هشدار پلیس درباره تماس‌های درخواست کننده کد تایید

ایسنا نوشت: رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان در پوشش تماس صوتی و اعلام مواردی نظیر برنده‌شدن در مصاحبه، دعوت به عنوان مهمان، معرفی از سوی دوستان و ... هشدار داد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی با اشاره به شیوه کلاهبرداری از شهروندان از طریق تماس صوتی گفت: افراد سودجو و کلاهبردار از هر روش و فرصتی برای کلاهبرداری از شهروندان استفاده می‌کنند و در این میان برقراری تماس با کاربران یکی از این شیوه‌هاست. در این شیوه کلاهبرداران شماره‌ای را به شکل اتفاقی یا از پیش تعیین شده انتخاب می‌کنند و قبل از آن نیز این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا کاربر با این شماره تلفن به نرم افزارهای نقل و انتقال وجه و ... پیوسته یا خیر.

وی ادامه داد: سپس این افراد از طریق نرم افزارهای تماس صوتی یا حتی تماس مستقیم با شهروندان تماس گرفته و به بهانه‌های مختلفی از جمله برنده شدن در قرعه‌کشی صداوسیما، حضور در برنامه تلویزیونی، معرفی از سوی دوستان و ... اقدام به صحبت با کاربر می‌کنند و دقایقی پس از جلب اعتماد از او می‌خواهند تا کد چند رقمی را که برایش پیامک شده به شکل صوتی برای آنها بخواند. سودجویان دلیل این کار را نیز اطمینان از هویت فرد مذکور، روند اداری اعطای جایزه و ... معرفی می‌کنند. غافل از اینکه در پشت پرده همین کد چهاررقمی در واقع مجوزی برای دسترسی به حساب کاربری شهروندان در نرم افزارهایی نظیر موبایل بانک و حتی شبکه های اجتماعی است.


رجبی با بیان اینکه سودجویان معمولا با شماره‌های ناشناس اقدام به برقراری تماس می‌کنند، گفت: شهروندان به هیچ عنوان نباید فریب چنین تماس‌هایی را بخورند و به محض شروع به صحبت در این مورد بهتر است ارتباط را قطع کنند. اما اگر اقدام به اعلام کد چهاررقمی کردند، لازم است سریعا رمز حساب‌های بانکی و شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهند و در صورت وقوع هرگونه برداشت غیرمجاز از حساب و ... نیز با پلیس تماس بگیرند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا با بیان اینکه ممکن است افراد سودجو طعمه‌های خود را از میان افراد سالخورده ومیانسال انتخاب کنند، گفت: لازم است شهروندان این موارد را به سالمندان عزیز نیز اعلام کرده و آمادگی آنان را برای مواجهه با این موارد ارتقاء دهند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه بسیاری از این سودجویان از نرم افزار واتس اپ برای برقراری تماس استفاده می‌کنند، کاربران باید توجه داشته باشند که هیچ نهاد و ارگان دولتی از جمله بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، صداوسیما و ... از این نرم افزار برای برقراری تماس استفاده نمی‌کند وهمین موضوع نشان‌دهنده کلاهبردارانه بودن اقدامات این افراد است.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =