هیئت طالبان در روسیه،شرط خود را برای دولت مرکزی اعلام کرد/می‌خواهیم امریکا در افغانستان سرمایه‌گذاری کند/دولت باید اسلامی باشد

ایسنا نوشت: هیئت طالبان در مسکو اعلام کرد که این گروه با «دولت کابل» در مورد آتش‌بس رایزنی کرده و درصورت نتیجه‌گیری از مذاکرات دوحه، به حملات خود پایان خواهند داد.

به نقل از یورونیوز، هیئت گروه طالبان در سفر رسمی به مسکو٬ پایتخت روسیه اعلام کرد: «در مورد آتش‌بس با دولت افغانستان رایزنی کرده و درصورت نتیجه‌گیری از مذاکرات دوحه، حملات‌مان را متوقف می‌کنیم».

این هیئت همچنین تاکید کرده که هدف طالبان «غصب کامل قدرت در افغانستان نیست٬ اما در مورد عدم حمله به مراکز ولایات افغانستان به واشنگتن تعهد ندادیم».

در همین حال سهیل شاهین یکی از اعضای این هئیت در حساب توئیتر خود نوشت: هیئت عالی رتبه از دفتر سیاسی به ریاست شهاب الدین دلاور با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس فدراسیون روسیه برای افغانستان و هیئت همراه در مسکو دیدار کرد. دو طرف در مورد تحولات جدید در کشور ما بحث کردند.

وی افزود: دلاور در این دیدار اظهار داشته که «تمام مرزهایی که اکنون تحت کنترل این گروه هستند باز و کاربردی باقی خواهند ماند. قرار نیست دیپلمات‌ها، سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، سازمان‌های غیردولتی‌ و کارمندان آنها را هدف قرار دهیم».

محمد نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار مطلبی در حساب رسمی خود در توییتر اعلام کرد که یک هیئت به رهبری شیخ شهاب الدین دلاور به روسیه سفر کرده و با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

به نوشته ایندیپندنت، در همین حال هیئت رهبران سیاسی طالبان که به مسکو سفر کرده‌اند، پس از دیدار با مقام‌های روسی اعلام کردند که مهم نیست نام نظام آینده افغانستان «امارت اسلامی» باشد یا «دولت اسلامی»؛ بلکه این ماهیت نظام است که اهمیت دارد.

شهاب‌الدین دلاور، عضو دفتر سیاسی قطر طالبان، در راس این هیئت چهارنفره به مسکو رفت. وی در نشستی خبری در پایتخت روسیه گفت که چگونگی نظام در پی مذاکرات بین‌الافغانی تعیین خواهد شد.

دلاور گفته است: «درباره نظام آینده در بحث مذاکرات بین‌الافغانی تصمیم‌گیری خواهد شد. البته امارت اسلامی افغانستان را برای افغان‌ها مفیدتر و محقق‌تر می‌دانیم. این توافق تا حالا صورت نگرفته است. البته فکر می‌کنم که افغان‌ها برای نام‌ها اهمیت زیادی قائل نیستند؛ نام آن چه نظام امارت اسلامی افغانستان باشد چه دولت اسلامی افغانستان، برای افغان‌ها مهم نیست. برای افغان‌ها حقیقت و ماهیت نظام مهم است که آن را ما دیده‌ایم و استقبال می‌کنیم.»

شهاب‌الدین دلاور افزود: «ما به هدف دوم هم انشالله نزدیکیم که در افغانستان یک نظام واحد، افغان‌شمول، قوی و اسلامی داشته باشیم و در حال مذاکره با افغان‌های خودی هستیم و در میز مذاکرات درباره جزئیات این نظام بحث‌ خواهیم کرد. اگر نظام افغانستان اسلامی باشد و به تمامی قوانین مشروع جهانی که طبق موازین اسلام و سنت افغان‌ها باشد، خود را پایبند می‌دانیم. مهم این است که در مذاکرات نهایی در باره چه چیزی توافق می‌شود. البته نظام امارت اسلامی افغانستان را برای افغان‌ها بسیار مفیدتر، محقق‌تر و لایق‌تر می‌دانیم.»

هم‌چنین محمد نعیم، سخنگوی طالبان، در توییتی نوشت: «از نظر ما دیپلمات‌ها، کارمندان سفارت‌خانه‌ها، کنسولگری‌ها و موسسات خیریه مشکلی ندارند. آن‌ها فعالیت‌های خود را به شکل عادی ادامه دهند. هیئت‌های مقابل هم از طرف خود ابراز اطمینان و همکاری کردند و مواضع امارت اسلامی افغانستان را ستودند. هر دو طرف بر روابط حسنه و دوام روابط در آینده تاکید کردند.»

نمایندگان طالبان در این نشست مسکو همچنین تایید کردند که این گروه در پی پیشروی‌های اخیر بسیاری از گمرکات کشور را تصرف کرده است و می‌تواند ظرف دو هفته تمام کشور را تصاحب کند. دلاور افزود که برای حمله به مراکز ولایت‌ها هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستند. طالبان اعلام کرده است که از طریق زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، درباره پایان درگیری‌ها به دولت پیام داده اما دولت این پیام را نادیده گرفته است.

نمایندگان طالبان در این نشست گفت که طالبان می‌خواهد در آینده با آمریکا رابطه داشته باشد و آمریکا در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. او گفت زن‌ها می‌توانند در افغانستان کار کنند و تا مقطع دکتری درس بخوانند. دلاور همچنین اظهار داشت که هیچ خطری مترجمان آمریکایی را تهدید نمی‌کند و آن‌ها می‌توانند زندگی عادی خود را ادامه دهند.

این سخنگوی طالبان افزود که هیچ کشوری در آینده از افغانستان احساس تهدید نخواهد کرد. با وجود این، بسیاری در افغانستان این سخنان طالبان را باور ندارند و آن را بهانه‌ای برای تصاحب قدرت در این کشور می‌دانند.

خبرگزاری‌های روسیه همچنین گزارش داده‌اند که شهاب‌الدین دلاور در مسکو گفته است که آن‌ها به خاک تاجیکستان و مرزهای آسیای میانه حمله نخواهند کرد. دلاور بعد از دیدار با کابلوف اظهار داشته است: «ما به روسیه اطمینان دادیم که تحت هیچ شرایطی به خاک تاجیکستان وارد نمی‌شویم. ما وعده می‌دهیم که گروه تروریستی داعش را در افغانستان نابود کنیم.»

>>> بیشتر بخوانید:
طالبان به روسیه وعده داد

با وجود تصرف مناطق مرزی با تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، تخار و قندوز و پیشروی در مناطق مرزی با ازبکستان در بلخ و تصرف برخی مناطق هم‌مرز با ترکمنستان در هرات، گروه طالبان به مسکو اطمینان داده است که جنگجویان این گروه تصمیم ندارند از مرز افغانستان پا را فراتر بگذارند.

طالبان در موجی از حملات نظامی، بسیاری از مناطق هم‌مرز افغانستان با همسایگانش از جمله ایران را به کنترل خود در آورده و واردات و صادرات را مختل کرده است. صدها سرباز افغان ناچار شده‌اند برای نجات جان خود به ایران و تاجیکستان پناه ببرند.

تاجیکستان بیش از ۲۰ هزار نیروی خود را در امتداد مرز افغانستان مستقر کرده و روسیه هم اعلام کرده است که از متحدان خود در آسیای میانه حمایت خواهد کرد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =