خطر بزرگ در کمین کاربران ایرانی صرافی‌های بایننس و کوینکس

با ساختار جدید احراز هویت که توسط صرافی‌های خارجی در حال اجراست، به محض شناسایی کیف پول خریداران ایرانی رمزارزها، حساب موجود در آن مسدود خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعداد قابل توجهی از خریداران ایرانی رمزارزها، از صرافی‌های خارجی برای خرید و نگه‌داری رمزارزها استفاده می‌کنند و بنابر بررسی‌ها، بایننس یکی از محبوب‌ترین صرافی خارجی بین کاربران ایرانی‌ است. کوینکس نیز صرافی دیگری است که اخیرا فعال شده و مدعی است که خارجی است.

اگرچه در گذشته نیز موارد متعددی ثبت شده که صرافی‌های خارجی حساب و دارایی کاربران ایرانی را مسدود ساخته بودند یا حساب‌های خود آن‌ها به واسطه اقدامات مشکوک مسدود شده و در نتیجه میلیون‌ها دلار دارایی کاربران ایرانی از بین رفته یا به خطر افتاده اما به نظر می‌رسد این‌بار، خطر مسدود کردن حسابها جدی تر از قبل است و ایرانی ها باید سریعتر به فکر پیشگیری باشند.

 بیشتر بخوانید:

                ارز مجازی شبکه برق ایران را وارد بازی خطرناکی کرده است

بر این اساس، صرافی بایننس اخیرا اعلام کرده که یکی از اولین صرافی هایی است که سیستم CipherTrace Travel را با هدف کنترل انطباق با قوانین و مقررات شبکه مقابله با جرایم مالی (FinCen)  و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پیاده سازی کرده است.

شرکت سایفرتریس در ماه گذشته، گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن، 4.5 میلیون آدرس کیف پول  بیت کوین مرتبط با 72000 آدرس IP منحصر به فرد ایرانی را شناسایی کرده است و پیوستن بایننس به این سیستم، بدین معنا است که این صرافی با اتصال و پیاده سازی سیستم تراول، قصد دارد از این موضوع مطمئن شود که قوانین FATF و FinCen در تمام فرآیندها، معاملات و تراکنش هایش به صورت کامل اجرایی می شود.

افزون بر این، یکی از الزاماتی که تحت مقررات FATF در گذشته ابلاغ شده این است که در صورت انتقال رمز ارزها باید اطلاعات هر دو طرف اعم از گیرنده و فرستنده به صورت کامل و واقعی باشد و با بهره‌گیری از سیستم تروالر، شناسایی هویت کاربران و تطابق با قوانین مذکور در صرافی بایننس انجام و اجرایی می شود.

این موضوع یک هشداری جدی برای فعالان و خریداران رمز ارز در ایران برای ادامه استفاده از صرافی های خارجی است و به زودی تمام صرافی های خارجی و شبه خارجی کوینکس که همچنان با مدارک ایرانی احراز هویت می‌کنند، چان‌چه در کشوری مستقر باشند که به FATF پیوسته باشد در یک بازه زمانی ملزم به اجرای این مورد و شفاف سازی هویت کاربرانشان خواهند بود و در این روند هویت کاربران ایران فاش می شود و حساب‌هایشان مسدود یا محدود خواهد شد. 

طبق آمارها تاکنون حدود ۲۰۰ کشور دنیا به FATF پیوسته‌اند لذا با شناسایی موقعیت مکانی کاربران با بهره گیری از سیستم تروال آدرس، به محض انتقال رمز ارزها از کیف پول کاربران ایرانی به صرافی های متمرکز خارجی، این دسته از کاربران با مشکل مواجه و موجودی کیف پول های آنان در داخل کیف پولشان قفل خواهد شد.

باید توجه داشت که این محدودیت‌ها طبق FATF تنها مربوط به افرادی که تابعیت یک کشور را دارند نیست بلکه به هر دلیلی حسابی مشکوک باشد یا تبادلات آن با حساب‌های مشکوک انجام شود می تواند دچار مسدودسازی یا سایر محدودیت‌ها شود.

بحث بلوکه شدن سرمایه کاربران ایرانی در اکسچنج ها و صرافی های بین المللی بحث جدیدی نیست و از لوکال بیت کوینز گرفته تا اکسچنج های بزرگی نظیر بیترکس، بارها دارایی کاربران ایرانی به بهانه های مختلف یلوکه کرده و این صرافی‌ها از ارائه خدمات به ایرانیان امتناع کرده اند.

سرویس تراولر  شرکت سایفرتریس یک سامانه پیشرفته جدید است که تراکنش‌ها در هر موسسه، شرکت یا سازمانی که با دارایی‌های رمزنگاری شده مرتبط هستند از جمله صرافی‌ها، OTC ها، بانک‌ها و یا سایر موسسات مالی مثل تتر با هدف کنترل انطباق با قوانین و مقررات شبکه مقابله با جرایم مالی (FinCen)  و گروه ویژه اقدام مالی (FATF) متصل و بررسی می‌شوند. افزون براین نهادهای رگولاتوری در کانادا، کره‌جنوبی، ژاپن، بریتانیا و چند کشور دیگر نسبت به الزام صرافی‌ها به استفاده از فناوری‌ها و فرایندهای ذکر شده اقدام کرده‌اند.


223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =