گویا: تنها وزارت بهداشت نمی‌تواند مشکل کرونا را حل کند

ایسنا نوشت: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به مشکل آفرینی کرونا در نظام سلامت، گفت: اگر کرونا نبود قطعا نظام سلامت تواناتر عمل می‌کرد. تیم سلامت ما کمرش زیر بار کرونا خرد شده است حتی یک روز آسایش نداشتیم. امیدوارم تیم بعدی وزارت بهداشت و نظام پزشکی با همکاری با یکدیگر از پس مشکلات برآیند.

محمدمهدی گویا در حاشیه هشتمین انتخابات نظام پزشکی مستقر در محل برگزاری انتخابات در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که الان بر سر راه ما وجود دارد بیماری کرونا است. حل مسئله کرونا اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد بنابراین رئیس بعدی سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت دولت سیزدهم باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد و تونایی بالایی داشته باشد و بداند با چه مشکلاتی روبرو است و چه راهکارهایی مقابل او است.

وی افزود: هم وزیر بهداشت بعدی و هم رئیس جدید سازمان نظام پزشکی باید تجربه کشورهای موفق در مدیریت کرونا را مقابل خود قرار دهند و تصمیم گیری کنند هر چند بخشی از مشکلات کرونا مربوط به تحریم‌ها است و شاید خیلی از همکاران پزشک ندانند این تحریم‌ها چه تاثیری منفی بر کنترل کرونا گذاشته است و ما را در دسترسی به واکسن، دارو و حتی امکانات بهداشت فردی با مشکل جدی مواجه کرده است.

گویا ادامه داد همچنین باید بدانیم اگر قرار باشد مشکل کرونا حل شود نیاز به یک تصمیم جمعی دارد و اینگونه نیست که تنها وظیفه وزارت بهداشت است اگر در استانی موارد ابتلا افزایش یافته است.  آمار بالا رفته زیرا مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و با تیم سلامت همکاری لازم ندارند. اگر همکاری لازم صورت گیرد و به تیم سلامت اعتماد کنند و حرف‌های تیم سلامت را باور داشته باشند شرایط بهتر خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: وقتی در گردهمایی‌ها و مراسمات مختلف نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود نباید انتظار داشت که این بیماری به راحتی کنترل شود. مردم باید توصیه‌های نظام سلامت را باور داشته باشند و فارغ از هرگونه تفکر سیاسی به توصیه‌ها عمل کنند.

وی درباره شیوه پیگیری ادامه‌ راه طرح تحول سلامت، اظهار کرد: هرکسی درمورد طرح تحول سلامت یک تفسیر برای خود دارد و باید دید آنهایی که صحبت طرح تحول را می‌کنند منظورشان چیست؛ شاید منظورها متفاوت باشد. مهم ترین وجهه طرح تحول سلامت یعنی عدالت در سلامت، یعنی دسترسی همگانی به درمان فارغ از محل زندگی و دین و اندیشه افراد. زمانی که از طرح تحول صحبت می‌شود موضوع عدالت در دسترسی مهم است و آیا قابل اجرا است؟ اگر هست، چگونه باید آن را اجرا کرد؟ باید در این مورد صحبت کرد وگرنه حرف زدن در حد شعار کافی نیست.

وی افزود: این دولت با یک‌مشکل اساسی به نام کرونا روبرو شد کرونا هم نظام سلامت را تخت تاثیر خود قرار داد و هم هزینه‌های کمرشکن داشته است و شوخی نیست میلیون‌ها نفر بیمار شدند و اگر تصور کنیم هرکدام دو روز درمان می‌خواهند، هزینه‌ها چقدر خواهد شد؟اگر کرونا نبود قطعا نظام سلامت توانا تر عمل می‌کرد. تیم سلامت کمرش زیر بار کرونا خرد شده است حتی یک روز آسایش نداشتیم. امیدوارم تیم بعدی با همکاری با یکدیگر از پس مشکلات برآیند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1535599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =