۰ نفر
۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
بازارها در انتظار دولت سیزدهم

در روزهای گذشته علی رغم انتشار اخباری مبنی بر توقف مذاکرات هسته ای تا روی کار آمدن دولت جدید و همچنین درخواست اروپایی ها برای محدودیت بیشتر فعالیت هسته ای، قیمت دلار و سکه چندان تغییری نداشت و در یک محدوده اندک نوسان نمود.

بازار سهام در تیر ماه سال جاری با رشد ماهانه ۱۲.۲ درصدی بیشترین رشد  ماهانه را طی یک سال گذشته به ثبت رساند. جهش نوع دلتا و افزایش شمار مبتلایان به این نوع ویروس کرونا بر بازارهای بین المللی تاثیرگذار بوده است.

قیمت سکه و دلار که در هفته منتهی به ۲۴ تیر کاهش یافته بود، در هفته گذشته تقریبا روند ثابتی را از خود نشان داد. دلار نتوانست مرز ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را رد کند و سکه حول قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان بود. از آنجا که نتیجه مذاکرات هسته ای به منظور احیای برجام و مواضع دولت آینده نیز به طور واضح و صریح مشخص نمی باشد، در روزهای اخیر معامله گران با احتیاط عمل کرده و عامل اصلی نوسان محدود بازارها نیز همین مسئله می باشد. کاهش تقاضای حواله درهم و افت این ارز نیز در کاهش نوسان دلار و سکه نیز موثر بوده است. برخی گمانه زنی ها از افزایش عرضه ارز در پایان دولت کنونی حکایت دارد که باعث می شود دلار و سکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم، نوسان چندانی تجربه نکنند. هر چند انتظار می رود با رفع محدودیت های کرونایی در تهران و سایر شهرستان های بزرگ، بازارها نوسان بیشتری داشته باشند.

شاخص کل سهام که در هفته منتهی به ۲۴ تیر ۱.۸ درصد رشد داشت در هفته گذشته با نوسان شدید مواجه بود به طوری که در روز یکشنبه افت ۸ هزار واحدی را به ثبت رسانده و در روز دوشنبه این افت جبران شد. بازار سهام در تیر ماه سال جاری رشد ماهانه ۱۲.۲ درصدی را به ثبت رساند که این بیشترین میزان رشد ماهانه از تیر ماه سال گذشته می باشد. رکود در بازارهای موازی، ثبات نرخ ارز، ادامه رشد قیمت جهانی کامودیتی ها و خوش بینی نسبت به نتایج مذاکرات احیای برجام از عوامل رشد بازار سهام در پنجمین هفته متوالی می باشد. هر چند وضعیت بنیادی بسیاری از سهام مطلوب بوده و اندکی از هراس معامله گران برای ورود به بازار کاسته شده اما ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی سایه خود را بر این بازار گسترانده و بنابراین نمی توان پیش بینی درستی از بازگشت اعتماد سرمایه گذاران و ثبات بازار داشت. به نظر می رسد در هفته های آینده با مشخص تر شدن سیاست های داخلی و خارجی دولت جدید در خصوص وضعیت احیای برجام و نحوه تامین کسری بودجه و نرخ سود بانکی، بتوان پیش بینی دقیق تری از وضعیت بازار سهام ارائه داد.

در ابتدای هفته منتهی به ۲۳ ژوئیه با توجه به حل اختلاف عربستان سعودی و امارات و توافق اعضای اوپک ‌پلاس برای افزایش تولید از ماه مه ۲۰۲۲ و همچنین افزایش نگران‌ کننده آمار ابتلا به کرونای جهش یافته دلتا، نفت خام آمریکا بیش از ۷ دلار کاهش یافت اما در ادامه هفته با مقاومت در برابر کاهش قیمت، تا مرز ۷۲ دلار پیش رفت. روند قیمتی نفت برنت نیز مشابه نفت خام آمریکا تغییر یافت.

در هفته گذشته شاخص طلا روند نزولی هفته پیش را ادامه داد و با افت ۱.۳ درصدی به هزار و ۸۰۶ دلار رسید. شاخص دلار آمریکا در دو روز ابتدایی هفته با رشد مواجه شد و در آستانه ورود به کانال ۹۳ واحد قرار گرفت. با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در اروپا و آسیا پیش بینی می شود روند جهانی نرخ هر اونس طلا مجددا افزایشی گردد. همچنین احتمال افزایش سیاست های انبساطی بانک های مرکزی آمریکا و اتحادیه اروپا و وجود انتظارات تورمی نیز بر رشد قیمت جهانی طلا تاکید دارد. لازم به ذکر است که افت مداوم قیمت ارزهای دیجیتال تمایل افراد را برای سرمایه گذاری در طلا افزایش داده است.

بیت کوین در هفته منتهی به ۲۳ ژوئیه در نوسان بود و در انتهای هفته با رشد ۲.۴ درصدی به بالای ۳۲ هزار و ۳۰۰ دلار رسید. البته این ارز دیجیتال در روز سه شنبه به کمتر از ۳۰ هزار دلار افت کرد. در ادامه هفته با اعلام مدیرعامل تسلا مبنی بر احتمال پذیرش مجدد بیت کوین به عنوان ابزار پرداخت خرید خودروهای این شرکت، قیمت بیت کوین افزایش یافت. پیش بینی می شود با کاهش نرخ بهره و بازدهی اوراق خزانه آمریکا، ارزش بیت کوین وارد فاز صعودی گردد.

تمام فلزات پایه که در هفته منتهی به ۱۶ ژوئیه با رشد قیمتی مواجه شده بود، در هفته گذشته و در مورد برخی فلزات روند منفی داشته است. تقویت ارزش دلار در روزهای ابتدایی هفته بر قیمت فلزات تاثیر منفی داشته است. شیوع ویروس کرونای نوع دلتا در بیشتر نقاط جهان و نگرانی ها در مورد بازیابی تقاضا باعث کاهش قیمت فلزات پایه در هفته منتهی به ۲۳ ژوئیه گردیده است. رشد اقتصادی کمتر از انتظار چین در ماه ژوئن نیز اثر منفی بر قیمت فلزات پایه داشت.

*رئیس اتاق بازگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =