قهرمانپور در کلاب هاوس خبرآنلاین: سیاست ایران در منطقه دچار تناقض است؛ شاید رئیسی دست به تغییراتی در وزارت خارجه بزند

کارشناس منطقه خاورمیانه در کلاب هاوس خبرانلاین گفت: با وجود تغییرات در وزارت خارجه در دولت فعلی اتفاق مهمی رخ نداد. نگاه ایران یک نگاه تهدید آمیز نسبت به خاورمیانه است و برخی معتقدند ایران باید از حضور منطقه باید به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کند.

به گزارش خبرآنلاین، رحمان قهرمانپور در مورد اولویت های دولت سیزدهم در منطقه در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: در مورد سیاست ایران در منطقه تناقضی وجود دارد. هم در دوره روحانی و قبل از آن بوده است. مساله که به نظر می رسد در دوره آقای رئیسی هم ادامه دار باشد. مساله اصلی موضوع ساختاری داخلی است که بدنه وزارت خارجه اساسا در راستای اولویت دادن به منطقه طراحی و تنظیم نشده است. بسیاری از کارشناسان ترجیح می دهند در اروپا و سازمان های بین المللی ماموریت بگیرند. از همین رو منطقه و جهان عرب به اولویت های بعدی وزارت خارجه تبدیل شده است.ترکیه جز اداره اسیا و عراق و اردن جز اداره خاورمیانه عربی هستند و تعامل ژئوپلتیکی زیادی با هم دارند.

دعواهای قبل از انتخابات در خصوص میدان و دیپلماسی معضلات را نشان دهد. اینکه آقای رئیسی بتواند کاری انجام دهد در هاله ای ابهام است. با وجود تغییرات در وزارت خارجه در دولت فعلی اتفاق مهمی رخ نداده است. نگاه ایران یک نگاه تهدید امیز نسبت به خاورمیانه است و برخی معتقدند ایران باید از حضور در منطقه باید به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کند. اما باید در نظر داشت که خاورمیانه تابعی از تحولات غرب شده است. در بحث ساختار وزارت خارجه نیز باید گفت که این وزارتخانه رویکردی محافظه کارانه دارد و تغییرات در آن بعید به نظر می رسد. از همین رو حل کردن دوگانه دیپلماسی و میدان بعید به نظر می رسد. حتی با تغییر دیپلمات ها نیز نمی توان انتظار داشت که تغییراتی حاصل شود. سیاستمداران ایران بر این باورند سرمایه گذاری در خاورمیانه منجر به افزایش تنش با غرب خواهد شد.

موضوع چین در دولت آقای رئیسی نیز مطرح است که اجماعی در آن وجود ندارد. در بین کارشناسان نیز رویکردی اجماعی وجود ندارد و معلوم نیست چین در کجای معادله قرار دارد. تصویر روشنی از چین وجود ندارد که روابطش با آمریکا و کشورهای منطقه چگونه خواهد بود.برخی معتقدند چین می تواند نقش موازنه کننده را داشته باشد اما برخی معتقدند تلاش های این کشور تاثیری ندارد. نکته اینکه ایران در اقتصاد چین اولویت پنجاهم است.

در دوره رئیسی شاید راه حل این باشد که دست به تغییرات در نیروهای وزارت خارجه بزند. سیاستی که در دوره احمدی نژاد نیز انجام شد. اما در مورد کارآمد بودن این روش جای تردید وجود دارد.

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1530491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =