بی بی سی:

ارتش لبنان سید محمد علی حسینی، از روحانیان شیعه مخالف ایران را در شهر صور در جنوب این کشور به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت کرده است.

طی دو سال اخیر، ده ها نفر در لبنان به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت و محاکمه شده اند.

مطالب مرتبط'طرح اتهام جاسوسی برای اسرائیل' علیه روحانی شیعه منتقد حزب اللهموضوعات مرتبطحزب الله لبنانسید محمد علی حسینی به خاطر مواضع تند علیه حزب الله لبنان و ایران شهرت دارد.

او در مقابل حزب الله که خود را نیروی "مقاومت اسلامی" می نامد، اعلام کرده بود که نیرویی با عنوان "مقاومت اسلامی عربی" برای مقابله با اسرائیل تشکیل داده که هزار و پانصد نفر نیروی مسلح دارد، تصاویری هم از این "نیرو" در شبکه اینترنت منتشر شد اما در این تصاویر بیش از پنج نفر به چشم نمی خورد.

اینکه اعلام تشکیل چنین نیرویی پس از سفر سید محمد علی حسینی به عربستان سعودی و دیدار او با ملک عبدالله رخ داده است، شک و تردیدها و انتقادهایی متوجه او کرد.

"نیروی مقاومت اسلامی عربی" در اوائل سال 2009 مسئولیت شلیک چند موشک کاتیوشا به خاک اسرائیل را که به اهدافی اصابت نکردند و تلفات و خساراتی به بار نیاوردند به عهده گرفت، پس از مدتی سید محمد حسینی اعلام کرد که فعالیت نیروی تحت امرش را متوقف کرده است.

سید محمد علی حسینی همچنین به موضع گیری علیه حکومت ایران می پرداخت و در هفته های اخیر بر حجم حملات و انتقاداتش علیه ایران افزوده شده بود.

وی دو هفته پیش از دستگیری در خطبه های نمازجمعه ای که در مصلای بنی هاشم در حومه شیعه نشین جنوبی بیروت (ضاحیه) ایراد کرد، حکومت ایران را محکوم به سقوط دانست،.

او حمله به اردوگاه اشرف در عراق را محکوم کرد، کسانی را که در این حمله کشته شدند شهید خواند و خواهان حمایت از عرب های خوزستان در قیام علیه حکومت ایران شد.

او سه شنبه هفته گذشته نیز در گفتگو با روزنامه کویتی الوطن، ایران را به دخالت در امور داخلی بحرین متهم کرد و گفت که ایران تهدیدی برای کشورهای عربی است و مسئله فلسطین حل نخواهد شد مگر اینکه ایران دست از دخالت در آن بردارد.

در سایت سید محمد علی حسینی از او به عنوان مرجع شیعه یاد شده و تصویر اجازه نامه هایی برای روایت حدیث از چند تن از مراجع قم و نجف در این سایت درج شده است و همچنین دست نوشته هایی از چند تن دیگر از مراجع قم و نجف که محتوای یکی از کتابهای او را که درباره احکام روزه است تأیید کرده اند اما هیچ اجازه نامه اجتهادی در این سایت به چشم نمی خورد.

این سایت، اطلاعاتی در زمینه زندگینامه و تحصیلات سید محمد علی حسینی هم حاوی اطلاعاتی نیست جز تقدیرنامه ای که نشان می دهد وی در سال تحصیلی 81 - 82 از طلبه های ممتاز مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی در قم بوده است.

همچنین در این سایت، عنوانهای هفتاد کتاب به عنوان تألیفات او ذکر شده که تقریباً همگی در زمینه معارف اسلامی است.

سید محمد علی حسینی اهل دره بقاع لبنان است و در حومه شیعه نشین جنوب بیروت (ضاحیه) و شهر صور در جنوب لبنان زندگی می کرد.

مطبوعات لبنان از منابع امنیتی نقل کرده اند که سفرهای متعدد سید محمد علی حسینی به کشورهای اروپایی و تماسهای تلفنی "مشکوک" او برای نهادهای امنیتی این کشور شک برانگیز شده بوده و اداره امنیت لبنان، اطلاعات ارتش و اطلاعات حزب الله از یک سال پیش وی را تحت نظر داشته اند تا اینکه سرانجام نیروهای اطلاعات ارتش به آپارتمان او در شهر صور ریخته و دستگیرش کرده و از خانه اش سلاح هم کشف کرده اند.

طی دو سالی که از کشف شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان می گذرد، این نخستین بار است که یک روحانی شیعه به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت می شود.

یک روحانی شیعه لبنانی به نام شیخ حسن مشیمش که او نیز از مخالفان حزب الله و ایران بود هم سال گذشته در سوریه به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =