۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶

این فیلم بخاطر روایت معکوس داستانش که از آخر به اول تعریف می‌شود، شهرت زیادی دارد.

نزهت بادی: خوشم می‌آید که من هر چقدر سراغ فیلم‌های خاص‌تر و کمتر دیده‌شده می‌روم، شما باز هم آنها را به راحتی حدس می‌زنید. فیلم هفته پیش که در کشور ما هزار تا ترجمه از آن شده، همانی بود که نوشته بودید. یعنی حباب یا لباس یا مکعب غواصی و پروانه ساخته جولین اشنابل.

اما این هفته فیلمی را برایتان در نظر گرفتم که فکر می‌کنم همه آن را دیده‌اند. چون این فیلم در کنار «پالپ فیکشن» و «21 گرم» از مهمترین نمونه‌های روایت غیرخطی دهه اخیر است و فیلم بخاطر روایت معکوس داستانش که از آخر به اول تعریف می‌شود، به شدت معروف است.

اساسا فیلمساز مورد نظرمان عاشق داستان‌هایی با ساختار معماگونه و پر از بازی‌های زمانی، جابجایی و درهم‌آمیزی شخصیت‌ها و تغییرهای ناگهانی در روایت است و البته در این زمینه هم به اندازه کافی موفق بوده که او را نابغه سینمای مدرن قرن اخیر بدانند که قابلیت‌های قصه‌گویی در سینما را گسترش داده است.

بارزترین مولفه‌ای که در آثار او می‌توان یافت، قهرمانانی پر از تردید و ترس است که می‌کوشند بخش‌های تاریک گذشته‌شان را پاک کنند و برای فرار از واقعیت تلخی که بر زندگیشان آوار شده، بر اساس تکه‌های مورد علاقه‌شان حقیقت خودشان را بسازند.

به همین دلیل در فیلم‌های او غالبا با نوعی عدم قطعیت که از راوی نامطمئن و زاویه دید مغشوش او برمی‌آید، روبرو هستیم و چنان در جهان متزلزل و پریشان ذهن قهرمان گرفتار می‌شویم که نمی‌دانیم به چه چیزی اعتماد کنیم.

فیلمی که این هفته از آثار او انتخاب کردیم، بهترین نمونه برای نفوذ به دنیای فیلمساز است و تقریبا تمام مولفه‌های مضمونی و سبکی او را در خود دارد. اگر موافق باشید تکان‌دهنده‌ترین صحنه فیلم را برای بازی‌مان انتخاب کنیم.

همان جایی که جو پانتولیانو به گای پیرس حقیقت را می‌گوید، اما پیرس می‌بیند که این حقیقت نه تنها نمی‌تواند روح ناآرام او را التیام بخشد، بلکه احساس گناه و عذاب او را بیشتر دامن می‌زند. پس ترجیح می‌دهد به بازی‌اش ادامه دهد و دوستش را می‌کشد و پشت عکسش می‌نویسد که دروغ‌هایش را باور نکن.

درواقع پیرس برای فراموش کردن فاجعه قتل همسرش نیاز به این خودفریبی و جعل واقعیت دارد و بجز این قصه پوچ و خودساخته یافتن قاتل و انتقام‌گیری، انگیزه دیگری برای تحمل و ادامه این زندگی دردناک ندارد.

درواقع، همه ما به طرز بیمارگونه‌ای میل به انکار و نفی واقعیت‌های تلخ و گریز به سوی حقیقتی دلخواه داریم. شاید اگر این کار را نکنیم با این همه احساس گناه حسرت و پشیمانی که مدام با آنها درگیر هستیم، دیوانه شویم.

فیلم را که حتما دیده‌اید، نظرتان درباره‌اش چیست؟

5858

کد خبر 152939

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mehdi IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    Memento
  • كاوه IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    من فيلمو نديدم ولي وقتي شما ميگيد خوبه، ميرم پيداش مي كنم و مي بينم.
  • رضا IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    آخه همه چیز فیلم رو لو می دید و انتظار دارید ما حدس نزنیم ممنتو یا یادگاری کریستوفر نولان
  • ارمین IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    یادگاری یا ممنتو
  • محمد رضا IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    یادگاری یا همون ممنتو
  • آفتاب ابدی ..... IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    Memento 2000 Director: Christopher Nolan Writers: Jonathan Nolan (short story "Memento Mori"), Christopher Nolan (screenplay) Stars: Guy Pearce, Carrie-Anne Moss and Joe Pantoliano
  • نيما IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    اسمشو كه همه گفتند. فيلم از جهت نوع روايت خيلي اصيله، يعني اصلا جور ديگه نميشه تعريفش كرد.
  • سین.زهره IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    یادگاری ازکجا درمیارید رفقا یادآوری بابا ممنتو به هیچ زبونی یادگاری نمیشه!
  • محمد رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    سین.زهره به نظر منم یادآوری بیشتر به اسم فیلم میخوره ولی من یادگاری شنیدم،واسه همین نوشتم یادگاری؛دوستان اگه از فیلمایی باروایت معکوس خوشتون میاد حتما فیلم برگشت ناپذیررو ببینید.کارگردان گاسپر نوئه.اگر دیدین نظرتون چیه
  • شايان IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۵
    0 0
    رفقا! نظرتون راجه به فيلم بتمن شواليه سياه چيه؟ فكر نمي كنم كسي بتونه شخصيت جوكر رو از ياد ببره

آخرین اخبار