رجا نیوز نوشت:

اطلاعات دریافتی از جاسوسان بازداشت شده از سوی وزارت اطلاعات در هفته اخیر، مشخص کرده که سازمان اطلاعاتی ایالات متحده برنامه ویژه و گسترده‌ای را برای اغفال و در اختیار گرفتن ظرفیت جوانان و دانشجویان ایرانی طراحی کرده است. 

به گزارش رجانیوز، چند روز پیش وزارت اطلاعات اعلام کرد که با عنایات الهی و در پی اقدامات گسترده اطلاعاتی و ضداطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)، شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا در داخل و خارج از کشور شناسایی و متلاشی شد.   

 این شبکه که از سوی تعداد قابل توجهی از افسران اطلاعاتی عملیاتی برجسته سازمان سیا در چند کشور جهان راه اندازی شده بود و با استفاده از پوشش‌های گوناگون از قبیل ارائه ویزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصیل در خارج از کشور و نیز با پوشش مراکز کاریابی درصدد فریب عده‌ای از شهروندان، تخلیه اطلاعاتی و به جاسوسی واداشتن آن‌ها بود، با تلاش هوشمندانه ماموران اطلاعاتی کشور منهدم شد.

در این زمینه، بر اساس اطلاعات جدیدی که رجانیوز از ماهیت این گروه و هویت افراد فعال به آن دست یافت، از میان افراد بازداشت شده، تنها 30 درصد از این افراد آگاهانه به فعالیت در این شبکه می‌پرداختند و بقیه افراد ناخواسته و بدون توجه به نوع فعالیت‌های خود، وارد فعالیت‌های این مجموعه شده بودند.

بیش از 75 درصد این افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر بودند؛ موضوعی که نشانگر سرمایه گذاری و توجه ویژه سازمان‌های اطلاعاتی غربی به دانشجویان و تحصیل‌کرده‌های ایرانی و سوءاستفاده از بی اطلاعی آنان از پیچیدگی‌های این سازمان‌ها است.

برخی از دستگیرشدگان، اطلاعاتی در مورد نهادهای مالی، حمل و نقل شهری و هوایی،شبکه انتقال نفت و گاز و حوزه فناوری اطلاعات به خارج از کشور منتقل کرده بودند.

مواردی مانند تهیه و جمع آوری اطلاعات در مورد تدابیر جمهوری اسلامی ایران در دور زدن تحریم‌ها، اعلام نقاط آسیب پذیر در سیستم معاملات جهانی ایران، نحوه اختلال در شبکه حمل و نقل شهری به ویژه در شرایط خاص و بحرانی، از جمله اقدامات این شبکه جاسوسی وابسته به سازمان اطلاعاتی ایالات متحده (سیا) بوده است. 

نخستین جرقه شناسایی و آغاز عملیات برای متلاشی کردن این شبکه اطلاعاتی، از اظهارات جالب و مهم یک دانشجوی نخبه ایرانی آغاز شد؛ دانشجویی که از طریق یکی از موسسات فعال در اینترنت به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی به کشور مالزی رفت و همین مساله موجب شد تا متوجه سرحلقه یک جریان هدایت و مدیریت شده شود. 

این دانشجوی نخبه پس از مکاتباتی که با موسسه مذکور داشته و همچنین حضور در دفتر مرکزی این موسسه در کشور مالزی، متوجه می‌شود که اعطای بورسیه تحصیلی رایگان از سوی این موسسه تنها در برابر ارائه اطلاعات محرمانه و خصوصی برخی نهادهای دولتی در ایران در اختیار او قرار خواهد گرفت که همین موضوع موجب شد تا او در هنگام بازگشت به ایران و طی ارتباط با مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور، مشاهدات و اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار بدهد؛ روندی که به نقطه آغاز شناسایی این شبکه اطلاعاتی انجامید. 

یکی از مهمترین مسائلی که از سوی مسئولان مربوطه در مورد نحوه فعالیت این شبکه جاسوسی عنوان شده، تسلط کامل افسران سازمان سیا به زبان فارسی -حتی در حد آشنایی کامل با ضرب المثل‌های کهن فارسی- و همچنین برقراری ارتباط بر طبق اصول فرهنگ و آداب ایران بوده است؛ تا جایی که اکثر مرتبطان این شبکه از آمریکایی و غیرایرانی بودن مقامات مافوق خود اطلاعی نداشته‌اند. 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه چند روز پیش خود که در مورد دستگیری اعضا و انهدام این شبکه اطلاعاتی منتشر کرد، نسبت به تماس‌ها و ارتباطات مشکوکی که در پوشش دعوت به تحصیل، اشتغال یا اقامت در خارج از کشور، اخذ ویزا و نیز نظرسنجی‌های تلفنی بدون منشاء معتبر صورت می‌گیرد، به مردم به ویژه جوانان و دانشجویان هشدار داد.

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =