خروج آمریکایی‌ها از منطقه چه تأثیری بر مذاکرات برجامی دارد؟

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی به بررسی این پرسش پرداخت که آیا با تصمیم امریکا برای خروج هر چه سریع تر از افغانستان و پیامد های آن، مذاکرات در وین هم تحت تاثیر قرار می گیرد؟

به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی در پاسخ به این پرسش که آیا خروج نظامیان آمریکایی  از منطقه باعث برقراری آرامش در منطقه خواهد شد گفت: حتی احتمال اوج گیری برخی تنش ها وجود دارد. چرا که به نوعی خلا قدرت در این کشورها ایجاد می شود که ما نمونه اش را هم در افغانستان شاهد هستیم. البته اینکه این خروج به چه شکل خواهد بود هم قابل بحث است. اگر فقط نیروهای زمینی اش را از منطقه خارج کند تا تلفاتشان کاهش یابد با اینکه کل نیروها و مرکز فرماندهیشان در قطر را تخلیه کنند متفاوت خواهد بود. اگر امریکایی ها قدرت خود را از طریق هوا در منطقه نگه دارند هر لحظه می توانند اقدامات جدید نظامی انجام دهند. چون اصولا آنها متکی به جنگ های هوایی هستند تا جنگ های زمینی. اما اگر به طور کامل خارج شوند وضعیت متفاوت خواهد بود و دیگر تامین امنیت و جلوگیری از بحران ها به خود کشورهای متکی خواهد بود.

وی افزود: ما شاهد این بودیم که بایدن با لحن بی تفاوتی در مورد وقایع افغانستان حرف میزند. در حالی که بخشی از وقایع امروز ریشه در 20 سال حضور ایالات متحده در منطقه هم دارد. ایا این به معنای آن است که ایالات متحده به معنای آن است که شاهد این خواهیم بود که دولت امریکا حساب خودش را به طور کامل از بحران های خاورمیانه جدا خواهد کرد؟

وی ادامه داد: به هر حال نقش امریکایی ها به طور کامل در خاورمیانه از بین نمی رود. انچه ممکن است این است که انها درگیری های نظامی و عملیات های خود را در منطقه کاهش دهند. انها به عنوان یک قدرت جهانی و بین المللی در مناسباتی که دارند در خاورمیانه حضور خواهند داشت. اما انچه مطرح است این که آنها چه تصمیمی در مورد درگیری های مستقیم خود دارند.

وی در پایان درباره اینکه خروج نیروهای آمریکایی از منطقه آیا بر مذاکرات برجامی که در وین پیگیری می شود اثر مستقیم خواهد گذاشت گفت: طبیعی است که می تواند موثر باشد. چرا که یکی از مسائل مطرح شده در مذاکرات صلح و امنیت در خاورمیانه بوده و یکی از مسائل مهم در برجام هم همین موضوع بیان می شود. اساسا برجام توافقی امنیتی است و شورای امنیت به مسائل مربوط به امنیت است و مسائل خاورمیانه اصولا مسائلی امنیتی هستند که تاثیر خواهند داشت. مثبت یا منفی بودن این موضوع به مناسبات بین ایران و امریکا مربوط است. اگر دو طرف بخواهند تنش های خود را کاهش دهند و هم به خروج امریکایی ها کمک می کند و هم به امنیت ملی ایران و نقش خاورمیانه.
 

مشروح گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

منطقه در غیاب آمریکا؛ تغییر صحنه بازی یا ظهور بحران‌های جدید؟

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1534867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =