پایه واکسن کووبرکت سینوفارم نیست/اعلام نتایج علمی مطالعات تا ۴۲ روز آینده

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: وضعیت کرونا در کشور فاجعه بار است و واکسن کوبرکت تا سه هفته آینده به تولید انبوه می رسد.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، مینو محرز در حاشیه سفر به اصفهان در گفت وگویی با اشاره به وضعیت فاجعه بار کرونا اظهار کرد: هیچ گاه شاهد چنین وضعیتی در بیمارستانها نبودم؛ بستری های جوان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانها رقت بار است.

وی در توضیح آخرین وضعیت واکسن کوبرکت گفت: آخرین مراحل پژوهشی این واکسن در شهرستانها انجام شده است و با بررسی آنتی بادی ها در ۴۲ روز آینده نتایج علمی این مطالعات اعلام می شود؛ مقالات مرحله اول و دوم آماده شده و با اعلام نتایج مرحله سوم این واکسن به دنیا عرضه می شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به واردات واکسن های خارجی تصریح کرد: در حال حاضر سویه دلتا جهان را فراگرفته است و تا زمانی که انتقال این ویروس از انسان به انسان دیگر فراهم باشد زمینه جهش (موتاسیون) فراهم خواهد بود.

وی اضافه کرد: میزان سرایت و به تبع آن تلفات سویه دلتا که با دلتا پلاس گسترش یافته است کشور را دربرگرفته و تا زمانی که ۸۰ درصد جامعه واکسینه نشود وضعیت بغرنج خواهد بود؛ توصیه می کنم که مردم هر واکسنی که در دسترس شان قرار می گیرد و مورد تایید وزارت بهداشت است، را استفاده کنند.

کووبرکت تا ۳ هفته آینده به تولید انبوه می رسد
محرز تصریح کرد: تا دو سه هفته آینده کارخانه عظیم کوبرکت با قابلیت تولید انبوه واکسن، راه اندازی می شود و اگرچه واکسن کوبرکت هم اکنون هم به صورت نیمه صنعتی تولید می شود، حداکثر تا سه هفته آینده به تولید انبوه می رسد.

وی افزود: روند واکسن سازی بسیار دقیق و پیچیده است و به علت محدودیت های موجود این تعویق زمانی تولید واکسن های داخلی، طبیعی به نظر می رسد.

این  متخصص بیماری‌های عفونی گفت: متاسفانه عده ای این صحبت غلط و غیرعلمی را در فضای مجازی دامن می زنند، که پایه واکسن کوبرکت، سینوفارم چینی است. درصورتی که پلتفرم واکسن کوبرکت ویروس ضعیف شده است و تمام مراحل صفر تا صد آن درکشور و بر روی داوطلب اردبیلی انجام شده است و تمام مراحل آن بر روی داوطلبان کشور انجام شده است و خوشبختانه میزان اثربخشی این واکسن از سینوفارم هم بیشتر است.

وی با اشاره به واریانت دلتا در کشور گفت: هیچ واکسنی نمی تواند به طور ۱۰۰ درصد این سویه غالب را پوشش دهد برای همین است که کشورهایی که واکسیناسیون انجام شده است هم دوباره به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توصیه شده‌اند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =