با سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن انواع غذاها آشنا شوید!

سرخ کردن مواد غذایی یکی از روش‌های طبخ غذا است که نیازمند استفاده از روغن مخصوصی است. غذایی که با این روش آماده می‌شود، معمولاً تحت حرارت بالا سرخ خواهد شد، بنابراین روغن مصرفی باید مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و به سرعت نسوزد. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باید برای انتخاب بهترین روغن سرخ کردنی در نظر بگیریم، نقطه دود یا دمایی است که در آن، روغن مقاومت خود را در برابر حرارت از دست داده و شروع به تجزیه می‌کند.

با تجزیه شدن روغن خوراکی گیاهی، موادی سمی تولید می‌شود که سرطان‌زا خواهد بود و باعث بروز التهاب در بدن خواهد شد. پس نقطه دود، مهم‌ترین شاخص برای انتخاب بهترین روغن برای سرخ کردن مواد غذایی است.

باتوجه به اینکه تمامی روغن‌های خوراکی مقاومت بالایی در برابر حرارت ندارند، بنابراین در زمان انتخاب روغن سرخ کردنی، باید به درجه نقطه دود آن محصول دقت کنیم. از لحاظ تئوری، روغنی برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب است که نقطه دودی بالاتر از ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد داشته باشد. چرا که معمولاً برای سرخ کردن مواد غذایی، به دما یا درجه حرارتی بالاتر از ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد نیاز داریم.

سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن انواع غذاها کدام است؟

از جمله انواع روغن خوراکی که می‌توان از آن‌ها در انواع روش‌های سرخ کردنی شامل تفت دادن و سرخ کردن عمیق و طولانی‌مدت استفاده کرد، روغن ذرت و آفتابگردان هستند. این محصولات دارای نقطه دود بالاتر از ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد بوده، بنابراین در مقابل حرارت بالا و زمان طولانی سرخ‌کردن، مقاومت خوبی دارند و تجزیه نخواهند شد. از طرفی، هر کدام از این محصولات دارای خواص منحصربه‌فردی هستند که آن‌ها را به بهترین روغن سرخ کردنی کم جذب زیرو ترانس تبدیل کرده است.

با سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن انواع غذاها آشنا شوید!

روغن ذرت، پرچم‌دار  بهترین روغن سرخ کردنی

روغن ذرت با نقطه دود ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد و خواصی فوق‌العاده، نظیر میزان بالای اسیدهای چرب‌غیراشباع، پایین‌ترین میزان اسیدهای‌چرب‌اشباع و وجود مواد معدنی و ویتامین‌هایی چون ویتامین E، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سرخ کردن مواد غذایی است. روغن ذرت فاقد کلسترول و ترانس بوده و در نتیجه، مصرف آن باعث افزایش سطح کلسترول بد خون (LDL) نخواهد شد. وجود فیتواسترول‌ها به‌عنوان یک ضدالتهاب قوی در کنار اسیدهای چرب ضروری همچون امگا9، امگا6 و ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و قوی، عامل مهمی در مبارزه با اثر رادیکال‌های آزاد بوده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش خواهند داد.

یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف روغن ذرت به عنوان سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن انواع غذاها، عدم وجود رنگدانه‌های کلروفیل است. رنگدانه‌های کلروفیل، یکی از اصلی‌ترین عوامل در تسریع فرآیند اکسیداسیون روغن‌های خوراکی گیاهی در مقابل نور و حرارت هستند. بنابراین چون روغن ‌ذرت فاقد این رنگدانه‌ها است، بیشترین میزان ماندگاری را در بین انواع روغن خوراکی خواهد داشت. فرولیک اسید موجود در روغن ذرت، با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی، عامل مهمی در از بین بردن تومورهای سرطانی سینه و کبد بوده و می‌تواند از ابتلا به این سرطان‌ها نیز جلوگیری کند. روغن ذرت با بهبود عملکرد لوزالمعده، سطح قند خون را تثبیت کرده و در نتیجه، مانع از ابتلا به دیابت نوع۲ خواهد شد. جالب است بدانید که روغن ذرت با کمک به جذب بیشتر ویتامین D توسط بدن، منجر به تقویت و استحکام استخوان‌ها خواهد شد. با توجه به خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد و فوق‌العاده، این محصول می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای انواع روش‌های طبخ غذا شامل پخت‌وپز، تهیه سس، سالاد و سرخ کردن مواد غذایی باشد.

با سالم‌ترین روغن برای سرخ کردن انواع غذاها آشنا شوید!

روغن آفتابگردان، پُرمصرف‌ترین روغن سرخ‌کردنی

روغن آفتابگردان یکی از محصولاتی است که از اواسط دهه ۶۰ میلادی به‌عنوان بهترین روغن سرخ کردنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌های روغنی آفتابگردان حاوی مقادیر قابل‌ توجهی مواد معدنی، ویتامین E و آنتی‌اکسیدانی به نام آلفا توکوفرول هستند. روغن آفتابگردان پس از روغن ذرت، دارای بیشترین میزان اسیدهای چرب‌ غیراشباع و کمترین میزان اسیدهای چرب‌ اشباع است. سطح ویتامین E موجود در این روغن قابل توجه بوده و در کنار اسیدهای چرب ضروری مانند امگا9 و امگا6، عامل مهمی در مهار اثر رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر ابتلا به سرطان است. روغن آفتابگردان به تنظیم قند خون کمک کرده و در نتیجه، منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز خواهد شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول، پیشگیری از انسداد شریان‌ها، بهبود سیستم ایمنی بدن و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی است. سطح بالای امگا۹ در روغن آفتابگردان باعث شده تا این محصول، تأثیر زیادی روی ترمیم بافت‌ها و بهبودی زخم‌ها داشته باشد.

در انتها باید اشاره کنیم که اگر برای طبخ غذا، تنها از روش پخت‌وپز و تفت دادن کوتاه مدت استفاده می‌کنید، روغن زیتون و روغن کنجد به‌دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی مناسب برای سرخ کردن، می‌توانند جایگزینی بسیار عالی برای روغن ذرت و آفتابگردان باشند. اما این محصولات، نقطه دود پایینی دارند و در نتیجه نباید از آن‌ها برای سرخ کردن‌های طولانی‌مدت استفاده شود.

انتخاب سالم‌ترین روغن سرخ کردنی از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که ما هر روز برای طبخ غذا از این ماده استفاده می‌کنیم. پس حالا که به عضوی ثابت در رژیم غذایی ما تبدیل شده، چه بهتر که سالم‌ترین آن‌ها را خریداری کنیم.

2121

کد خبر 1532869