روسیه دست آمریکا در افغانستان را رو کرد: مدارک مهمی در اختیار داریم

ایرنا نوشت: شماری از فعالان سیاسی افغان و وزارت خارجه روسیه اعلام کردند تعدادی از کشورهای غربی با تقویت گروه تروریستی داعش در افغانستان منطقه را به سوی بحران عمیقی می کشانند.

به گفته "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه  ،مسکو به مدارک مهمی دست یافته که نشان می دهد که آمریکا با داعش در افغانستان همدست است .

وی با بیان اینکه مدارک بدست آمده دقیق و با جزئیات کامل است افزود این اسناد و مدارک نشان دهنده همکاری نزدیک آمریکایی ها و داعش است.

«احمدضیا رفعت» عضو سابق جبهه متحد ملی افغانستان و استاد دانشگاه در باره نشست اخیر آمریکا  و اتحادیه اروپا در در شهر رم ایتالیا گفت که در این  نشست شرکت کنندگان بر تشکیل دولت فراگیر ، حق انتخاب رهبران سیاسی، حمایت از حقوق بشر، حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها، تعهد در مورد مبارزه با تروریسم تاکید شده است که این روند زمانبر است درحالی که باید برقراری آتش بس دائمی و دستیابی به توافق سیاسی دراولویت قرار گیرد.

وی تاکید بر موضوعات مدنی و دموکراتیک از سوی شرکت کنندگان در نشست رم را تلاشی برای فریب افکار عمومی دانست و اظهار کرد تاکید کشورهای غربی بر دولت انتقالی فروپاشی سیاسی افغانستان و سرازیر شدن گروهای تروریستی داعش و القاعده در کشور است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد اگر آمریکا ریگی در کفش ندارد چرا با  برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل موافقت نمی کند.

وی افزود در شرایطی که می توانیم بدون مداخله دولت انتخابات برگزار کنیم چه نیازی به فروپاشی سیاسی و طولانی کردن روند انتقال سیاسی است.

این سیاستمدار افغان اضافه کرده است که آمریکا در مرحله نخست، خواستار تشکیل حکومت موقت در افغانستان  شد، وقتی مردم کشور این خطر را درک کردند، طرح دولت مشارکتی را ارائه  و اکنون دولت انتقالی را  برای دستیابی به اهداف خود مطرح کرده است.وی اظهار داشت امریکا به دنبال فروپاشی افغانستان برای دستیابی به اهداف  خود است .

به  گفته رئیس سابق کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان، یک اشتباه سیاسی مردم و حکومت در وضعیت کنونی کافی است که افغانستان تا چندین دهه در شعله آتشی که در ۴۰ سال جنگ‌های اخیر بی‌سابقه خواهد بود، بسوزد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد داعش  مواضع خود در اطراف کابل تقویت کرده تا جنگجویان خود را از عراق و سوریه به این کشور منتقل کند.

درادامه این  گزارش اضافه شده است گروه طالبان امیدوار است که شماری از افراد طالبان که مخالف روند صلح هستند را به صفوف خود جذب کند.

شورای امنیت سازمان ملل در ادامه  این گزارش اضافه کرد داعش پس از شکست در ننگرهار و کنر، حالا به استانهای نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان و قندوز تغییر مکان کرده‌ اند.

در ادامه این گزارش آمده است شبکه القاعده که شامل شهروندانی از افغانستان،پاکستان ،هند و میانمار هستند  هم اکنون در ۱۵ استان افغانستان از جمله در استانهای شرقی، جنوبی و جنوب ‌شرقی حضور دارد .

شورای امنیت سازمان ملل درادامه این گزارش اضاف کرده است که  "ایمن‌الظواهری"، رهبر القاعده زنده است، اما در افغانستان در بستر بیماری به سر می ‌برد.

چند روزپیش "رحمت الله نبیل" رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان نیز با اشاره به  پیشروی سریع طالبان و گرفتن سلاح های سنگین و تانک از ارتش افغانستان  بدون هیچ درگیری اعلام کرد که احتمال دارد بزودی این سلاح‌ها و تانکها بدست داعش بیفتد.

شماری از  کارشناسان هشدار می دهند در صورتی  که طرح آمریکا و غرب در تقویت گروههای تروریستی عملی شود نه تنها افغانستان بلکه منطقه درگیرآتش جنگی فراگیر گرفتار خواهد شد .

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • TR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    17 9
    روسیه مثل احمدی نژاد است و فقط ادعای داشتن مدرک و رو کردن آنرا دترد
  • ناشناس US ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    19 6
    جناب روسیه لطفا این اطلاعات مهم را رو کنید بگم بگم را کنار بگذارید
    • کوروش IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      28 9
      همش چرت و پرت حالا دیگه روسیه شده مدافع حقوق بشر که یه عمر همین افغانها و میکشت
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 1
      چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. امریکای خبیث داعش روتو افغانستان بوجود اورد الان هم باخروج امریکائیها اول طالبان بعد نوبت داعش هست واقعأ چی میخواهید ثابت کنید. ثابت شده هست
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    15 15
    حالا ببینیم روسیه آخرش چه گلی به سرتون میزنه نیش عقرب نه از بهر کین است که اقتضای طبیعتش این است
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    17 1
    طالبان از داعش هم بذاره شگ زرد برادر گرگه
  • وحید IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    18 5
    دوسیه یکی از بدترین کشورهای جهان است واز ایران بسیار باجگبری کرده است اصلا قابل اعتماد نیست و روزی ایران را به خاک سیاه می‌کشاند.
    • ناشناس IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      بدبخت همین چین وروسیه اگه طرفدار ایران نبودن حالا چه خوب چه بد. الان در دامان امریکائیهابودی. میگفتی عمو سام. وسلمان
  • م۰م IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 11
    اینکه دلیل و مدرک نمیخواد،آمریکا پدر طالبان هست
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    16 5
    خائن ترين کشور روسیه است نمیدونیم سنگ کی به سینه میزنید
    • مجید IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      0 0
      اتفاقأ هم اروپا وهم امریکائیهاخائنترین کشورهاهستند. درودبر مرد مرموز دنیا پوتین
  • امید IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    9 2
    چرت و پرت نگید بدرک کشور های دیگه برید کشور خودتون درست کنید
  • محمد IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    6 3
    خیلی به حرفخای روسیه گوش نکنید روسیه ازامریکا هم بی دین تر هم موذی تر است ائها باهم دست دارند روسیه دوست دارد طالبان پیروز شوند وبادرخواست انها وارد افغانستان شود کاری که درسوریه کرد ومطمعن باشید روسیه باامریکا هم دست هستند
  • غفار IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 7
    سلام منوبه طالبان برسونیدوبگیدای سربازان خداسلام خدابرشما
  • یول آشان IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    12 0
    به روسیه هرگز اعتماد نکنید . واقعا از ایران دارن باجگیری میکنن بخاطر امتیازی که به ایران بدن . و در کل هیچ نسیب ایران هستش. ایران چوب تحریم هارو داره مبخوره و روسیه هم داره باج گیری از ایران فقط بخاطر اینکه کلامی بیان کنه ایران رو تحریم نکنید همین. وگرنه روسیه به ایران چی روسونده. نه مهمات. ن تسلیحات. نه قرادادهای خوب
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 4
    این که خیلی واضحه پس واسه چی تروریست پرورش میده
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    1 4
    هدفشان فقط ایرانه
  • ناشتاس IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    امریکا دوستا این نابودی افغانها روببینید بعدا بگید با امریکا مذاکره کنیم بیست سال کشتار وتبدیل کردن گروه تروریست رابه ارتش ترور الانم بامدیریت وسپردن به تروریستها گذاشند ورفتند خدا همه دوستان امریکا رولعنت کنه
  • اکرم IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    روسیه خودش خطرناک‌تر خیلی باهوش حتما برنامه ای داره وبرای عملی کردنش نیازمند انحراف افکار عمومیه لعنت ب سیاست کثیف
  • I IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    4 0
    این روسیه کمونیست که خداوندبااین عظمت قبول ندارن چرابایدبهش اطمادکرد۰۰۰خودش توامورکشورهاداره دخالت میکنه وجنایت حالا واسه ماشده حقوق بشر
  • رضا دزویش قادری IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    بر گردیم به ۱۱ سپتامبر عملیات تروریستی آن روز پوششی غافلگیرانه و حق به جانبانه به آمریکا برای حضور در افغانستان داد طوری که حتی بلوک شرق از روسیه و چین مجبور به پذیرش چنین حضوری شدند در واقع ۱۱ سپتامبر فریب بلوک شرق برای به دام افتادن در پذیرش حضور آمریکا در افغانستان بود. آمریکا در بیست سال گذشته با آموزش سیصد هزار نفر بعنوان ارتش افغانستان تمامی آنچه که لازمه ی تولد تروریست جهانی است را فراهم آورد برای این آموزش ها در بیست سال گذشته بیش از هزار میلیارد دلار خرج میکند و یک شبه افغانستان را رها میکند . جای تعجب نیست . در طول سال گذشته با طالبان مذاکره می کند و طالبان را تقویت روحیه می کند و سپس یک شبه افغانستان را رها می کند . این یک نقشه بلند مدت برای تشکیل تروریست های نیابتی آمریکایی است . بزودی دولت افغانستان سقوط خواهد کرد و ارتش منحل خواهد شد . ارتشی های آموزش دیده بیکار راهی جز پیوستن به طالبان و داعش نخواهند یافت . واصل ماجرا برای بلوک شرق پس از فریب ۱۱ سپتامبر بزودی آغاز خواهد شد.
  • DE ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 1
    از کی تا حالا روسیه منبع موثق و قابل اطمینان است ؟ دروغگویی و دشمنی روسیه با ایران و ایرانیان اثبات شده است !
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    اگه همین قول طالبان که در برابرداعش می ایستیم پابرجاباشه این دو گروه دراینده نزدیک با هم درگیرمیشوند ودست آخرپیروزی در کار نیست.
  • ناش ناس IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    خوبه حداقل تواین نظرات آدمهای چرندی که عاشق غرب هستن مشخص میشن. توقعی بیش از این نیست
  • ناشناس IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    خنک آن قماربازی که بباخت هر چه بودش بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر
  • جواد US ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    2 0
    امریکا داعش وطالبان والقاعده را درست کرد وچه جنایتها که در منطقه غرب اسیا که انجام نداد اانگلستان وفرانسه ور تاریخ معاصر چه جنایتها که انجام ندادن نمونه اس فروش خونهای الوده به ایدزبه ایران وهمداهی امریکا در جنایتهای منطقه همراهی امریکا واروپا با جنایتهای اسراییل که بد ترین نوع وحشی گری تاریخ معاصر است باز هم نمیدانم چرا تا از روسیه که تا بحال چندین با ر از حق وتوی خود در مواقع حساس به نفع مواضع ایراناستفاده کرده ودر تاریخ مهاصر هیچ گونه جنایت اشکاری در حق منطقه انجام نداده، صحبت میشود یک عده اصرار دارند که روسیه فلان فلان است در صورتی که هم با داعش که بدترین نقشه شوم منطقه واسراییل که بدترین جنایت را انجام میدهند هیچ وقت همراهی نکرده. فکر نمیکنید همان امریکا وغرب چنان روی افگار منطقه کاد کرده تا اسم روسیه بیاید مردم بدون فکر فوری از روسیه بد بگویند در ضمن شما که می گویید به روسیه وبعضا به چین اعتمادی نیست منظورتان این است که به امریکا وغرب میتوان اعتماد کرد اصلا شما بگویید در روابط خارجی ور برخی مواقع با کدام کشور میتوان اعتماد و اتحاد کرد؟؟؟ *
  • DE ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    روسیه از هر کشوری کثیف تر است.غیر قابل اطمینان