سود ۹۵۰۰ میلیارد تومانی فملی در ۳ ماهه ۱۴۰۰/ آینده درخشان در انتظار صنعت مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام خبر خوب سودآوری چشمگیر شرکت مس طی سه‌ماهه نخست سال جاری خطاب به سهامداران فملی گفت: طی سه‌ماهه سالجاری ۹۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص در شرکت ملی صنایع مس ایران اتفاق افتاد که بیانگر یک حرکت صعودی و شفاف و روشن برای مس و سهامداران این شرکت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مس پرس، اردشیر سعدمحمدی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که در همه حوزه‌های تولیدی در سه‌ماهه نخست سال جاری از برنامه جلوتر هستیم گفت: استخراج مس در سالجاری ۱۰ درصد از برنامه جلوتر است.
وی افزود: تولید کاتد در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت سال گذشته ۹.۵ درصد و تولید کنسانتره مس رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

سرمایه‌گذاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی ظرف ۴ سال آینده
سعدمحمدی با تاکید بر اینکه با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در تولید مس می‌شویم، گفت: ظرف ۴ سال آینده ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت و درآمد شرکت به ۴ میلیارد دلار ارتقا پیدا خواهد کرد.

در حوزه زیرساخت‌های توسعه نگرانی وجود ندارد
سعدمحمدی در خصوص زیربناها گفت: زیربناها یکی از استراتژیک‌ترین اصولی است که برای توسعه معادن باید مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا شرکت مس برای تهیه آب موردنیاز در پروژه آبرسانی از خلیج‌فارس به همراه گل‌گهر و چادرملو ورود کرده که فاز نخست آن در پایان سال گذشته اجرایی شد و آب خلیج فارس به سرچشمه رسید.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه به پروژه‌های تولید برق اشاره کرد و افزود: برای تأمین برق موردنیاز دو نیروگاه تولید برق را راه‌اندازی کرده و در دستور کار داریم.
وی در توضیح بیشتر این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: برای تأمین برق موردنیاز شرکت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاوات متعلق به زیرمجموعه مس در سمنگان کرمان وجود دارد، اما برای پروژه‌های بعدی شرکت در آینده با همکاری ایمیدرو سرمایه‌گذاری برای نیروگاه برق ۸۰۰ مگاواتی(یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در کرمان و یک نیروگاه  ۳۰۰  مگاواتی در آذربایجان شرقی) در دستور کار قرار دارد.
کشف معدن مس سریدون خبری خوش برای سهامداران
سعدمحمدی خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک میلیارد تن ذخیره جدید مس کشف شد. همچنین معدن جدید سریدون نیز کشف شده که تا پایان سال ذخیره ۱.۵ میلیارد تنی آن قطعی و به طور رسمی اعلام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ذخایر قطعی کشور به شدت افزایش خواهد یافت، افزود: در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰ هزار متر حفاری کردیم که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۵۰ هزار متر افزایش می‌یابد. در همین راستا طی ۴ ماهه اول امسال حدود ۴۴ هزار متر حفاری اکتشافی انجام دادیم و ۱۵ دستگاه حفاری خریداری کردیم. آخرین عمق حفاری انجام شده نیز به عمق ۱ هزار ۲۷۳ متر بوده است که در خردادماه انجام شد که رکورد تاریخی در این زمینه محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی مس با بیان این‌که خوشبختانه ذخیره شرکت مس در سال گذشته از ۸ میلیارد تن عبور کرده است، گفت: ۸۷۰ میلیون تن ذخایر بین‌المللی مس خالص بوده و ذخایر ایران بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص است و امیدواریم تا سال آینده به رتبه ۶ جهانی برسیم.
رشد ۸۸ درصدی در فروش در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸
وی با اشاره به ثبت فروش ۴۲ هزار میلیارد تومانی شرکت مس برای نخستین بار در سال ۹۹ گفت: در سال ۹۹ رشد فروش ۸۸ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۸ داشتیم.
وی با اشاره به بازدهی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در طول ۱۵ سال گذشته، اظهار داشت: سال ۹۹ ارزش سهام شرکت ۲۸۲ درصد رشد داشت و جزو شرکت‌های برتر بورسی قرار گرفت.
به گفته سعدمحمدی ارزش بازار این شرکت در پایان سال گذشته به ۲۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

سود 9500 میلیارد تومانی فملی در 3 ماهه 1400/آینده درخشان در انتظار صنعت مس


نشانه‌های اقتصادی حاکی از افزایش تقاضای مس است
وی با اشاره به رشد اقتصادی دنیا که در سال ۲۰۲۰ منفی ۳.۵ بوده است، این رقم را برای سال ۲۰۲۱ مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مهم نشان‌دهنده این است که دنیا بر ویروس کرونا غلبه کرده و شرکت ملی مس هم به‌عنوان جزئی از اقتصاد کشور باید در این راستا هدفمند و با برنامه حرکت کند.
وی تصریح کرد: در سال ۲۰۲۵ برای چین تولید ۱۰ میلیون و ۵۵۶ هزار تن کاتد با سهم ۱۱.۴۲ درصدی پیش‌بینی می‌شود اما سهم شیلی با توجه به کاهش عیار معادن آن به ۸.۸ درصد می‌رسد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، چین، ژاپن و کره جنوبی ۳ کشور برتر تولیدکننده مس در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ با بیش از ۸۵ درصد سهم آسیا خواهند بود.
سعدمحمدی ادامه داد: مصرف مس در چین، امریکا و آلمان بالا است. به همین دلیل می‌توان چین را بازاری مناسب برای ایران دانست.
مدیرعامل فملی اظهار داشت: با افزایش جمعیت جهان به بالای ۸ میلیارد نفر طی ۱۵ سال آینده و افزایش سرانه مصرف؛ با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی مواجه خواهیم شد.
وی، در ادامه با اشاره به سرانه مصرف فلز سرخ در دنیا اضافه کرد: سرانه مصرف مس در دنیا ۳.۲ کیلوگرم به ازای هر نفر است که سالانه رشد ۰.۵ درصدی برای آن پیش‌بینی می‌شود. در سال جاری میلادی نیز مصرف از ۵.۲۲ میلیون تن در ۲۰۲۰ به میزان ۹.۲۸ میلیون تن در ۲۰۲۱ می‌رسد.
سعد محمدی همچنین با اشاره به افزایش تقاضا برای مس، بیان کرد: تا سال ۲۰۵۰ سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد دلاری روی زیرساخت‌ها به‌ویژه حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت خواهد گرفت که نشان از تقاضای بالا برای مس خواهد بود.
به گفته وی، کشورهای همسایه ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی داشته‌اند، در شرکت مس نیز باید به دنبال سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.
سعدمحمدی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ سهم نفت از انرژی ۳۷ درصد و برق ۲۱ درصد بود اما در سال ۲۰۵۰ سهم نفت به ۱۴ درصد و برق به ۴۱ درصد خواهد رسید. بنابراین برای رسیدن به این هدف، تنها مس است که می‌تواند به رشد صنعت برق در دنیا به دلیل خواص الکتریسیته کمک کند.
وی درباره سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه مس، اظهار کرد: در حال حاضر، در دنیا ۱۹۹ پروژه سرمایه‌گذاری محتمل و ممکن روی مس در حال انجام است. در مجموع ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید جدید تا سال ۲۰۳۱ اتفاق خواهد افتاد که کشور ما بخشی از این افزایش تولید را بر عهده خواهد داشت. اگر همسو با اقتصاد بین‌الملل تنظیم نکنیم، عقب خواهیم افتاد.
وی تأکید کرد: دنیا به دنبال پروژه‌های بزرگ است اما به دلیل وضعیت خوب مس پروژه‌های زیر ۵۰ هزار تن هم مورد توجه است. پروژه‌های در دست اقدام کشور شیلی مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار و مجموع مس محتوای قابل تولید ۱ میلیون ۲۲۸ هزار تن است، میانگین وزنی هزینه سرمایه‌بری نزدیک به ۲۲ هزار دلار برای هر تن است.
به گفته سعد محمدی در نتیجه این تغییر و تحولات است که مس یک عنصر استراتژیک از سوی اتحادیه اروپا اعلام شده است و جزو ده اولویت اول سرمایه‌گذاری در طی سال‌های پیش رو است.
توسعه در صنعت مس همسو با تحولات عرضه و تقاضا در دنیا
وی با بیان این‌که همه نشانه‌ها و ارزیابی‌های اقتصادی حاکی از افزایش تقاضای مس است به سرمایه‌گذاری‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت مس در حال حاضر همسو با شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا پروژه‌های زیادی را اجرا کرده است به طوری‌که ظرفیت کنسانتره ما در آینده‌ای نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و ظرف ۴ سال آینده درآمد شرکت به بیش از ۴ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.
سعدمحمدی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی مؤسسات معتبر بین‌المللی اقتصادی مبنی بر افزایش تقاضای مس و رشد قیمتی این فلز طی سال‌های پیش رو، ۲۹ پروژه توسعه‌ای در دستور کار شرکت قرار گرفته است.
مدیرعامل فملی با بیان اینکه، شرکت ملی مس طی ۱۰ سال آینده ۶۰۰ هزار تن کاتد مس تولید خواهد کرد، اظهار داشت: ظرفیت تولید کنسانتره از ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ظرفیت ذوب به ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید معدنی از ۱۸۴ میلیون تن به ۳۱۰ میلیون تن(استخراج) افزایش می‌یابد.
سعدمحمدی خاطرنشان کرد: ظرف یکسال آینده ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت کنسانتره شرکت ملی مس اضافه می‌شود که از لحاظ قیمتی ۷۵۰ میلیون دلار به نرخ امروز به درآمد شرکت اضافه خواهد شد. در مجموع با افتتاح طرح‌های مدنظر ۱۵ هزار میلیارد تومان به درآمدهای شرکت اضافه خواهد شد.
به گفته وی با ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شرکت مس روند صعودی خود را طی خواهد کرد و روند رو به رشد و صعودی را به لحاظ درآمدی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این که پروژه درآلو تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، خبر داد: دره‌زار در ۳ ماه اول ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و به ظرفیت کنسانتره اضافه می‌شود. در فلوتاسیون سرباره سرچشمه سرباره‌ها تبدیل به کنسانتره می‌شود  ما در خاتون‌آباد این مسئله را هم خواهیم داشت. به‌زودی کارخانه فلوتاسیون جدید در میدوک افتتاح و خاک‌های کم‌عیار به کنسانتره می‌شود.
وی عنوان کرد: فلوتاسیون سرچشمه و سونگون تا بهار ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد که در کنار سایر طرح‌ها   ظرف یکسال آینده حدود ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت کنسانتره شرکت افزوده می‌شود که با دلار ۲۰ هزار تومانی، ۱۵ هزار میلیارد تومان به درآمد شرکت اضافه می‌شود. علاوه بر آن طرح انتقال اسید مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد به بنادر صادراتی از طریق شبکه ریلی صورت می‌گیرد. تا به اقتصاد کشور در کشاورزی هم کمک کنیم.
وی ادامه داد: پروژه ملی انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور نیز توسط ملی مس صورت خواهد گرفت. نزدیک به ۶ میلیون مترمکعب خاک‌برداری برای فاز ۳ کنسانتره صورت گرفت و امسال عملیات اجرایی آن صورت می‌گیرد. با ذوب، پالایش و اسیدسولفوریک در آذربایجان بازار ترکیه را تصاحب خواهیم کرد، امسال شاهد آغاز پروژه تولید کاتد در سونگون خواهیم بود، همچنین کارخانه  آهک اهر افتتاح شد و کلنگ فاز دو هم زده شده که کل نیاز آهک آذربایجان را تأمین خواهد کرد.
مدیرعامل فملی تأکید کرد: در حال حاضر دنیا به سمت معدنکاری زیرزمینی در حرکت است. در همین راستا شرکت ملی مس نیز پروژه معدن مس میدوک را با عیار خوب برای آینده در دستور کار خود دارد که به صورت زیرزمینی خواهد بود.
رشد ۱۲ درصدی تولید کاتد در سال جهش تولید
سعدمحمدی درباره تولید در شرکت ملی مس نیز، افزود: در بخش تولید در سال گذشته شرکت مس موفق به ثبت رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۲۸۱ تن کاتد مس شد. این رکورد برای اولین در تاریخ شرکت مس به ثبت رسید.
وی تصریح کرد: درواقع این رکورد با ۱۲ درصد رشد نسبت به رکورد قبلی در سال ۹۸ به ثبت رسید. در تولید آند نیز با ۱۶٫۸ درصد رشد رکورد جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به ثبت رساندیم. ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند تولید شد که اتفاق مهمی بود.
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه ایران با تولید ۳۱۴ هزار تن مس محتوی ۱.۵ درصد تولید جهانی و ۰.۷ مس پالایش‌شده را در اختیار دارد، گفت: این شرکت با دستیابی به بیشترین استخراج سنگ سولفور به میزان ۵۳ میلیون و ۴۸۳ هزارتن در سال ۹۹ به رکورد جدیدی دست یافته است.
سعدمحمدی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در شرکت مس انجام شد. در تولید کنسانتره نیز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن موفق به ثبت رکورد شده‌ایم.
وی اضافه کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۵ دهه گذشته علاوه بر فعالیت تولیدی در حوزه مس و تولید کاتد مسی؛ در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دو طرح زیست‌محیطی کارخانه تولید اسیدسولفوریک در سرچشمه و خاتون‌آباد به ظرفیت تولید بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اسیدسولفوریک دست یافته است.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =