روایت رسانه فرانسوی از اهمیت استراتژیک افتتاح خط لوله گوره- جاسک برای ایران

فارس نوشت: فرانس 24 به نقل از تحلیلگران نوشت، پایانه جدید نفتی ایران که هفته گذشته بازگشایی شد، اقدامی استراتژیک برای دور زدن تنگه هرمز و تقویت فروش نفت در صورت برداشته شدن تحریم های آمریکاست.

تهران در روز پنج شنبه، این پایانه را در جاسک در دریا عمان افتتاح کرد و به نفتکش ها اجازه داد تا مجبور نباشند از تنگه هرمز عبور کنند. تنگه هرمز آبراهی است که در باریک ترین قسمت، عرضی کمتر از 40 کیلومتر دارد و قبلا محل مواجهه نیروهای دریایی ایران و آمریکا بوده است.

به گفته تحلیلگران، هرچند ممکن است این اقدام ایران، نوسانات قیمت نفت در جهان را مهار نکند اما به تهران برای افزایش صادراتش در صورت برداشته شدن تحریم های آمریکا، کمک خواهد کرد، اقدامی که به سرنوشت توافق هسته ای سال 2015 بستگی دارد.

تنگه هرمز که همواره با تنش روبروست، یک مسیر حیاتی برای عبور حدود یک پنجم نفت جهان است و افزایش تنش ها در این آبراه، پیش از شیوع کرونا، در اوایل سال 2020 سبب افزایش قیمت نفت شده بود.

یکی از تحلیلگران موسسه ریستارد انرژی به خبرگزاری فرانسه (AFP) گفت: «اگر ایران بتواند از طریق بندر جاسک نفت صادر کند، تعداد نفتکش هایی که از مهمترین گذرگاه آبی جهان برای حمل نفت عبور می کند، کاهش خواهد یافت.»

«این پایانه جدید احتمالا ریسک قیمت نفت را کاهش خواهد داد.»

«ایران اکنون یک توانایی استراتژیک دارد که نفت خود را در حوادث شدید به بازار عرضه کند.»

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است که خط لوله هزار کیلومتری انتقال نفت از گوره در استان بوشهر به جاسک را احداث کرده است.

یکی دیگر از پایانه های مهم ایران پایانه خارک است که از طریق تنگه هرمز دسترسی به آن وجود دارد.

تحلیلگر اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: «حقیقت این است که افتتاح پایانه جاسک این پیام را برای بازار دارد که ایران به محض برداشته شدن تحریم ها می تواند سریع نفت خود را به بازار عرضه کند.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =