«حمایت از مشاغل خرد در قالب بنگاه های کوچک و متوسط» تنها راه حلی است که یکی از ثروتمند ترین زنان ایرانی آن را برای کاهش نرخ بیکاری زنان ارائه می کند.

فاطمه مقیمی که برخی رسانه ها از او به عنوان ثروتمند ترین زن ایرانی نام می برند این راهکار را در نشست « اشتغال زنان در سال جهاد اقتصادی » و بزرگداشت روز زن، در حضور قائم مقام وزیر بازرگانی و رییس اتاق تهران بانوان بازرگان و کارآفرین مطرح کرد.

 رییس شورای بانوان بازرگان بستر سازی برای «ارتقا سطح مشارکت بانوان در فعالیت های اقتصادی» را به عنوان یکی از الزامات تحقق جهاد اقتصادی و به مثابه یک تکلیف برشمرد و گفت:« تکلیف برای طراحی مکانیزمی که افزایش مشارکت نیروی کار اعم از زن و مرد را به ثمر بنشاند. حال آنکه، این روزها به گواه آنچه صاحب نظران هشدار می دهند، معضل بیکاری چالش اصلی اقتصاد کشور است. »

سیده فاطمه مقیمی با اشاره به اینکه « یکی از شناخته شده ترین محور های توسعه، حضور زنان در فضای کسب و کار است» گفت:« انتظار می رفت نرخ مشارکت زنان در ایران از 25 درصد بیشتر باشد. اما این نرخ در تحقیقات به کمتر از 15 درصد سقوط کرد و در سال 88 نیز روی 14 درصد ماند؛ در حالی که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در همین سال 9/62 درصد بود. »

به گفته او «برابرتعاریف شاخص های توسعه از هر2 نفر نیروی کار یک نفر باید شاغل باشد. در حالی اکنون از هر 4 نفر، یک نفر در ایران دارای شغل است که این فرد ممکن است، مرد یا زن باشد. بدین ترتیب از هر 10 نفر شاغل مرد، حدود 2 نفر زن دارای شغل هستند.»


او با تاکید براینکه « ابزار بهبود واصلاح فضای کسب وکار در دستان دولت است» این را هم گفت که پیگیری «رشد نرخ اشتغال» و « مشارکت» زنان در اقتصاد، لابه لای مصوبات دستگاه های اجرایی راه به جایی نمی برد ودولت باید راه را برای ورود بخش خصوصی باز کند.


مقیمی با اشاره به اهمیت مشارکت اقتصادی زنان در ایران افزود:« به هرحال باید پذیرفت که دولت توان جذب این تعداد نیروی آماده به کار را ندارد و بخش خصوصی موجود نیز از چنین ظرفیتی برخوردار نیست. بنابراین اگر نگوییم توسعه کارآفرینی تنها راه پیش روست، دست کم در شرایط امروز به عنوان یکی از بهترین راه حل ها برای مقابله با بیکاری است.»

او تاکید کرد:«حمایت از ایجاد مشاغل خرد و مدیریت کارآفرینی زنان همان الگویی است که موجب جهش کشورهای توسعه یافته در این مقوله شد. سیاستی که حاصل تعامل سیاستمداران، اقتصاد دانان و برنامه ریزان در این کشور هاست و در نهایت موجب تقویت نقش کارآفرینی زنان در توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی خواهد شد.»

رییس شورای بانوان با اشاره به جمعیت در کشور و همچنین برای بهره گیری از پتانسیل های بالقوه و بالفعل زنان در حوزه اقتصاد ، ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی بانوان، «توسعه کارگاه های کوچک» را به عنوان یکی از عمده ترین راهکارهای کاهش نرخ بیکاری زنان مورد تاکید قرار داد.

او گفت:  تحقیقات نشان می دهد که در سایر کشورهای درحال توسعه نیز بخش اعظم تولید ناخالص داخلی آنها از ناحیه این گونه صنایع تامین می شود. او در این باره توضیح داد :« جهت گیری کلی این مقوله تمرکز براشتغال زایی بانوان از طریق ساماندهی و توسعه کسب و کار ها و بنگاه های کوچک و متوسط است . او همچنین گفت که در شرایط محدودیت منابع مالی و تقاضای فراوان شغل توسط بانوان طرح های اشتغالزایی باید به سمتی سوق داده شود با منابع محدود، بازده اقتصادی بیشتری را عاید فعالان اقتصادی کند.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =