روسیه: ۹۰ درصد کار احیای برجام انجام شده است

ایسنا نوشت: نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در گفت و گویی به پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و زمان برگزاری دور جدید این مذاکرات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین روز یکشنبه در گفت و گویی با روزنامه کومرسانت اظهار کرد که بیش از ۹۰ درصد مسیر در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین طی شده است اما با این حال، چندین موضوع حساس سیاسی حل نشده باقی مانده. 

اولیانوف گفت، اگرچه نمی تواند جزئیاتی از مذاکرات ارائه کند اما یکی از موضوعات بازگردانی وضعیتی است که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا ایجاد شد و «آمریکایی ها می گویند قانونشان ارائه هرگونه تضمین در این زمینه را غیر ممکن می کند». 

نماینده روسیه در وین هشدار داد که سیاست فشار حداکثری آمریکا کاملا با نتایج معکوسی منتهی می شود. به بیان او، دولت جدید آمریکا آماده کنار گذاشتن این رویه است اما فقط تحت سازش در زمینه احیای توافقی که در ازای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهدات هسته ای، لغو تحریم ها را دربر خواهد داشت. 

اولیانوف در ادامه با گفتن این که مذاکرات در زمینه احیای برجام(توافق هسته ای) زودتر از ده روز، شاید هم دیرتر، از سر گرفته نخواهد شد، مطرح کرد: ما بر این عقیده ایم که مذاکرات هرچه زودتر از سر گرفته شود، بهتر است. 

به گفته این دیپلمات روس، فعلا هیچ کسی نمی تواند با اطمینان بگوید که چه زمانی برگزار خواهد شد. 

اولیانوف در این راستا با توجه به انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشورمان گفت: کاملا قابل توضیح است، اخیرا رئیس جمهور جدیدی در ایران انتخاب شده است، تیم جدیدی در حال شکل گیری است و آن ها به فرصت نیاز دارند تا درباره موضعشان تصمیم گیری کنند. این یک موضوع مهم برای جامعه ایران و حاکمیت آن است. 

طی ماهای گذشته مذاکرات احیای توافق هسته ای میان اعضای کمیسیون مشترک برجام با حضور آمریکا در وین، محل برگزاری مذاکرات در جریان بوده است. مذاکرات در مسیری پیش می رود که احیای توافق از طریق بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و بازگشت ایران به پایبندی دوباره به تعهدات برجامی که آن ها را طی اقدامات جبرانی در نتیجه خروج آمریکا از برجام کاهش داده بود، محقق شود. 

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =