شهاب منا که به تازگی کتاب «حبیب سماعی و راویان آثار او » را در روزهای نمایشگاه کتاب عرضه داشته بود، جلد دوم «مجموعه مقالات درباره سنتور» را که بررسی ساختاری (آکوستیک- موسیقایی) سنتور اختصاص دارد را از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب موسیقی خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب از ابتدا برای دو جلد نوشته شد که جلد اول آن به چاپ رسید و جلد دوم هم توسط انتشارات سوره‌مهر به ‌زودی منتشر می‌شود. مباحث مربوط به جلد اول این کتاب بیشتر به مباحث تاریخی و نوازندگی سنتور می‌پردازد و روش ساخت این ساز در سه مقاله از استادانی چون ابوالحسن صبا، سیروس ساغری و یعقوب ثروین نیز مطرح شده است.

جلد دوم این کتاب در 2 بخش تدوین شده است. در بخش اول ساختار سنتور و تأثیر اجزاء آن در صدادهی سنتور مورد بررسی قرار گرفته؛ همچنین طرح‌های انجام‌شده برای بهبود سیستم نگهدارنده کوک و نیز اقسام طرح‌های انجام‌شده برای رفع محدودیت‌های صوتی سنتور در مرکب‌‌نوازی و... بررسی شده است. بخش دیگر کتاب هم به مصاحبه با سنتورسازان برجسته و درج تجربیات ارزنده آنها در بهبود صدادهی و ساخت سنتور اختصاص دارد.

گفتنی است جلد اول این مجموعه که پیش از این منتشر شد براساس جنبه‌های مرتبط با سنتور، به‌طور موضوعی، تنظیم و طبقه‌بندی شده‌اند. کلیات، تاریخچه و معرفی تفصیلی گونه‌های سنتور در ایران و جهان، کوک‌های کلاسیک و ابداعی برای سنتور، تکنیک‌های نوازندگی و طرز نواخت سنتور، آموزش سنتور، نت‌نویسی در آثار سنتور و روش ساخت این ساز سرفصل‌های جلد اول را دربر می‌گیرد.

کتاب «مجموعه مقالات درباره سنتور» در زمینه تحقیقات درباره سازهای ایرانی نخستین اثر مفصّل و مبسوط منتشرشده است که به‌طور متمرکز به بررسی جنبه‌های مختلف معطوف به «یک» ساز ملی می‌پردازد و از نظر محتوایی مشابه یک دایره‌المعارف سنتور است که به تازگی به چاپ دوم رسیده است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =