مهدوی: موسیقی پاپ وطنی با زیاده‌روی و ابتذال از بین رفت

تسنیم نوشت: رضا مهدوی معتقد است در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیاده‌روی و ابتذال می‌روند، موجب لطمه به موسیقی پاپ می‌شود و در حالی که به موسیقی پاپ وطنی رسیده بودیم، دوباره به نقطه اول بازگشتیم.

رضا مهدوی پژوهشگر حوزه موسیقی گفت: باید تدبیر و سیاستی به وجود آید که متولی موسیقی مشخص باشد و مردم از موسیقی های فاخر و سالم داخلی اقناع شوند تا به موسیقی های دیگر و خارجی توجهی نداشته باشند.

رضا مهدوی آهنگساز، مدیر هنری، منتقد و پژوهشگر حوزه موسیقی درباره ترانه‌های بی ساختار در موسیقی پاپ ایرانی گفت: در دهه ۶۰ از ترانه غافل شدیم و به کتاب‌های قدیمیان رجوع کردیم و آهنگسازان، سرودهای شعرا را استفاده کردند و در دهه ۷۰ خود را بازآفرینی کردیم و از دهه ۸۰ ترانه سرایی در نسل نو آغاز شد.

وی افزود: گاهی با وجود خوب بودن ترانه اما به دلیل عدم انتخاب خواننده و آهنگساز و تنظیم کننده خوب، آهنگی مورد پذیرش مردم واقع نمی‌شود اما در برخی آثاری که آهنگسازان و خوانندگان به سمت زیاده روی و ابتذال می‌روند، موجب لطمه به ترانه و ترانه سرا و ساحت موسیقی پاپ می‌شود در حالی که به جایی رسیده بودیم که موسیقی پاپ وطنی داشتیم اما با وقفه ۱۵ ساله در این موسیقی دوباره به نقطه اول بازگشتیم.

این آهنگساز ضمن اشاره به خوانندگان خوب بیان کرد: ما امروز کمبود ترانه سرا نداریم اما گاهی خوانندگان خوب، ترانه‌های خوبی می‌آوردند که گفته می‌شد مردم دیگر اینگونه ترانه‌ها را نمی‌پسندند و این امر هیچگاه آسیب شناسی نشد.

مهدوی با بیان اینکه جوانان علاقه داشتند به ریشه‌های نمونه‌های قدیمی بپردازند اظهار کرد: کسانی که ممیز و کارشناس بودند و یا سرمایه گذاری داشتند، دخالت می‌کردند و خودشان را نماینده مردم می‌دانستند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به صرف هزینه بیشتر برای ترانه‌های ضعیف گفت: باید تدبیر و سیاستی به وجود آید که متولی موسیقی مشخص باشد. مردم باید از موسیقی های فاخر و سالم داخلی اقناع شوند تا به موسیقی‌های دیگر و خارجی توجهی نداشته باشند و این در حالی است که ممیزی باید به کلام و واژه و نه موسیقی تعلق بگیرد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =