راهنمای انتخاب بهترین مودم از نظر کیفیت و قیمت خرید

مودم های اینترنت انواع مختلفی دارند که توسط بندهای مختلف روانه بازار شده اند و هرکدام برای شرایط خاصی مناسب هستند.

 در این راهنمای خرید قصد داریم نحوه انتخاب بهترین مودم برای اتصال به اینترنت از دیدگاه کیفیت و قیمت و سرعت و کارایی را به شما عزیزان معرفی کنیم، همراه داتیس نتورک باشید.

راهنمای خرید مودم اینترنت

هنگام خرید مودم با واژه و اصطلاحاتی مواجه می شوید که آشنایی با آن ها در خرید مودم مناسب تاثیر بسزایی دارد، مثلا اگر شما ندانید فناوری ارتباطی یعنی چه و ADSL و VDSL و 4G که در مشخصات مودم نوشته می شود به چه معناست ممکن است مودم اشتباهی را خریداری کنید و مجبور شوید مجدد هزینه کنید.

بنابراین در ابتدای این راهنمای خرید مودم اینترنت به صورت خلاصه برخی اصطلاحات مهم را بررسی خواهیم کرد.

مودم چیست؟

مودم دستگاهی است که سیگنال‌های ورودی و خروجی را بین یک ISP و خانه یا محل کار کاربر تبدیل می‌کند.

 وظیفه مودم شامل تبدیل این سیگنال‌ها به قالب‌های سازگار است تا داده‌ها بتوانند انتقال یافته و اتصال به اینترنت ایجاد شود.

شرکت ISP داده‌ها را با سیگنال‌های مختلفی از قبیل رادیو، الکتریکی، ماهواره، فیبر نوری و غیره ارسال می‌کند، در حالی که رایانه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی معمولاً از سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

این بدان معنی است که مودم باید این سیگنال‌ها را ترجمه و تبدیل کند. بدین ترتیب این دو نقطه انتهایی می‌توانند با هم ارتباط برقرار سازند.

فرایند تبدیل شامل modulation و demodulation سیگنال‌ها است.

از این رو نام این دستگاه ترکیبی از حروف ابتدایی این دو کلمه یعنی MOdulator-DEModulator است.

نوع مودم مورد نیاز به نوع اتصال اینترنت بستگی دارد.

برای نمونه در مورد اینترنت کابلی باید از یک مودم کابلی استفاده کرد. همچنین در مورد اینترنت LTE یک مودم LTE و در مورد اینترنت DSL به یک مودم مخصوص DSL نیاز داریم.

با این حال، صرفنظر از نوع مودم هدف اصلی همچنان یکسان است.

ADSL/VDSL چیست؟

ADSL مخفف کلمات Asymmetric Digital Subscriber Line و به معنای خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. ADSL به نوعی از شبکه‌های اینترنت گفته می‌شود که با استفاده از خطوط تلفن ثابت کار می‌کنند.

 این خطوط تلفن راهی برای دستیابی سرعت‌های بالا برای انتقال دیتا هستند. یک دستگاه ADSL می‌تواند سرعتی معادل ۶ مگابیت بر ثانیه داشته باشد.

فناوری VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به‌معنی خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالاست.

VDSL  نسل جدیدی از فناوری‌های DSL هست که روی بستر کابل‌های مسی ارائه می‌شود. به‌عبارتی نسل بعدی فناوری ADSL محسوب می‌شود.

مودم 4G و 5G چیست؟

مودم روتر 4G یا 5G جیبی یا همراه یا قابل‌حمل، مودم و روتر یک‌ پارچه کوچکی است که از طریق سیم‌کارت‌ نسل چهار یا نسل پنج به اینترنت وصل می‌شود.

برخی از این مودم‌ها فقط از طریق وای‌فای با لپ‌تاپ‌، گوشی و دیگر تجهیزات بی‌سیم مرتبط می‌شوند.

برخی دیگر علاوه بر وای‌فای، پورت microUSB یا گاهی پورت اترنت نیز دارند و لذا کامپیوتر یا لپ‌تاپ از این طریق نیز می‌تواند به مودم روتر متصل ‌شود.

گرچه این دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور را اغلب مودم می‌خوانند، اما در اصل هم مودم و هم روتر همراه هستند. در ادامه این راهنمای خرید مودم 4G و 5G همراه داتیس نتورک باشید.

نکات مهم هنگام خرید مودم اینترنت

پشتیبانی مودم از فناوری ارتباطی

تکنولوژی های ارتباطی مختلفی در حال حاضر جهت تهیه سرویس اینترنت در کشورمان فعال هستند مثل ADSL و VDSL و 4G و 5G و LTE و ... اما بستر اجرای این فناوری ها متفاوت است مثلا در سرویس ADSL/VDSL از خطوط کابلی یا فیبر نوری برای ارتباط سرویس استفاده می شود و مشترک باید تلفن ثابت داشته باشد اما در سرویس های همراه مثل 4G و 5G از طریق رسانه هوا انتقال اطلاعات صورت می گیرد و بی سیم است بنابراین مشترک برای استفاده نیازی به داشتن خط تلفن و کابل و ... ندارد.

بنابراین اولیه نکته ای باید در نظر داشته باشید بحث پشتیبانی مودم از فناوری های ارتباطی است زیرا در صورتی که این مورد را اشتباه کنید عملا مودم خریداری شده بلا استفاده است.

برند سازنده مودم

برند های مطرحی در جهان اقدام به تولید مودم اینترنت کرده اند اما تجهیزات تولیدی همه آن ها موفق نبوده است و باید در این مسئله کمی محتاط باشیم. مثلا همه می دانند بهترین مودم های بازار تی پی لینک و دی لینک هستند اما برند هایی مثل هواوی و ... نیز اقدام به تولید مودم کرده اند اما در بحث پشتیبانی نرم افزاری و رابط کاربری و ... بسیار ضعیف تر از دو برند مطرح کار کرده اند.

بنابراین دومین فاکتور مهم در انتخاب مودم مناسب را برند سازنده می دانیم.

قابل حمل یا ثابت بودن مودم

برخی مودم ها برای استفاده به صورت ثابت در شرکت ها و منازل طراحی شده اند و برخی دیگر برای افرادی که جابجایی دارند مناسب است.

باید هنگام خرید یک مودم یه این نکته دقت کنید که آیا مودم شما قابل حمل است؟ باتری دارد؟ قابلیت اتصال مستقیم به برق دارد یا خیر و ...

اگر قصد استفاده از سرویس های ADSL و VDSL را دارید مجبور به خرید مودم ثابت هستید اما در سرویس های 4G و 5G برخی افراد نیاز دارند مودم خود را بتوانند با خود حمل کنند بنابراین باید به این مسئله دقت کنید به همین دلیل در راهنمای خرید مودم ADSL و VDSL این موضوع را درج کردیم.

تعداد پورت و آنتن بی سیم

مسئله دیگری که مودم ها را با یکدیگر متفاوت می کند بحث تعداد پورت و آنتن است، در واقع هر چه تعداد پورت های اترنت یک مودم بیشتر باشد کامپیوتر های بیشتری با کابل می توانند به آن متصل شوند و قیمت آن نیز به طبع بالاتر می باشد.

همچنین تعداد آنتن وایرلس نیز مهم است زیرا اگر یک مودم 2 آنتن داشته باشد در مقابل مودم تک آنتن پوشش دهی بیشتری خواهد داشت و محوطه بزرگتری را به صورت بی سیم سرویس دهی خواهد کرد.

بنابراین اگر محیط شما مثل مغازه یا اتاق یا منزل کوچک است حتی مودم تک آنتن نیز پاسخ گوی نیاز شماست.

اما اگر برای ساختمان های دو طبقه یا محیط بزرگتر از 100 متر مربع نیاز به ارتباط وای فای دارید حتما به سمت مودم های دو آنتن یا سه آنتن بروید.

راهنمای انتخاب بهترین مودم از نظر کیفیت و قیمت خرید

دارا بودن رابط کاربری تحت وب برای مدیریت

یکی دیگر از فاکتورهایی که این روزها تقریبا همه مودم های اینترنت از آن پشتیبانی می کنند رابط کاربری تحت وب است که برای تنظیم مودم استفاده می شود و در صورتی که باشد یک موضوع عادی است اما اگر مودم شما از رابط کاربری خوبی استفاده نکند در تنظیم مودم به مشکل خواهید خورد.

مودم های برندهای مطرح مثل تی پی لینک و دی لینک و هواوی و ... رابط کاربری خوبی دارند.

امنیت مودم

در رابطه با راهنمای خرید مودم امنیت یک نکته مهم است. امنیت شبکه‌های بی‌سیم نسبت به شبکه با سیم کمتر است بنابراین لازم است بررسی کنید مودمی که قصد خرید آن را دارید از چه پروتکل امنیتی پشتیبانی می کند.

مثلا مطمئن شوید از WPA2 حتما پشتیبانی کند و اگر از پروتکل جدید WPA3 نیز پشتیبانی کند که خیلی عالی است.

در صورتی که مودم شما نتواند ارتباط وای فای را ایمن کند، به سادگی مودم شما هک می شود و سرویس شما توسط افراد دیگر مورد سوء استفاده قرار می گیرد پس دقت در این موضوع می تواند در استفاده شما از اینترنت تاثیر گذار باشد.

به‌روز بودن

به‌روز بودن یکی از موارد مهم در راهنمای خرید مودم است.

سری ساخت مودم انتخابی، استاندارد b/a/g/n/ac در سرعت انتقال اطلاعات، محدوده‌ی پوشش‌دهی و امنیت مودم تاثیرگذار است. سعی کنید مودمی که انتخاب می‌کنید، خیلی قدیمی نباشد.

همچنین تحقیق کنید که آیا فریمور این مودم به روز شده است یا خیر.

معمولا مودم های دی لینک و تی پی لینک و هواوی و ... خیلی سریعتر از سایر موارد به روز می شوند.

قیمت مودم

شاید مهم‌ترین عامل در راهنمای خرید مودم برای خیلی از افراد مساله قیمت باشد.

 علاوه بر سرعت انتقال اطلاعات، محدوده‌ی پوشش‌دهی، تعداد پورت‌ها، باندها و آنتن‌هایی که مودم موردنظر شما پشتیبانی می‌کند، شرکت تولیدکننده هم در تعیین قیمت مودم تاثیرگذار است.

راهنمای انتخاب بهترین مودم از نظر کیفیت و قیمت خرید

سایر امکانات

ممکن است شما بخواهید از سرویس های خاصی روی شبکه خود استفاده کنید مثلا بخواهید شبکه خود را به VPN Server مرکزی شرکت متصل کنید لازم است ابتدا بررسی کنید مودم مورد نظر شما از پروتکل های VPN پشتیبانی می کند یا خیر.

یا مثلا برخی مودم ها پورت USB دارند که برای اتصال دانگل یا هارد اکسترنال از آن استفاده می شود و اگر برای شما چنین مسائل و قابلیت هایی اهمیت دارد لازم است از همان ابتدا مد نظر قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم مهمترین اطلاعاتی که باید داشته باشید تا یک مودم اینترنت ADSL/VDSL/4G/5G خوب را انتخاب کنید را به شما آموزش دهیم اما در نهایت این شما هستید که باید با شرایط و بودجه خودتان بهترین مودم  را پیدا کنید زیرا طبیعتا هرچقدر بیشتر هزینه کنید مودم بهترین خریداری خواهید کرد.

2121
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538436