گاردین:اقدام ایران و روسیه برای پرکردن خلا دیپلماتیک و نظامی در افغانستان

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقش ایران و روسیه در منطقه اشاره کرد و گفت این دو کشور می توانند خلاء امریکا را پر کنند.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه گاردین نوشت: ایران، ترکیه، پاکستان و روسیه برای پر کردن خلاء نظامی و دیپلماتیک در افغانستان که در نتیجه خروج نیروهای آمریکایی و پیشرفت های نظامی توسط طالبان ایجاد شده، اقدامات خود را شروع کرده اند.

در تهران، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با هیات مذاکره کننده چهارگانه از جمله طالبان دیدار و در مورد اهداف آن ها گفتگو کرد و بیانیه مشترکی را در این خصوص که طالبان از حمله به غیرنظامیان، مدارس، مساجد و بیمارستان ها حمایت نمی کنند و خواهان مذاکره در مورد آینده افغانستان هستند، تهیه کردند. از طرف طالبان، عباس استانکزی ریاست هیات را برعهده داشت، در حالی که دولت افغانستان توسط یونس قانونی، معاون سابق رئیس جمهور هدایت می شد.

علاوه بر هیئت طالبان، سه هیئت افغان دیگر به طور همزمان در تهران حضور داشتند. ارزش بیانیه مشترک که نویدبخش گفتگوهای بعدی است بحث برانگیز است، اما فعالیت دیپلماتیک تهران بر نگرانی ها از سرازیر شدن اثرات یک جنگ داخلی طولانی مدت به مرزهای این کشور تأکید کرد. ظریف به هیئت طالبان که به دعوت تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به همراه سه هیئت افغان دیگر به ایران سفر کرده بودند، گفته بود شجاعت در صلح مهمتر از شجاعت در جنگ است.

ظریف همچنین گفت که ادامه درگیری ها بین دولت و طالبان پیامدهای نامطلوبی برای افغانستان خواهد داشت و بازگشت به مذاکرات درون افغانستانی، بهترین راه حل است. ایران بیش از دو سال است که در مذاکرات متوقف شده دوحه شرکت نکرده است.

ارزیابی ها حاکی از آن است که برای جلوگیری از جنگ و یا حاکمیت طالبان ، بیش از 1 میلیون افغان وارد مناطق مرزی می شوند. ارزیابی های کنونی نشان می دهد که حدود 700 کیلومتر از مناطق مرزی ایران و افغانستان در دست طالبان است، با این حساب ایران انتخابی جزء مشارکت فعال ندارد. در حال حاضر نیز ایران میزبان 780 هزار پناهنده رسمی افغانستانی و حدود 2.1 تا 2.5 میلیون پناهنده افغانستانی بدون مجوز است.

روسیه به دنبال این است که اطمینان یابد، طالبان اجازه نمی دهد  از مرزهای شمالی افغانستان به عنوان پایگاه حملات به جمهوری های شوروی سابق استفاده شود. در اقدامی که تا حدی برای جلب رضایت ایالات متحده و همچنین پیشبرد منافع شخصی آنکارا طراحی شده است، ترکیه به طور مشروط به نیروهای ترک پیشنهاد پروژه ناتو را برای حفاظت از فرودگاه بین المللی کابل داده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1533848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =