مدیرعامل خانه سینما و نایب رئیس فیاپف در یک نشست خبری روند حضور سینمای ایران در این فدراسیون و دستاوردهای آن را برای سینمای ایران تشریح کرد.

سمیه علیپور: ‌محمدمهدی عسگرپور به همراه سیدمحسن هاشمی مشاور مدیرعامل خانه سینما صبح شنبه هفتم خرداد در نشستی که با حضور اهالی رسانه در خانه سینما برگزار شد، درباره نایب رئیسی نماینده ایران در فیاپف، فدراسیون جهانی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم و دستاوردهای آن سخن گفتند.

هاشمی در ابتدای این نشست در توضیح فعالیت‌های فیاپف گفت: «فیاپف تنها سازمان تولید کننده فیلم و تولیدات تلویزیونی با قلمرو جهانی است. اعضای فیاپف عبارتند از 25 سازمان تولیدکننده از 22 کشور جهان در پنج قاره.»

او ادامه داد: «فیاپف به عنوان نماینده پیگیر منافع اقتصادی، قانونی و مقرراتی است که سینما و صنایع تولید تلویزیونی در چهار قاره به طور مشترک دارند. این سازمان به عنوان حامی تولیدکنندگان، به تدوین روشمند کردن راهبردها و هماهنگ کردن سیاست‌های اعمالی در مناطق عضو کمک می‌کند.»

هاشمی دیگر فعالیت‌های فیاپف را چنین برشمرد: «کپی رایت و قوانین مربوط به حقوق معنوی، اجرای قوانین حقوق مالکیت معنوی مبارزه با سرقت، گسترش فناوری دیجیتال و تاثیر آن در زنجیره ارزشی مواد سمعی بصری فرآیند استانداردسازی فناوری و مقررات رسانه‌ها.»

مشاور مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: «فیاپف یکی از زبده‌ترین تنظیم‌کنندگان جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و حراست از حقوق مالکانه است. مقررات فیاپف در عرصه بین‌المللی فیلم یک قرارداد اعتمادی است بین کسب و کار و تجارت فیلم و جشنواره‌هایی که قدر و منزلت و جایگاه اقتصادی‌شان به آن بستگی دارد.»

او گفت: «فیاپف عضو ناظر سازمان حمایت از حقوق مالکیت معنوی از مجموعه سازمان‌های یونسکو است که حضور فعالش باعث پیگیری حقوق فیلمسازان در رسانه‌های جدید شده است. اقتدار فیاپف از مجمع عمومی آن که سالانه دو بار در ماه می و دسامبر برگزار می‌شود نشات می‌گیرد. اعضای مجمع عمومی از مجموعه اشخاص حقوقی که عضو هستند تشکیل می‌شود. رئیس این فدارسیون و چهار نایب رئیس آن توسط مجمع عمومی برای دو سال انتخاب می‌شود.»

عسگرپور سخنان خود را با اشاره به اهمیت نائب رئیسی نماینده ایران در فیاپف گفت: «اگر سایه سنگین سیاست که در این حوزه پهن شده،‌ نبود و در دوران دیگری زندگی می‌کردیم عضویت ما نه تنها ارزش بالایی داشت بلکه اخذ چنین کرسی می‌توانست تبدیل به جشن بزرگی برای خانواده سینما شود.»

او ادامه داد: «اما چه کنیم که فعلا در چنین موقعیتی به سر می‌بریم و و موضوعات دیگری اولویت پیدا کرده است. زمانی که سینمای ایران می‌توانست جنبه بین‌المللی پیدا کند یکی از آرزوهایش عضویت در فیاپف بود، اما چون آن زمان امکانات لازم را نداشتیم و جشنواره فیلم فجر هم نمی‌توانست چنین امکانی برای ما فراهم کند و بحث حقوق مالکانه و کپی رایت نیز در سینمای ایران وجود ندارد، امکان عضویت وجود نداشت تا اینکه توانستیم برخی نواقص را برای آنان توضیح دهیم و بالاخره عضو فیاپف شویم.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «51 جشنواره بین‌المللی تا سال جاری در فدراسیون فیاپف ثبت‌نام کردند و حق عضویت می‌پردازند. یکی از مهمترین فعالیت‌های این فدراسیون روابط بهتر و فعال‌تر با جشنواره‌های بین‌المللی است. جشنواره‌های مهمی از جمله برلین،‌ کن و لوکارنو و سایر جشنواره‌ها باید در فیاپف ثبت‌نام کنند در غیر این صورت در معادلات جای نمی‌گیرند. فیاپف در اصل رابط بین تمامی این معادلات با سازمان جهانی کپی‌رایت است.»

او برای توضیح حضور فیاپف و عملکرد آن در جشنواره‌ها گفت: «این فدراسیون می‌تواند تا مرحله تحریم یک جشنواره پیش برود. اما معمولا فیاپف از این وجه ظاهر نمی‌شود. اصولا این فدراسیون حمایت از جشنواره‌ها را با هدف ارتقای آن‌ها مورد توجه قرار می‌دهد. برگزاری جشنواره زمان مقرر، دچار سانسور نشدن فیلم‌ها، مطابقت آن با سازمان حقوق جهانی از جمله مواردی است که فیاپف در مورد جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌دهد.»

عسگرپور ارتباط فیاپف با سازمان‌های جهانی همچون یونسکو، ایزو، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی مالکیت معنوی را از دیگر ویژگی‌های این فدراسیون دانست و گفت: «بحث روش‌مند کردن چند موضوع در دستور کار فیاپف قرار می‌گیرد؛ کپی‌رایت، حقوق مولفین، مبارزه با سرقت‌های هنری و ادبی، استانداردسازی سینما و قوانین سینما از جمله این موارد است.»

او اظهار داشت: «در مجمع عمومی اخیر فیاپف کرسی قابل توجهی نصیب سینمای ایران شد که همین فرصتی است برای کم کردن فاصله سینمای کشورمان با سینمای جهان. بخش عمده‌ای از مشکلاتی که امروز در سینما با آن روبرو هستیم به خلاء‌های قانونی و اجرایی برمی‌گردد که جریان شفاف و روشنی ندارد. در آنجا این شفاف‌سازی‌ها در بالاترین درجه صورت می‌گیرد. البته ممکن است برخی تصور کنند چه نیازی به این چیزها است و سینمای ایران در شرایط کنونی هم به کار خود ادامه می‌دهد، اما به هرحال حضور در محافل بین‌المللی و نزدیک شدن به استاندارها نیاز سینمای ما است.»

عسگرپور گفت: «فیاپف با بعضی نهادهای رسمی بین‌المللی از جمله فدراسیون رسانه‌های ویدئویی ارتباطی تنگاتنگ دارد. این نهاد بزرگ و معتبری در حوزه رسانه‌های ویدئویی است. دو سال قبل نمایندگی ایسان را در ایران عهده‌دار شدیم و قرار شد در خاورمیانه و آسیا نیز بعد از دوسال مسئولیت نمایندگی برعهده ما باشد. به دلیل مشکلات مالی این بخش از کار را معلق نگه داشتیم. نشان ایسان همانند شابک در خوزه کتاب است. به واسطه ثبت در این فدراسیون آثار دیداری-شنیداری می‌توانند صاحب شماره شناسه مشخص شوند که به این ترتیب امکان پیگیری در شرایط سرقت آثار وجود دارد و در وضعیتی که سینمای ایران به عضویت کپی‌رایت در نیامده عضویت در ایسان می‌تواند نام و نشان آثار سینمای ایران را در سطح بین‌المللی ثبت کند.»

او در مورد وضعیت فعالیت‌های سینمای ایران در فیاپف گفت: «خانه سینما درخواست عضویت در فیاپف را پنج شش سال قبل مطرح کرد. در دوره قبلی ما به عضویت این فدراسیون در آمدیم. در دوره قبلی هیئت مدیره نامه حضور در مجمع عمومی برای ما آمد که به سرعت مسئله را پیگیری کردیم و با پرداخت حقوق عضویت معوقه شرایط حضور ایران در این فدراسیون به وجود آمد. یک دوره دکتر سریر، یک دوره خانم طائرپور و در مجمع عمومی اخیر من به عنوان نمایندگانی ایرانی حاضر شدیم.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «در جلسات این فدراسیون حضوری فعال داشتیم و در گفت‌و گو تجربیات سینمای ایران را با آنان در میان گذاشتیم. از جمله تجربه سینمای ایران در پایین آورده قیمت نسخه نمایش خانگی فیلم‌ها و افزایش تیراژ آن که با استقبال اعضای فیاپف روبرو شد.»

او همچنین در پایان این نشست در پاسخ به سئوالی در مورد قانونی نبودن خانه سینما گفت: ما علاقمند هستیم قوه قضائیه به عنوان مرجعی مناسب به این مسئله بپردازد و اگر واقعا فعالیت ما غیرقانونی است در جریان باشیم. هرچند معتقدم اگر واقعا چنین بود خیلی زودتر از این‌ها برخی جلوی فعالیت خانه سینما را می‌گرفتند.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =