نکات مهمی که درباره تزریق واکسن کرونا باید رعایت کنیم

واکسیناسیون کرونا در کشور همچنان در گروه سالمندان ادامه دارد و بر همین اساس هم باید اطلاعات کافی درباره علائم احتمالی و اقدامات لازم بعد از تزریق واکسن اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از جمعیت هلال احمر، در وهله اول توجه داشته باشید که تا قبل از تماس مرکز بهداشت محل سکونت تان، هیچ مراجعه حضوری به مراکز نداشته باشید. در عین حال توجه داشته باشید که سایت Salamat.gov.ir برای ثبت نام گروه های سنی اعلام شده فعال است.

سعی کنید که با سالمندان به صورت علمی و شفاف درباره واکسن صحبت کنید و با زبان قابل فهم فواید واکسن را برایشان توضیح دهید. کسی را برای واکسیناسیون اجبار نکنید، بلکه با رضایت و توصیه درست، او را راهنمایی کنید.

همچنین حین مراجعه به مراکز بهداشتی حتما اصول بهداشتی را جدی  بگیرید؛ یعنی تجمع نکنید و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. عجله نکنید و اجازه دهید تا فرایند واکسیناسیون به درستی انجام شود. لباس گشاد و مناسب بپوشید تا واکسیناسیون به راحتی انجام شود. قبل از تزریق واکسن تمام سابقه پزشکی، حساسیت، بیماری های همراه و... را به مراقب سلامت و پزشک مستقر در محل بازگو کنید. اگر توصیه کردند که واکسن نزنید، به حرف شان اعتماد کنید.

در عین حال قبل و بعد از  تزریق واکسن برای کاهش علائم نیاز به مصرف هیچ دارویی نیست. بنابراین هیچ دارویی را بدون توصیه پزشک یا مراقب سلامت مصرف نکنید. حتما فردی سالمندان را تا بعد از دریافت واکسن همراهی کند.

بعد از تزریق حتما ۲۰ دقیقه در فضای مناسب تخصیص داده شده بمانید و اگر علائم زود هنگامی داشتید به نیروهای بهداشتی گزارش دهید. در مورد مراقبت های پس از تزریق هم اگر سوالی دارید از کارشناس محل واکسیناسیون بپرسید.

باید توجه کرد که بعد از تزریق واکسن دچار علائم شدید، به توصیه پزشک یا مراقب سلامت محل تزریق واکسن، می توانید از تب بُرها و مسکن های ساده استفاده کنید. علائم ممکن بعد از دریافت واکسن، شامل تب، درد محل تزریق، بدن درد، سردرد، لرز، درد چشم، تهوع و کوفتگی بدن است که البته طی ۴۸ ساعت رفع می شود. بنابراین نگران نباشید. در صورت بروز علائم حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

باید بدانیم که فرد دریافت کننده واکسن کرونا بعد از تزریق واکسن، ناقل بیماری نبوده و نیازی به قرنطینه ندارد. با این حال به هیچ عنوان بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، ماسک زدن و دوری از دورهمی‌ها را فراموش نکنید. باید توجه کرد که بعد از تزریق دوم واکسن، برای ایجاد ایمنی زمان نیاز است.

اگر بعد از تزریق واکسن، محل تزریق درد دارد با گذاشتن پارچه تمیز و خنک بر روی محل درد می‌توانید از مقدار درد آن بکاهید. اگر هم علائم شدید و نگران کننده حس کردید و زمان زیادی طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. هر چند که بروز این علائم نادر است.

در عین حال بدانید که بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است. فعلا  زمان مقایسه واکسن‌ها با یکدیگر نیست. همچنین واکسن‌های موجود مورد تایید است و فواید آن بسیار بیشتر از عوارض احتمالی نادر است. به اطلاعات غیر از نیروهای بهداشتی و پزشک توجه نکنید و اگر واجد شرایط تزریق واکسن هستید، سعی کنید حتما واکسن را دریافت کنید.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1528741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =