نقیب‌السادات: مشکل رسانه‌های ما تبعیت از هیجانات است

ایرنا نوشت: استاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است مشکل رسانه‌ها پیروی از هیجانات و تاحدودی احساسی عمل‌کردن است؛ یعنی رسانه‌های ما به جای این که کارکرد خبری و اطلاع‌رسانی داشته باشند، بیشتر کارکرد تبلیغی و ترغیبی دارند.

سیدرضا نقیب‌السادات در پاسخ به این سوال که چرا تداوم خبری در فضای رسانه‌ای ما معنایی ندارد، بیان کرد: مشکلی که در حوزه رسانه داریم این است که تابع هیجانات هستیم و تاحدودی احساسی عمل می کنیم؛ یعنی رسانه‌های ما به جای این که کارکرد خبری و اطلاع رسانی داشته باشند، بیشتر کارکرد تبلیغی و ترغیبی دارند. به همین خاطر عمدتا به جای این که کارکرد خبری باشد ما از مولفه های خبر و اصول و تاکتیک های تبلیغی و ترغیبی تبعیت می کنیم و این مشکلی است که باعث می شود که خبری در دوره ای باشد و پس از آن نباشد؛ یعنی نفس تداومی خبر و اطلاع رسانی در اینجا نادیده گرفته می شود.

رسانه ها به خصوص با کارکردهای رسانه ای و آموزشی مبتنی بر تداوم، سرعت انتشار، وسعت انتشار یا تنوع و گوناگونی نشر خبر کار می کنند اما ما این کار را انجام نمی دهیم و این باعث می شود که خبری که در دوره ای برجسته شده است با عدم پیگیری اطلاع رسانی درمورد آن یا عواقبش همراه گردد و در نقطه ای بی سرانجام رها شود.

دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: نکته دیگری که قابل طرح است این است که اتفاقی که در حوزه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی افتاده با اشاعه اخبار از منابع رسمی منتشر می شود؛ اما پیگیری خبر در فضای مجازی دنبال می شود.

یکی از دلایل این موضوع این است که فضای مجازی مجال پروراندن آن را دارد لذا ما می بینیم که این تفاوت در سخت خبر و نرم خبر از این منظر خود را نمایان می سازد که مراجع رسمی به شکل سخت خبری را می زنند اما به شکل نرم خبری مانند فیلتر، حقوق و علائق انسانی به فضای مجازی تسری می یابد.

وی تاکید کرد: این تفاوت موجب گردیده است که تداوم و پیگیری خبر در فضای مجازی بیشتر باشد لذا آن ماهیتی که خبر دارد و مورد علاقه است و جزو ویژگی های نرم خبری است در رسانه های رسمی نباشد؛ چرا که نظام این رسانه ها سخت خبر است و هر خبری حداکثر ۷۲ ساعت بقا و تداوم دارد و پس از آن مانند نانی که بیات می شود، از تازگی می افتد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1529796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =