ترکیه رسما به افغانستان ورود کرد؛همکاری با آمریکا برای حفاظت از کابل

ایسنا نوشت: وزیر دفاع ترکیه گفت که نیروهای مسلح کشورش در حال مذاکره با هیات آمریکایی برای تأمین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی در پایتخت افغانستان هستند.

به نقل از اسپوتنیک، آنکارا اوایل ماه ژوئن برنامه های خود را برای محافظت از فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرد. در حالی که واشنگتن و کابل با این ابتکار مخالفت نکردند ، ضمیر کابلوف ، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در آسیای میانه گفت که برنامه‌های ترکیه متناقض با توافق آمریکا با طالبان را نقض می‌کند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت: "یک هیئت فنی از ایالات متحده وارد ترکیه شد ، مذاکرات در مورد افغانستان ادامه دارد. ما هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. در صورت تحقق شرایط لازم ، امنیت فرودگاه کابل را بیشتر تضمین خواهیم کرد.

وی افزود: این فرودگاه توسط نیروهای ترک مستقر در افغانستان محافظت می‌شود و هیچ نیروی اضافی برای انجام این کار اعزام نمی‌شود. واشنگتن در ماه آوریل اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد. ناتو همچنین با هماهنگی با ایالات متحده نیروهای خود را بیرون می کشد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1528827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    16 43
    حرکات ترکها پس از خرید یک دهه نفت سوریه از دایش ترکیه را به سمتی پیش برده که ترکیه برخلاف ادعای خود جهت حفظ و تامین اقتصادش درحال پرکردن چاله های امریکا در منطقه شده و از و بر هم زدن روابط کشورهای تحت سلطه روسیه وفروش تسلیحاتی به اذربایجانو عربستان و امارات تا ایجاد پایگاه در لیبی و عراق و سوریه و افغانستان. به نظر میاید که پازل قرار گرفتن در مقابل ایران در حال شکل گیری هست. و مطمینا سالهای اینده سالهای بر هم زدن روابط ایران و ترکها خواهد بود ایران در مسیر دیپلماسی درحال ازدست دادن بالهای خود هست و ترکیه در این سالها میدان را از ایران ربوده و جاهای خالی ایران را بخوبی پرمیکند حتی در خود کشور ایران و جذب توریست و پناهنده و دلار و قادرات اجناس بیکیفیت ، درصورتی که قبل از دلار 4200 شرکتهای ایران توانایی زیستن داشتند و حالا همگی در مصاف با اقایان وارد کننده با دلار 4200 مرده اند. چه کردی روحانی!
    • حسن IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      چطور امریکا و.... در افغانستان نیرو داشتند ودارند حرفی نمیتونید بزنید باخواست کشور مسلمان افغانستان وملت افغانستان که نیازبه نیروهای ترکیه مسلمان دارند وخود ملت افغانستان خواهان حضوری فعال نیرو های ترکیه در افغانستان هستند. سیاست ایرانشهری باعث انزوای ایران درمنطقه میشود وشده است.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    32 40
    وای برما ... وای بر ما . ترکیه باید نیرو در افغانستان داشته باشه اما ایران نه . مسئولین خواب خوابند
    • رسول IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      عمو املا .نمره صفر .چه خبره
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      1 0
      یعنی شما حاضری فرزندت رو برا سربازی بفرستی افغانستان.
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 1
    افغانستان دیگه میدان نبرد شده
  • محمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    هر دو کشور افغانستان و ترکیه سنی و حنفی اند.
  • بایرام تبریز IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    یاشاسین رجب پاشا ، اردوغان سلطان قلبها
  • حافظ IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    عجیب است خواب بودن مسولان ما، وترکیه در کشور ها که جزو ایران بودند داره جولان می‌دهد ایران با طالبان مذاکره می‌کنه که مردم افغانستان وجهان طالبان را دشمن درجه یک بشریت می‌دانند چرا؟
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 1
    ترکیه مثل کفتار عمل میکنه هر کشوری ضعیف بشه با نظر مثبت امریکا اونجا حضور پیدا میکنه و سعی در بدست اوردن سود یا منافعی برای خودش داره . و اصلا به فکر مردم اون کشور نیست چه بسا اگر ما هم روزی ضعیف بشیم اولین کشور که یه بهانه جور کنه و به ما حمله کنه همین همسایه کفتار خواهد بود.
  • رحمن IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 1
    ترکیه جرأت نمیکند وارد افغانستان شود نه نون داره نه جون
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    سلام همین که سوریه فرستادیم ازبس هجمه علیه همان درست کردید بسه
  • کرار IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 1
    والله نمیدونیم چکارکنیم امان ازبعضی مردم نیرو ببریم تو افغانستان میگن پول کشور را میدن افغانی هابخورن نبریم میگن ترکیه داره جای مارو میگیره خب چرا الآن به ترکیه ایرادنمیگیرن روشن فکرنماها که داره از تروریستها درسوریه حمایت میکنه و پول خرج میکنه وبرای خودش نیروهای شبه نظامی تشکیل میده ودرافغانستان وآذربایجان هم نفوذکرده، همینه باید هزینه کنی و برای کشور امنیت برقرارکنی و گرنه ازقافله عقب میمونیم. الآن کدوم شبکه کثیف فارسی زبان از پول خرج کردن ترکیه داره حرف میزنه؟ هیچکدوم چون ترکیه هم خط اوناست
  • سجا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    ترکیه وبقیه کشورهاباروابط دیپلماتیک هرروزقدرت ونفوذشون روبیشترمیکنندومجلس انقلابی ماداره طرح ممنوعیت مذاکره باآمریکاروتصویب میکنه!
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 1
    با اینا نمایش دادن.
  • S.mohammad IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 1
    ترکیه جای پای آمریکا می‌ذاره پس همون راه غلط و دور ریختن منابع مالی رو انجام میده.کوتوله ای که میخواد ادای آدم بزرگارودربیاره ولی نمیتونه.
  • samad IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    1 0
    من ازتصمیم ترکیه حمایت وپشتیبانی می کنم.چون درافغانستان وچین ترکهای زیادی زندگی می کنند.زنده بادترکیه که ازتمام تُرکان جهان حمایت وپشتیبانی می کند.(ترکیه خیلی دوستت دارم درقلب من جا داری)
  • امید IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    دولت ایران با سیاستهای غلط و ندانم کاری در آینده نه چندان دور و با بهاء دادن بیش از حد به کشورهای عربی و دور شدن از فرهنگ و ریشه ی ایرانی خود در خراسان بزرگ ،شامل افغانستان ،تاجیکستان و حتی در خود ایران خوزستان و سوء استفاده و زیرکی و دخالت کشورهای ترکیه که پشتیبان ترکهای افغانستان و ایران،عربستان و کشورهای عربی پشت عربهای خوزستان،پشتونهای پاکستان پشت پشتونهای افغانستان و غیره کم کم وزنه بسمت دشمنان ایران سنگین تر و کلا از دست ایران خارج و فرهنگ آنان به سمت کشورهای عربی ،پشتو و ترکیه سوق پیدا میکنند و فرهنگ و سرزمین ایران و ایرانی بسیار کوچک و محدود به مرکز ایران میشود
  • فرشاد IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    آمریکا با اون عظمت نتونست داخل افغانستان دوام بیاره ترکیه میخاد اونجا امنیت برقرار کنه خیلی مسخره است ترکیه در این چند سال حرکت هایی جهت مطرح کردن خودش کرده ولی در باطن توانایی دو ماه جنگ رو نداره همشون از پشت به ایران خنجر میزنن ایران نباید با این کشورها روابط مسالمت آمیزی داشته باشه بلکه باید نفع شخصی شو لحاظ کنه و هر جایی که میخان نفوذ کنند ریشه هاشون ضعیف کنن ن تنها ترکیه بعضی از کشورهای به ظاهر دوست اونارو وسیله کنید وسیله دست اونا نشید .نزارید تاریخ تکرار بشه
  • سید مهدی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    مسولان نظامی ما چه غلطی کنن؟ وقتی هر جا میرن با سرزنش بعضی مردم مواجه میشن وای کشور وای مملکت چرا ما در سوریه ای و چرا..... پول ما رو اونجا خرج نکنید مردم مردم مردم یه روزی مردم امریکا نیروهاشون رو بدرقه میکردن که برن هزاران کیلومتردور تر که سوریه بجنکن برای منافع آمریکا ما چگونه برخورد کردیم جز با سرزنش برا پول رفتن پول میگیرن که میرن و.... نعمت های انسان به اندازه ی لیاقت خودشون هست یا لااقل حفظ میشه ما هم یه روزی به پشت دروازه های اسراییل در مدیترانه بودیم ولی الان .... علی برکن الله
  • آریایی IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    وقتی دولت مردان ما در تنظیم قیمت مرغ هم ناتوان هستن، خوب قورباغه هفت تیر کش میشه و خرس کدخدا
  • ناشناس IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 1
    ترکها رو بگذار بیان‌ کابل‌ مگه‌ جرات‌ میکنن‌ بیان‌ کابل‌ طالبان‌ چنان‌ گوشمالی‌ بدهن‌ اینارو فکر کردن‌ افغانستان‌ بی‌صاحابه‌ مثل‌ لیبی‌
  • شهاب IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 1
    ترکیه مخاد نفوذش توی خاورمیانه بیشتر باشه ترکیه به وقتش از امریکا هم بد تر میشه
  • حمیدرضا IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    1 1
    همسایگان ما همگی در محاصرهٔ ایران نقش دارند، که این نقش را ایالات متحده تعیین می کند. دراین میان نقشِ ترکیه از بقیه، پُررنگ تر است.