اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

ایسنا نوشت:تازه‌ترین گزارش‌ها از نبردهای سنگین میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان که پس از خروج نظامیان آمریکایی شدت گرفته حکایت از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف دارد.

به گزارش یورونیوز، رسانه‌های محلی به نقل از منابع مطلع اعلام کرده‌اند که طالبان به سمت مرکز ولایت بلخ پیش می‌روند و به دروازه‌های شهر مزار شریف نزدیک شده‌اند.

این در حالیست که وزارت دفاع افغانستان در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرده که طالبان از حومه‌ شهر مزار شریف عقب رانده شده‌اند.

خبرگزاری افق اعلام کرده بود که عطا محمد،‌ والی سابق ولایت بلخ از حامیانش خواسته است برای جلوگیری از ورود طالبان به مزار شریف و مقابله با نیروهای طالبان بسیج شوند.

در این گزارش آمده بود که عباس ابراهیم‌زاده، نماینده مردم بلخ در مجلس نیز با تاکید بر اینکه «طالبان خیال سقوط مزار شریف را به گور ببرد» در صفحه فیسبوک خود نوشت که برای بسیج مردم علیه طالبان وارد شهر مزار شریف شده است.

از سوی دیگر یک عضو شورای ولایتی بلخ اعلام کرده بود که در گیری‌هایی در حومه مزار شریف در جریان است و جنگجویان طالبان حتی از کمربندهای ایمنی شهر نیز عبور کرده‌اند.

گفتنی است که منابع محلی ظهر روز دوشنبه سقوط چند ولسوالی در ولایت بلخ را تایید کرده و طالبان نیز مدعی شده بود که ولسوالی بلخ را تحت تصرف خود در آورده است.

سقوط روزانه ولسوالی‌ها

پیش‌روی‌های نظامی اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان که پیش‌تر مقامات دولتی و امنیتی در این کشور آنرا «عقب‌نشینی تاکتیکی» توصیف کرده بودند به حدی رسیده که منابع دولتی حالا از سقوط روزانه چندین ولسوالی و کنترل مستمر طالبان بر آنها خبر می‌دهند.

شبه‌نظامیان طالبان اما این فتوحات را ناشی از برتری نظامی دانسته و مدعی شده‌اند که طی یک ماه گذشته بر بیش از ۴۰ ولسوالی مسلط شده‌اند.

طلوع نیوز با استناد به آمارهایی که از منابع خود دریافت کرده یاد آور شده که طی دو ماه اخیر حدود شصت ولسوالی یا بدست طالبان افتاده‌ و یا کنترل آنها میان نیروهای دولتی و طالبان دست‌بدست شده‌است.

این تحولات همزمان با آخرین مراحل خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر نظامیان خارجیِ عضو هیئت مامور ناتو در افغانستان از این کشور صورت می‌گیرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1528104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =