایدار در پیک تابستان

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهیدرجایی گفت: تلاش در گذر موفق از پیک بار تابستان امسال، سیاست اصلی نیروگاه شهیدرجایی در سال جاری است؛ تلاشی که با همکاری و همفکری کارکنان و متخصصان نیروگاه میسر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی فرهور، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهیدرجایی گفت: هرساله، پیش از آغاز فصل گرما، واحدهای سیزده گانه نیروگاه شهید رجایی، 17برنامه تعمیرات را با هدف تولید برق پایدار به ویژه در پیک مصرف تابستان، پشت سر می گذارد و همراه با آن، برنامه های آمادگی تابستانه هم تدوین و از سوی حوزه های تعمیرات، بهره برداری، منابع انسانی، پشتیبانی و... در نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی، عملیاتی می شود.

امسال هم به منظور اجرای برنامه آمادگی تابستانه، تجهیزات واحدهای نیروگاه مورد بازبینی قرار گرفته و نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات معیوب آن ها اقدام شده است تا خللی در فرآیند تولید برق به ویژه در ایام گرم سال ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهیدرجایی با اشاره به تلاش گسترده متخصصان این نیروگاه برای آماده سازی واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی در تابستان 1400 می‌گوید: تلاش در گذر موفق از پیک بار تابستان امسال، سیاست اصلی نیروگاه شهید رجایی در سال جاری است؛ تلاشی که با همکاری و همفکری کارکنان و متخصصان نیروگاه میسر است.

 فرهور با بیان این مطلب می گوید: فعالیت های تعمیرات واحدهای بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه با انجام تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید های دوره ای به پایان رسیده و سعی متخصصان نیروگاه بر آن است تا بهره برداری از واحدها براساس «پرفورمانس» انجام شود که آن، موجب افزایش پایداری تولید، بهبود بهره وری، کاهش استهلاک، کاهش تلفات، قطعات مصرفی و قیمت تمام شده برق شود تا تابستان امسال را هم به مانند سال های گذشته، با تکیه بر خلاقیت، دانش و تجربه همکاران، با موفقیت پشت سر گذاریم.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی، تلاش پایدار متخصصان این نیروگاه را بستری برای تداوم تولید در سایر صنایع دانست. این درحالی است که علی رغم گسترش ویروس کرونا، فعالیت این نیروگاه در مسیر تولید برق، مستمر بوده و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این شرکت، هیچ گونه خللی در فرآیند تامین انرژی الکتریکی ایجاد نشده است.

او ادامه داد: آموزش به عنوان ابزار توسعه، همواره در نیروگاه شهید رجایی مورد توجه بوده است به طوری که با تکیه بر ظرفیت دانش و تجربه متخصصان آن، تربیت نیروهای متخصص جوان، در صدر برنامه های آموزشی قرار داشته است.

 فرهور، در این باره گفت: برای دستیابی به استاندارد مطلوب آموزشی در حوزه بهره برداری، کارکنان جوان در کنار کارکنان با تجربه توانسته اند به خوبی وظایف محوله را بر عهده گیرند؛ چرا که کارکنان قدیمی و با تجربه، با انتقال دانش و تجربه خود موجبات یادگیری کارکنان جدید را فراهم آورده اند و کارکنان جدید هم با سعی و تلاش خوب توانسته اند از مسیر آموزش عبور کرده و تجربه لازم را کسب کنند.

او توضیح داد: طی سال های گذشته تاکنون، ظرفیت خوبی در حوزه طراحی قطعات و تجهیزات نیروگاهی به وجود آمده است؛ به طوری که تاکنون نقشه ساخت از قطعات مختلف تهیه شده که با همکاری کارگاه های فنی توانمند برای ساخت قطعات در داخل کشور اقدام می شود.

 مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی اظهارکرد: در واقع این پروژه ها می تواند از سوی متخصصان علاقمند به حوزه تحقیق در صنعت نیروگاهی ارائه شود. البته برای دستیابی به افزایش بهره وری در نیروگاه ها باید پروژه هایی از سوی متخصصان نیروگاه ها، مورد توجه قرار گیرد که با واقعیات موجود، همخوانی داشته باشد، واقعیتی که در آن، هزینه های اجرای پروژه ها در نظر گرفته شود.

فرهور ادامه داد: از چند دهه گذشته تاکنون از نیروگاه ها، پست های فشار قوی و خطوط انتقال نیروی زیادی بهره برداری شده است اما رشد مصرف برق، بیشتر از توسعه نیروگاه ها و خطوط انتقال و توزیع است و این نیاز درحال فزونی است. در این میان توسعه نیروگاه ها به عنوان قلب صنعت برق، جایگاهی مهم در سند چشم انداز این صنعت داشته و رعایت الگوی صحیح بهره برداری و انجام تعمیرات به موقع و براساس استانداردهای تعریف شده، بخش مهمی از سیاست های راهبردی مدیریت نیروگاه ها را تشکیل می دهد؛ سیاست هایی که با همراهی مصرف کنندگان در رعایت الگوی صحیح مصرف انرژی قابلیت اجرایی بهتری دارد.

نیروگاه شهیدرجایی به عنوان بخشی از صنعت تولید برق کشور در مدت نزدیک به 30سال فعالیت مداوم، برق عمده ای از نیاز مصرف کنندگان انرژی الکتریکی را تامین کرده است، به طوری که در طول 3 دهه گذشته، واحدهای سیزده گانه این نیروگاه با تمام توان در جهت تامین برق مستمر به کار گرفته شده اند تا با تولید برق پایدار، در تثبیت وضعیت شبکه سراسری تولید، نقش مهمی داشته و خدمت رسان شهروندان و مصرف کنندگان باشد.

سخن پایانی آن که در تابستان پیش رو و براساس پیش بینی الگوهای هواشناسی، کم آبی شدیدی را داریم که اگر مدیریت صحیح مصرف از سوی شهروندان و مصرف کنندگان انرژی رعایت نشود، شرایط سختی را تجربه می کنیم.

 از این روی تلاش کارکنان صنعت برق کشور در حفظ پایداری تولید انرژی الکتریکی و رعایت الگوی صحیح مصرف از سوی شهروندان و مصرف کنندگان، 2عامل مهمی است که در گذر موفق از پیک مصرف برق امسال، موثر است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1527733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =