بستری شدن ۱۷۰۰ بیمار کرونایی در روز بازداشت قاچاقچیان واکسن کرونا و داروهای نایاب

امروز بیش از ۱۷ هزار نفر با تشخیص قطعی آلودگی به کرونا روبرو شدند که از بین آنها بیش از ۱۷۰۰ نفر به خاطر وخیم بودن وضعیت در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز اخبار مهم کرونا در دو حوزه جای می گیرد. یکی از حوزه ها درباره واکسیناسیون عمومی مردم و دیگری درباره شیوع هولناک واریانت های جدید کرونا در کشور است به صورتی که امروز اعلام شد بیش از ۱۷ هزار نفر طی شبانه روز اخیر به صورت قطعی به کرونا آلوده شده اند.

امروز وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد یک گروه خلافکار که باعث قاچاق واکسن و داروهای کرونا می شد را بازداشت کرده است. در بخشی از اطلاعیه مزبور آمده: به دنبال اقدامات وزارت اطلاعات که با هماهنگی مراجع قضایی صورت گرفت، ضمن کشف مقادیر قابل توجهی واکسن تقلبی کرونا، برخی داروهای تقلبی نظیر آمپول‌های رمدیسیویر، اکتمرا و ...  نیز از مخفی‌گاه‌های این سوداگران کشف و ضبط گردید.   حتی مقامات پلیس هم اعلام کردند سلطان قاچاق داروهای نایاب را گرفته اند که در بین داروهای این سلطان بی تاج و تخت، دوا و درمان کرونا هم وجود داشته.

ولی مهمترین خبر حوزه واکسیناسیون این نبود. بلکه ماجرای اطلاعرسانی درباره قطع همکاری کوبا با ایران در تهیه واکسن بود که از سوی دکتر مینو محرز عنوان شد و بلافاصله با تکذیب مقامات بهداشتی روبرو شد.

در این رابطه رییس انستیتوپاستور ایران با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن واکسن کرونای ایرانی - کوبایی و با بیان اینکه نمی‌دانیم با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: بانک سلول تولید این واکسن گرفته شده، مقدمات تولید انجام شده و اولین بچ تولید شده و تا چند روز آتی تحویل خواهد شد.

دکتر علیرضا بیگلری گفت: خانم دکتر محرز مسوول گفته‌های خودشان هستند. ما نمی‌دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند. ما به صورت کاملا مشخص در زمینه تولید مشترک واکسن کرونا با کوبا، توافق‌نامه داریم، کار پیش رفته، سلول بانکی را گرفته‌ایم و کارآزمایی بالینی را انجام دادیم و مراودات دو کشور در این زمینه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به صورت هفتگی در زمینه واکسن کرونای ایران و کوبا، با طرفین جلسات هفتگی منظم داریم، گفت: من نمیدانم چرا خانم دکتر محرز این اظهارات را مطرح می کنند و تعجب می‌کنم. این اظهارات خیلی عجیب است.

بستری شدن ۱۷۰۰ بیمار کرونایی در روز بازداشت قاچاقچیان واکسن کرونا و داروهای نایاب

این بیانات در حالی مطرح می شود که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دوز اول واکسن کرونا را زده اند و دو میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دوز دوم واکسن کووید ۱۹ را تزریق کرده اند. طبق اعلام وزارت کشور بیش از ۸ میلیون دوز واکسن کرونا به نظام سلامت تحویل داده شده است.

امروز صبح هم عنوان شد ایران واکسن مشترک دیگری را با یک کشور خارجی تولید می کند. این بار قرعه واکسن سازی ایران به نام استرالیا خورده است.

پیام طبرسی محقق طرح مطالعاتی واکسن ایرانی-​استرالیایی اسپایکوژن و عضو هیأت علمی واکسن ایران استرالیا برای شرکت وکسین استرالیا بوده است و آزمایشات حیوانی و فاز یک خود را در استرالیا گذرانده است و مورد تایید سازمان غذا و داروی استرالیا قرار گرفته است، شرکت وکسین استرالیا با یک شرکت خصوصی ایرانی قرارداد همکاری امضا کرده است تا فاز مطالعات بالینی دو و سه آن در ایران انجام شود.

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه واکسن اسپایکوژن دو دزه است افزود: درصورت تایید این مرحله توسط وزارت بهداشت مطالعات این واکسن وارد فاز سوم خواهد شد.

طبرسی با بیان اینکه نتایج مطالعات فاز دوم انسانی تا اواخر ماه جاری به وزارت بهداشت ارسال خواهد شد اظهار داشت: فاز دوم مطالعات بالینی روی ۱۶۸۰۰ نفراز داوطلبان انجام خواهد شد که فراخوان آن نیز به صورت عمومی انجام می‌شود.

در شرایطی که کشور گرفتار موج پنجم کروناست و مردم زیادی برای دسترسی به واکسن به کشورهای همسایه سفر می کنند ولی در کشور خود خدمات سلامت عمومی را دریافت نمی کنند، سوالات زیادی در ذهن مردم در خصوص وظایف دولت در زمینه تامین سلامت عمومی شکل گرفته است.

با وجود این اخبار همچنان واکسیناسیون عمومی روند کندی را پی می گیرد. درباره تولید واکسنهای ایرانی هم امروز رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از راه اندازی دومین خط تولید واکسن کوو ایران برکت خبر داد و گفت: تا شهریور امسال همانطور که قول داده بودیم حداقل ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد.

بستری شدن ۱۷۰۰ بیمار کرونایی در روز بازداشت قاچاقچیان واکسن کرونا و داروهای نایاب

درباره وضعیت وخیم مرگ و میر کرونایی هم امروز اعلام شد ویروس دلتای کرونا به پایتخت هم رسیده‌است. طبق آخرین به روزرسانی رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور در اپلیکیشن ماسک از امروز چهارشنبه ١۶ تیر ماه، ١۵ مرکز استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.

به همین مبنا وزارت بهداشت اعلام کرد از دیروز تا امروز ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسید. تاکنون دو میلیون ۹۶۷ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

واقعیت این است که علایمی که در گذشته در مراجعان سرپایی مشکوک به کرونا به بیمارستانها مشاهده می شد تشدید شده است. در حال حاضر این علایم شامل سرگیجه، سردرد و علائم توامان گوارشی است و در مراجعان سرپایی فعلی آبریزش بینی و موارد از این قبیل بیشتر مشاهده می شود.

در این رابطه دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره اینکه علایم چشمی همچنان جزو علایم نسبتا شایع در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی است، گفت: ضعف، بیحالی و سرگیجه جزو بالاترین علامت های مراجعان بخش های سرپایی را تشکیل می دهد  که نشان دهنده ابتلای مردم به گونه دلتای کرونا است.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با ویروس کرونا استان تهران پیش بینی کرد: گونه دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی به تدریج الگوی غالب ایران خواهد شد.

235231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =